Toestel met 257 doden na kwart eeuw gevonden

Diana

Active member
Van Nu.nl:

---------------

WELLINGTON - Een Nieuw-Zeelands vliegtuig dat met 257 inzittenden in 1979 neerstortte in het zuidpoolgebied, is na een kwart eeuw gevonden. Het toestel met de 257 doden werd ontdekt door mensen die op weg waren naar een herdenkingsdienst 25 jaar na de tragedie.

Dit heeft de Nieuw-Zeelandse krant Dominion Post maandag gemeld. Het toestel was om onopgehelderde redenen tegen de berg Erebus (bijna 4000 meter hoog) gevlogen. Het vliegtuig, een DC-10 van Air New Zealand, werd zichtbaar door de warme lente en geringe sneeuwval op Antarctica, aldus de krant. De passagiers maakten op de fatale vlucht een toeristische trip om van het uitzicht te genieten.

De nabestaanden, op weg naar de herdenkingsdienst, ontdekten in de buurt een deel van een motor en enkele stukken oranje bagage.

Het blijft onduidelijk waarom het toestel destijds, met 237 passagiers en twintig bemanningsleden, tegen de berg vloog. Een eerste onderzoek wees op een fout van de piloot, maar ook is geopperd dat het automatisch navigatiesysteem was gewijzigd zonder dat de piloot te vertellen. Daardoor waren de coördinaten niet goed ingesteld.

-----------

Pff. Bizar zeg!
 
de plek was al een keer gevonden, getuige de volgende foto:
1.jpg


Bron

het schijnt dat de vlucht door dispatch verkeer geplannes was qua route en dat de piloten dat niet door hadden??!!

gu You can see Ross Island? Fine.
FO You're clear to turn right. There's no high ground of you do a one eighty. negative.
GPWS Whoop, whoop. Pull up. Whoop whoop.
FE Five hundred feet.
GPWS Pull up.
FE Four hundred feet.
GPWS Whoop, whoop. Pull up. Whoop whoop. Pull up.
CA Go-around power please.
GPWS Whoop, whoop. Pull -.
Laatste stukje voice recorder
 
De fotos van de crashsite zijn gemaakt op 28 november 1979.
Hoe kan het vliegtuig nu pas zijn gevonden dan? Of zijn ze het weer kwijt geraakt?
 
na de crash zijn, bij mijn weten, de stoffelijke overschotten, voorzover mogelijk, geborgen. De locatie van de ramp maakte het blijkbaar niet 'zinvol' om de crash site op te schonen.

De locatie is dan ook exact bekend. Zoals in het stukje staat, reisden nabestaanden naar de site voor een herdenking ter plaatse. Ter plaatse waren er echter, ondanks alle sneeuw in de afgelopen 25 jaar, nog duidelijk resten zichtbaar.

Als je naar tenerif gaat, kun je ook nog steeds onderdelen vinden...
 
Dit is weer eens een geval van totaal verkeerde luchtvaart jounalistiek. De crash site was exact bekend en meteen na het ongeluk is er een reddings- en berginsoperatie op touw gezet, bijna alle slachtoffers zijn vrijwel meteen geborgen. In de daarop volgende rechtzaak (air New Zealand zou de vliegplannen last minute gewijzigd hebben waardoor het vliegtuig precies de berg in zou vliegen (foutje) en deze na de ramp verduisterd hebben en de verantwoording bij de vliegers gelegd (met als reden / excuus sector whiteout)) zijn zelfs rechters etc op de rampplek bij mount erebuswezen kijken.
Aanleiding voor deze berichtgeving is dat een krant een (oude) foto heeft geplaast van een stuk van de fuselage met het bericht dat dit onlangs boven de sneeuw uit zou zijn komen te steken.
Sensatiepers dus.
 
Als je 80 bent (of je voelt je zo...) dan ben je blij met die grijze apparaten... ipv de grote sprong in het diepe ;)
 
Back
Top