Toekomst Airwork

Hm. Dus blijkbaar ben ik niet (voldoende) "willing" of "able"..? Oh well. Point taken. Een bedankje voor de goede intentie had toch wel mogen kunnen, lijkt me.
 
Dank iedereen voor de leuke berichten, word ik blij van! En heel leuk om ook Airworkers van het eerste uur terug te zien :). Ja, deadline is alweer tijdje voorbij. Ik ben aan het mailen met enkele mensen die Airwork goed kennen, er actief zijn en ook "willing and able" zijn om er wat van te maken.

Goed om te lezen, mooi! :) xyxthumbs.gif
 
Jaja, dat was wel duidelijk, daarom die grijns - grapje best naar waarde geschat, en op prijs gesteld.

Maar er mocht echt wel een bedankje afgekund hebben, dacht ik, vanwege Diana en/of haar opvolger(s), voor mijn openhartige aanbod, hoe beperkt ook. Het uitblijven daarvan ervaar ik als onbeleefd.
 
Ladies, Gents,

Ik stel voor dat we hier allemaal een berichtje plaatsen om Csaba te bedanken.
Ik neem het initiatief,

Csaba, ge bent unne goeie, en dagge bedankt zijt, da witte !

Ger
 
Geachte heer of mevrouw Csaba,

Als u zich ook zo in het vliegmaschjien gedraagt dan raadt ik u aan veel diarree remmende medicatie op oew persoon te hebben want ik vermoed dat de kans groot is dat u zo af toe gericht doelwit zal zijn van wat gesjoemel met uw catering.
 
Tsja, dat was natuurlijk te voorzien. Als je aandringt op beleefdheid dan krijg je altijd wel enige p__ en k__ over je heen. Gewoonlijk niet erg beleefd, en ook al niet correct gespeld, uiteraard. Eigenlijk viel het nogal mee, ik heb erger meegemaakt.

En dat Diana zelf niets laat horen, dat kan ik best begrijpen en aanvaarden: zij verlaat toch het schip. Met grote eer!
 
Hallo Diana!
Ik denk dat de belangrijkste functie van het forum was om met mensen over de ins en outs van vliegscholen te discuseren. Tijndens de crisis was ik hierin erg actief en vel. Helaas heb ik uiteindelijk gelijk gekregen over gedrochten als Stella aviation!
Als er ook alleen maar 1 iemand is geweest die door mijn berichten niet in de malafide Stella praktijken in getuint, is het de discussie al waard geweest en ik zou het dus erg fijn vinden als het forum voor dit soort doeleinden behouden zou blijven. Tegenwoordig heeft men bij iedere airliner wel zijn whatsapp group waar men over zaken discuseerd dus die airliner boards zijn wat mij betreft echt niet meer nodig en uit de tijd.
Er komt alleen ongetwijfeld weer eens een crisis waar voormalig Stella of iftc zakkenvullers weer gouden bergen gaan beloven en dan moet er voor de aspirant vlieger naar mijn idee een neutraal discussieboard beschikbaar zijn! Daarvoor heb jij gezorgd! Hartelijk dank daarvoor en hopelijk kun je ervoor zorgen dat dat behouden blijft, dan zal ik bij de volgense crisis me weer vol overgave met hart en ziel in deze discussies storten!
 
Hm. Dus blijkbaar ben ik niet (voldoende) "willing" of "able"..? Oh well. Point taken. Een bedankje voor de goede intentie had toch wel mogen kunnen, lijkt me.

@ Csaba, bij deze dank voor je aanbod, en voor alle duidelijkheid: het is opzet noch onbeleefdheid dat je geen reactie hebt gekregen. Ik heb je bericht gewoon over het hoofd gezien, ook omdat ik bij mijn oproep mijn mailadres had gegeven en mij geconcentreerd heb op de gemailde reacties. Tunnelvisie, als het ware, en geheel mij te verwijten. Iedereen die mij gemaild heeft, heeft een reactie gekregen. Mocht dat niet zo zijn, mail mij dan alsnog: diana@airwork.nl, en ik reageer.

@Hector: ja, andere tijden wat betreft de airline fora, met Whatsapp en andere sociale media voor discussies. Maar zolang het board in een behoefte voorziet, inzake opleidingen of anderszins, en dan lijkt nog steeds zo te zijn, zou ik ook graag Airwork behouden zien.

Een update wat betreft de voortzetting: gesprekken worden nog steeds gevoerd, er zijn enkele mensen die het samen willen voortzetten. Zodra er iets te melden valt, laat ik het weten.

En dan: afgelopen dagen lag Airwork er uit. Dat ik Airwork overdraag is dan ook geen moment te vroeg, want door achterstallig onderhoud is de site lek. Hierdoor kwamen spambots op de site terecht die wereldwijd allerlei ongetwijfeld zeer interessante producten aan de man hebben geprobeerd te brengen via de site. De hostingprovider vond dat niet zo grappig en door het hoge verkeer is de site tijdelijk afgesloten. Inmiddels heb ik alle spambots er af gegooid en wat additionele maatregelen genomen.

Belangrijkste is qua beveiliging dat het forum wordt geüpgraded, maar ik hoop dat aan de toekomstige beheerders over te laten.
 
Hoi Diana,

Hoop dat het allemaal goed komt met Airwork, en jij in goede gezondheid !
Als je op Texel komt, please give me a call.
Gratis rondvlucht..!!
Groet,

Ger

Mbl:0610134604
 
@Diana: okee, zoiets kan al eens gebeuren, even goede vrienden. Het was sowieso al niet levensbedreigend belangrijk voor me, en dus heb ik er ook niet van wakker gelegen. Maar ik hield en houd wel erg aan het voorbestaan van dit forum, dus men mag me alsnog iets vragen...
 
Het stokje wordt overgedragen

Het stokje wordt overgedragen

Beste Airworkers,

De kogel is door de kerk: na ampele overwegingen en tal van gesprekken ben ik er uit: Airwork hoeft gelukkig niet op zwart, maar gaat door onder leiding van Vincent. Voordat jullie je afvragen wie Vincent is: hij zal zichzelf snel voorstellen. Hij deelt het enthousiasme voor het vliegen met jullie en mij en heeft daarnaast een IT achtergrond. Dat laatste is wel zo praktisch, aangezien er veel moet gebeuren om Airwork aan voor- en achterkant up-to-date te krijgen. Ik heb er alle vertrouwen in dat Airwork met Vincent de TLC krijgt die het verdient en er weer jaren tegenaan aan kan.

En nu ik het stokje overdraag aan Vincent, bij deze dan mijn afscheid. Tijd om terug te kijken.

Airwork bestaat dit jaar twintig jaar, maar als site – toen nog niet onder de naam Airwork - eigenlijk al langer. Toen ik in 1998 het boek Hoe word ik piloot schreef, gebruikte ik al een webpagina met gastenboek om (aspirant-) piloten de gelegenheid vragen te stellen, die ik vervolgens in het boek zou beantwoorden. In 1998 bestond het internet nog maar zeven jaar, was er nog geen Google en werd er gezocht met Yahoo!, AltaVista en Ilse. Er was geen wifi en ik uploade de site via een modem met piepjes. Netflix was een bedrijf wat DVD’s over de post stuurde, je kon nog geen digitale camera in de winkel kopen, het zou zes jaar duren voordat Facebook werd opgericht, de iPhone zou pas negen jaar later uitkomen en de enige emoji’s die er waren zagen er uit als :).

Het gastenboek bleek populair, niet alleen om vragen op te stellen, maar ook om te reageren en antwoord te geven. Dit bracht me op het idee om het gastenboek tot een website om te bouwen met een een bulletin board. Op die manier zou ook de verouderende informatie in het boek op de site geactualiseerd worden. Zo’n board was nog best iets nieuws, want een paar jaar daarvoor werd vooral gediscussieerd op iets wat Usenet heette. Hot topics op het nieuwe Piloten Bulletin Board in 2000 waren “VMCA vs Weight” en “EAA”.

Daarna bouwde ik er een complete website om heen en doopte ik het in 2000 om tot Airwork. Voor een stukje internet archeologie: klik op de links! Gewoon ontroerend om te zien hoe Airwork er uit zag in tijden dat hobbyisten zoals ik knutselden met HTML. Fun fact: er zijn nog 20 trouwe leden uit 1999/2000 op Airwork actief!

Het hart van de site is altijd het bulletin board geweest. Eerst begon het nog braafjes op het board, later ging het er vaak pittig aan toe. Bij tal van topics sloeg de vlam in de pan (vooral vliegscholen kregen er van langs) en ging een deel van de leden er vol in, terwijl een ander deel er schande van sprak en weer een ander deel met bier en popcorn achter de computer op F5 zat te drukken. Vaak werd ik dan op het board en via PM gevraagd om in te grijpen. Soms deed ik dat, soms deels, soms niet. Welke keuze dan ook, het betekende regelmatig dat leden met slaande deuren vertrokken (en anderen weer terugkwamen) dan wel van het board werden geknikkerd. “If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen” en “don’t let the door hit you on the way out”, waren vaak gebezigde zinnen. Roerige tijden, altijd reuring.

In 2001 waren de baankansen in de luchtvaart niet goed en hot topic op het board dat jaar was dan ook “Nu vliegopleiding starten”. Dat onderwerp bleek ook in de jaren daarna altijd goed voor heftige discussies. De term “roze bril” viel talloze malen, want de beroepsvliegers verklaarden de aspiranten voor gek en de aspiranten wilden koste wat kost hun droom waar maken, ongeacht de financiële risico’s.

In 2002 leek het me een goed plan om de livery van Airwork te wijzigen met een grote dosis geel. Je hebt wel 's van die modes waar je later spijt van krijgt. Al snel daarna veranderde ik het in de kleuren die nog gebruikt worden.

Soms werden topics gesloten omdat ze uit de hand liepen, soms omdat ze zo lang doorliepen dat ik adviseerde een nieuw deel te starten. Ik was er niet al te rigide in, blijkens het anno 2020 nog actieve topic “De uitdagingen van de koninklijke…” uit 2014. Het is het oudste nog actieve topic op Airwork. Hopelijk blijft het nog jaren doorgaan.

Een tijd lang heb ik de tijd hulp ingeroepen van hulp-moderators. Het was een periode dat Airwork licht ontvlambaar was en ik maar een uurtje hoefde weg te zijn om terug te keren en een dikke paddestoel aan rook boven Airwork aan te treffen. Onder de namen mr. White, mr. Brown, mr. Orange en mr. Blonde hebben zij in de periode 2009-2015 gemodereerd. Ik kon ze niet altijd de steun bieden die zij op hun beurt van mij nodig hadden (het is het lot van de moderator dat iedere ingreep als zodanig ook weer tot verhitte discussies leidt), maar desalniettemin was ik heel blij met hun hulp. Alsnog mijn verlate, maar grote dank, heren!

Ik dank iedereen hier die op Airwork discussieert, meeleest en bijdraagt, vroeger en nu. Vaak heb ik tips, suggesties en adviezen gekregen. Ook in de periodes dat ik Airwork uitbreidde en vernieuwde, met pagina’s of nieuwe fora, dachten velen actief en constructief mee. Een echte community. Met velen heb ik leuk contact gehad in de loop de jaren, soms zelf in levenden lijve tijdens de vermaarde Airwork BBQ’s of in het voorbijgaan op een vliegveld. Maar ook onder pseudoniem blijkt het mogelijk een soort van relatie op te bouwen.

Ik heb heel veel plezier gehad met jullie en ook veel van jullie geleerd. Het is niet voor niets dat ik er heel lang over heb gedaan om tot dit besluit te komen. Omdat ik geen afscheid kon nemen van zoiets positiefs en leuks. Men kon en kan mij geen groter plezier doen dan te zeggen dat ze geholpen zijn in hun loopbaan met de hulp en tips die ze op Airwork hadden gekregen. Ook in lastige tijden op het board, hield ik mij altijd voor dat als er ook maar één iemand geholpen was aan een baan of een juiste keuze in haar/zijn loopbaan als piloot, Airwork een succes was.

Maar goed, laten we niet sentimenteler worden dan we al zijn: ik sla hier niet de deur achter mij dicht en mijn afscheid betreft alleen het eigendom en het beheer van Airwork. Ik blijf rondlopen als gewoon lid. Heb plezier in het leven, in de lucht en op het board, vergeet niet te relativeren, maak Vincent het leven niet te moeilijk en ik hoop jullie te zien en te spreken op de site of ergens op een vliegveld!

Vincent, ik wens je heel veel succes en ik hoop dat je net zoveel plezier aan Airwork hebt als ik al die jaren heb gehad.

Airworkers, het was een eer en genoegen.

Diana
 
*snok*

Dank je voor jouw niet aflatende inzet, Diana. Ook als hobbyvlieger heb ik sinds 2001 dankbaar gebruik gemaakt van dit forum. Ik wens je alle goeds.

Rene <aka Roger Wilco>
 
Back
Top