Toekomst Airwork

Diana

Active member
Beste Airworkers,

Airwork is dit jaar 20 jaar. Het Piloten Bulletin Board begon ik in 1999, met de publicatie van Hoe word ik piloot. Daarna werd de site uitgebreid en Airwork genoemd. 20 jaar! Een eeuwigheid in internet-tijd. Het was de tijd van zoekmachines als AltaVista en Ilse, nog voor Google, Facebook en Instagram en zelfs nog voor Hyves.

Het hart van de site is altijd het bulletin board geweest. Snel na de start van het board vonden aspiranten en beroepspiloten hun weg naar het forum, bleven er of vertrokken – al dan niet met slaande deuren – en zo ging het al die jaren door. We hebben er roerige en bijzondere tijden beleefd. Voor mij is het een heel leerzame en mooie tijd geweest met veel interessante ontmoetingen. Men vergeet soms dat er mensen zitten achter de pseudoniemen en ik vind het een eer dat ik veel van jullie – soms ook persoonlijk – heb leren kennen. Ik hoop dat Airwork jullie geholpen heeft in jullie keuzes en loopbaan.

Maar nu. Airwork is al een tijdje een propellervliegtuig wat nog met een ‘on condition’ motor in de lucht is. Het had al een paar jaar geleden gerefurbished moeten worden, nieuwe propeller er op, nieuwe klokken, wat digitale instrumenten en nieuwe striping. Inmiddels is ook dat niet meer voldoende. Er moet gewoon een spiksplinternieuw vliegtuig komen waar we op kunnen overstappen. Groter en met straalmotoren wat mij betreft. Maar het gaat niet alleen om het vliegtuig, het is ook hoognodig dat er een nieuwe bemanning komt die Airwork mee de 21e eeuw in neemt. Ik ben dat niet. Ik heb afgelopen jaren wat halfslachtige pogingen gedaan om een geschikte partij te vinden, maar geen heeft tot een concreet resultaat geleid. Misschien ook omdat ik het zelf lastig vond om los te laten en heb ik daarom niet doorgepakt. Maar nu is het dan toch zover.

Er zijn twee mogelijkheden. Airwork gaat door of Airwork gaat niet door.

Als Airwork doorgaat, is dat omdat ik een partij heb gevonden aan wie ik Airwork toevertrouw. Iemand die in Airwork wil investeren en de digitale know-how heeft voor de broodnodige vernieuwing. Niet iemand die het als hobby er bij wil doen, want dat is het niet en dat wil ik vooral ook niemand aandoen. Serieuze geïnteresseerden kunnen me mailen met een voorstel: diana@airwork.nl.

Vind ik niemand, dan toosten we op de mooie jaren, pinken we een traantje weg bij de bijzondere mensen en verhalen die we voorbij hebben zien komen, en gaat Airwork per 1 mei op zwart.

Diana
 
Hi Diana,

Bedank voor je bericht. En enorm bedankt voor dit forum.
Er ging bijna geen dag voorbij dat ik niet op Airwork kwam.
Her zou enorm jammer zijn als Airwork straks niet meer zou bestaan.
Zeker net het oog op info over de vele verschillende luchtvaart gerelateerde topics. Het ontbreken van Airwork.nl zou een enorm gemis zijn. Zeker voor de aspirant vliegers, hobby vliegers.

Ik heb enorm veel baat bij jouw forum gehad. Heb enorm veel geleerd van de vaak leuke comments in verschillende threads.

Ik hoop dat je alsnog een partij gaat vinden die het over wilt nemen.

Mvg,

V1
 
Mmmm...begrijpelijk en sneu.
Begon dit jaar voorzichtig weer wat meer gepost te worden.
Check het forum zelf (mobiel) meerdere keren per dag.
Helaas niet de know-how in huis om het over te nemen.
 
Bedankt Diana, ik heb dankzij dit forum toch wel een aantal nuttige discussies gevolgd en adviezen kunnen winnen. Ik zou het jammer vinden dit forum te zien verdwijnen. Liever, zou ik zien dat het in ere wordt hersteld op technisch vlak en uitgebreid zodat het weer een verzamelplek is voor vliegers, jong & oud, hobby en beroepsmatig.
 
Hoi Diana,

Je verhaal is duidelijk en goed te begrijpen, maar ik hoop toch echt wel dat je een goede partij kan vinden om airwork door te laten gaan. De hoeveelheid informatie, discussies, fel of minder fel, zijn naar mijn idee belangrijk genoeg om door te zetten.

Iig bedankt. Het was ook leuk je een paar keer te zien!
 
De technische aspecten lijken me niet zo relevant. Laat dan deze pagina's er wat oubollig uitzien voor sommigen, dat stoort de goede werking niet. Mijzelf valt dat zelfs niet op, ik hecht nu eenmaal meer belang aan inhoud (en correcte verwoording) dan aan versiersels en tierlantijnen.

Diana, ik vrees dat je de lat erg hoog legt, en daardoor wel eens zonder overnemer zou kunnen komen te staan. Zouden niet velen liever dit forum zien verdergaan, zelfs op een ietwat lager niveau, dan het helemaal te zien verdwijnen?

Maar ook van mijnentwege hartelijk dank voor uw vele werk, beste Diana, en gefeliciteerd met het mooie resultaat en de trouwe inzet!
 
Beste Diana,

Allereerst mijn complimenten voor de tijd en moeite die je er hebt ingestopt om dit forum te maken tot wat het nu is.

Ook ik kijk bijna elke dag wel een keer op airwork en heb er ook veel aan gehad toen ik aan het solliciteren was. Wat mij betreft mag airwork gerust door gaan in deze vorm. Waarom vernieuwen als dit concept al vele, vele jaren prima werkt? Ik denk dat met mij vele andere forumleden er hetzelfde over denken!

Ik heb zelf ook helaas niet de technische know how om dit forum mee te helpen vernieuwen. Maar misschien hebben andere forumleden die digitale kennis wel?

Zo niet, dan hoop ik nog vele jaren als ik vrij ben, de ochtend te kunnen beginnen met een bak koffie en de krant, en me daarna weer van het laatste luchtvaartnieuws op de hoogte te brengen via het oude, vertrouwde Airwork!

Doorgaan, zou ik zeggen! ik denk dat vele (adspirant) vliegers airwork heel erg zouden missen, als het er niet meer zou zijn!
 
Diana, ik vrees dat je de lat erg hoog legt, en daardoor wel eens zonder overnemer zou kunnen komen te staan. Zouden niet velen liever dit forum zien verdergaan, zelfs op een ietwat lager niveau, dan het helemaal te zien verdwijnen?


Eens, ik ben zelf wel in staat technisch zoiets voort te zetten maar het zou voor erbij zijn.
 
Diana,

Mijn complimenten en respect dat je al niet veel eerder de handdoek in de ring hebt gegooid, want er waren door de jaren heen (heb even naar mijn "join-date" gekeken....ouch) nogal wat discussies waar de vonken van afsloegen en er niet echt een blad voor de mond werd genomen, maar vele van die "driftkikkers" zijn afgezwaaid, opgegroeid of gewoon minder actief geworden.

Als ik puur naar mijn persoonlijke behoefte kijk wat betreft Airwork dan heeft het voor mij niet meer dezelfde waarde als bijna 20 jaar geleden, maar dat is omdat ik al bijna 25 jaar in Amerika mijn "vlieg-ding" doe en inmiddels grijs haar heb, een leesbril en het iedere ochtend weer een verrassing is wat nu weer zomaar ineens pijn doet.

Dat gezegd hebbende; Airwork krijgt elke dag een bezoekje van mij en alhoewel ikzelf al jaren niet meer actief post zou ik het wel ontzettend jammer vinden als het zou verdwijnen want Airwork is wel de enige nederlandse site waar voornamelijk de nederlanse vliegers en aspiranten rondhangen. Dat is waardevol in mijn opinie.

Uitraard zie ik ook dat Airwork niet meer aansluit op deze tijd van Google en de gelikte luchtvaart gerelateerde websites. Naar mijn mening veel te veel categorieën en sub-categorieën waar naar het lijkt al jaren niemand meer heeft rondgekeken.
Mijn voorstel en hoop is dat iemand Airwork door kan zetten maar waarschijnlijk wel in afgeslankt vorm.

Ik zou Airwork graag zien als de picknick tafel op het vliegveldje waar jan en alleman aan kan schuiven en zijn verhaal en vraag kwijt kan, of zomaar gewoon meeluisteren met een bakje koffie en waar de aspirant vlieger zijn duizend-en-een vragen kan afvuren.

Informatie is tegenwoordig overal te vinden maar een goed verhaal en persoonlijk advies een stuk minder.

Ik ben thuis dan wel "technical support" voor mijn familie maar ik denk niet dat ik de know-how heb om dit project over te nemen, toch zeker omdat ik bij het horen van FTP etc in eerste instantie denk aan, of een drankje of een toetje, maar ik zou op zich wel geinteresseerd zijn om een "ondersteunende" rol te hebben.

Diana, nogmaals bedankt en ik hoop dat er iemand naar voren stapt!
 
Diana, mag ik met alle respect suggereren dat je het nog even doorzet maar alles onder ‘Luchtvaart Algemeen’ afkapt?
 

Attachments

  • FE03222A-8AAE-449F-84F2-714AE201BAB1.jpg
    FE03222A-8AAE-449F-84F2-714AE201BAB1.jpg
    8.5 KB · Views: 1
Diana,

Is het misschien een idee om alleen het forum voort te laten bestaan, wellicht in een afgeslankte vorm? Het zou echt een gemis zijn als airwork verdwijnt.
 
Heel jammer als Airwork zou verdwijnen. Ik heb wel de kennis in huis, maar niet de tijd om er een succes van te maken. Dat moet je ook niet in je eentje doen.

Al eens gedacht aan een bestaande partij die het er wel professioneel bij zou kunnen doen? Mij schieten nu op dit moment twee namen tebinnen (KNVvL en AOPA), maar er zijn wellicht meer partijen die dit forum als uitgangspunt willen nemen om de hele vlieggemeenschap in Nederland en/of België een platform te bieden. Desnoods voor een klein bedragje per jaar waardoor de roeptoeters die één vraag plaatsen ("Hoe word ik zo snel mogelijk piloot?") en dan nooit meer terugkomen de moeite niet meer nemen.
 
"het er professioneel bij doen" komt nmbm niet in aanmerking, dan zouden er nl. inkomsten moeten aan verbonden zijn. Daarentegen wel helemaal akkoord met "Dat moet je ook niet in je eentje doen". Dat stelt alweer heel duidelijk hoe uitzonderlijk de inzet van Diana geweest is, al die twintig jaren. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een enkel persoon dit kan overnemen, zelfs op een lager kwaliteitsniveau. In het beste geval kan er een team gevormd worden om het over te nemen, maar dat is allesbehalve simpel.
 
Het is online dus dat kunnen 5 mensen in 5 wereld delen.
Ik heb alleen absoluut geen verstand van forum software en alles wat erbij komt.
 
Hi Diana,

ik heb je ook gemaild, maar langs deze weg ook even vermelden dat ik het wel zie zitten om het forum met veel plezier en enthousiasme verder te zetten.

Greetings,
digits
 
Beste Diana,

Allereerst hartelijk dank voor de moeite die je er al die jaren ingestoken hebt!

Ondanks dat ik pas een aantal jaren af en toe reaguur, las ik daar voor al een jaar of tien dagelijks mee. Destijds durfte ik als aspirant vlieger niks te posten, uit angst afgebrand te worden door de gevestigde Airwork-orde. Vooral in de crisis mocht je hier absoluut niet aan een vliegopleiding denken. Al deze negativiteit leidde tot het vertrek van meerdere actieve leden.

Inmiddels, jaaaaren later, durf ik te stellen dat de positiviteit volledig is teruggekeerd op Airwork. Tuurlijk is er af en toe nog een verhitte discussie, maar altijd met respect. De nieuwelingen worden eindelijk ook weer fatsoenlijk te woord gestaan. Voor mij is het plezier in Airwork hoger dan ooit. Waar er niet altijd even veel geschreven wordt, wordt er zéker door een hele grote groep actief meegelezen. Dat kun je duidelijk zien in de statistieken per topic.

Wat betreft de toekomst van Airwork zou voor mij alleen het forum volstaan. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik naar de rest nog nooit gekeken heb. Het forum mag misschien niet hypermodern zijn, maar voldoet absoluut prima! Airwork blijft een aanwinst en een cruciaal onderdeel van de luchtvaart in Nederland!

Diana, bedankt voor alles! :biertje:

Lowpass
 
Diana bedankt !
Ik heb een aantal leuke dingen kunnen kopen, en verkopen op Airwork.
Ook leuke,en leerzame, professionele, discussies gevoerd.
Grappig is dat ik maar 1 persoon op het forum daadwerkelijk ken,en weet hoe hij er uit ziet. Ook grappig is dat ik de enige ben die geen pseudoniem heeft, iedereen kent mijn naam wel denk ik !
Mijn advies aan Digits i: kijk naar alle topics op airwork.nl, elk topic waar de laatste 2 maanden geen reacties op zijn geweest, kun je allemaal delete !! Simpel toch ?

Groet,

Ger
 
Dat stel je wat mij betreft te simpel. Zoals al eerder opgemerkt zijn er veel lezers die niet perse reageren. Met het simpelweg sluiten van topics gooi je veel informatie overboord!
 
Mijn advies aan Digits i: kijk naar alle topics op airwork.nl, elk topic waar de laatste 2 maanden geen reacties op zijn geweest, kun je allemaal delete !! Simpel toch ?

Groet,

Ger
Waarom zou je informatie verwijderen? Dat er niets meer bij geplaatst wordt betekent niet dat het niet meer bruikbaar is.

Ik bericht bijna niet maar neem wel dagelijks een kijkje op airwork en hoop dan ook dat de website online blijft.
 
Soms is het erger om niet-bijgewerkte informatie aan te bieden dan geen informatie. Enkel up-to-date info is goede info. Hoogstens zou men de niet-meer-bijgehouden pagina's kunnen publiceren met een duidelijke waarschuwing/disclaimer erbij. Maar wie moet dat dan weeral gaan doen?
 
Back
Top