Het stokje wordt overgedragen
Het stokje wordt overgedragen
Beste Airworkers,
De kogel is door de kerk: na ampele overwegingen en tal van gesprekken ben ik er uit: Airwork hoeft gelukkig niet op zwart, maar gaat door onder leiding van Vincent. Voordat jullie je afvragen wie Vincent is: hij zal zichzelf snel voorstellen. Hij deelt het enthousiasme voor het vliegen met jullie en mij en heeft daarnaast een IT achtergrond. Dat laatste is wel zo praktisch, aangezien er veel moet gebeuren om Airwork aan voor- en achterkant up-to-date te krijgen. Ik heb er alle vertrouwen in dat Airwork met Vincent de TLC krijgt die het verdient en er weer jaren tegenaan aan kan.
En nu ik het stokje overdraag aan Vincent, bij deze dan mijn afscheid. Tijd om terug te kijken.
Airwork bestaat dit jaar twintig jaar, maar als site – toen nog niet onder de naam Airwork - eigenlijk al langer. Toen ik in 1998 het boek Hoe word ik piloot schreef, gebruikte ik al een
webpagina met gastenboek om (aspirant-) piloten de gelegenheid vragen te stellen, die ik vervolgens in het boek zou beantwoorden. In 1998 bestond het internet nog maar zeven jaar, was er nog geen Google en werd er gezocht met Yahoo!, AltaVista en Ilse. Er was geen wifi en ik uploade de site via een modem met
piepjes. Netflix was een bedrijf wat DVD’s over de post stuurde, je kon nog geen digitale camera in de winkel kopen, het zou zes jaar duren voordat Facebook werd opgericht, de iPhone zou pas negen jaar later uitkomen en de enige emoji’s die er waren zagen er uit als

.
Het gastenboek bleek populair, niet alleen om vragen op te stellen, maar ook om te reageren en antwoord te geven. Dit bracht me op het idee om het gastenboek tot een
website om te bouwen met een
een bulletin board. Op die manier zou ook de verouderende informatie in het boek op de site geactualiseerd worden. Zo’n board was nog best iets nieuws, want een paar jaar daarvoor werd vooral gediscussieerd op iets wat Usenet heette. Hot topics op het nieuwe Piloten Bulletin Board in 2000 waren “VMCA vs Weight” en “EAA”.
Daarna bouwde ik er een complete website om heen en doopte ik het in 2000 om tot
Airwork. Voor een stukje internet archeologie: klik op de links! Gewoon ontroerend om te zien hoe Airwork er uit zag in tijden dat hobbyisten zoals ik knutselden met HTML. Fun fact: er zijn nog 20 trouwe leden uit 1999/2000 op Airwork actief!
Het hart van de site is altijd het bulletin board geweest. Eerst begon het nog braafjes op het board, later ging het er vaak pittig aan toe. Bij tal van topics sloeg de vlam in de pan (vooral vliegscholen kregen er van langs) en ging een deel van de leden er vol in, terwijl een ander deel er schande van sprak en weer een ander deel met bier en popcorn achter de computer op F5 zat te drukken. Vaak werd ik dan op het board en via PM gevraagd om in te grijpen. Soms deed ik dat, soms deels, soms niet. Welke keuze dan ook, het betekende regelmatig dat leden met slaande deuren vertrokken (en anderen weer terugkwamen) dan wel van het board werden geknikkerd. “If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen” en “don’t let the door hit you on the way out”, waren vaak gebezigde zinnen. Roerige tijden, altijd reuring.
In 2001 waren de baankansen in de luchtvaart niet goed en hot topic op het board dat jaar was dan ook “Nu vliegopleiding starten”. Dat onderwerp bleek ook in de jaren daarna altijd goed voor heftige discussies. De term “roze bril” viel talloze malen, want de beroepsvliegers verklaarden de aspiranten voor gek en de aspiranten wilden koste wat kost hun droom waar maken, ongeacht de financiële risico’s.
In 2002 leek het me een goed plan om de
livery van Airwork te wijzigen met een grote dosis geel. Je hebt wel 's van die modes waar je later spijt van krijgt. Al snel daarna veranderde ik het in de kleuren die nog gebruikt worden.
Soms werden topics gesloten omdat ze uit de hand liepen, soms omdat ze zo lang doorliepen dat ik adviseerde een nieuw deel te starten. Ik was er niet al te rigide in, blijkens het anno 2020 nog actieve topic “De uitdagingen van de koninklijke…” uit 2014. Het is het oudste nog actieve topic op Airwork. Hopelijk blijft het nog jaren doorgaan.
Een tijd lang heb ik de tijd hulp ingeroepen van hulp-moderators. Het was een periode dat Airwork licht ontvlambaar was en ik maar een uurtje hoefde weg te zijn om terug te keren en een dikke paddestoel aan rook boven Airwork aan te treffen. Onder de namen mr. White, mr. Brown, mr. Orange en mr. Blonde hebben zij in de periode 2009-2015 gemodereerd. Ik kon ze niet altijd de steun bieden die zij op hun beurt van mij nodig hadden (het is het lot van de moderator dat iedere ingreep als zodanig ook weer tot verhitte discussies leidt), maar desalniettemin was ik heel blij met hun hulp. Alsnog mijn verlate, maar grote dank, heren!
Ik dank iedereen hier die op Airwork discussieert, meeleest en bijdraagt, vroeger en nu. Vaak heb ik tips, suggesties en adviezen gekregen. Ook in de periodes dat ik Airwork uitbreidde en vernieuwde, met pagina’s of nieuwe fora, dachten velen actief en constructief mee. Een echte community. Met velen heb ik leuk contact gehad in de loop de jaren, soms zelf in levenden lijve tijdens de vermaarde Airwork BBQ’s of in het voorbijgaan op een vliegveld. Maar ook onder pseudoniem blijkt het mogelijk een soort van relatie op te bouwen.
Ik heb heel veel plezier gehad met jullie en ook veel van jullie geleerd. Het is niet voor niets dat ik er heel lang over heb gedaan om tot dit besluit te komen. Omdat ik geen afscheid kon nemen van zoiets positiefs en leuks. Men kon en kan mij geen groter plezier doen dan te zeggen dat ze geholpen zijn in hun loopbaan met de hulp en tips die ze op Airwork hadden gekregen. Ook in lastige tijden op het board, hield ik mij altijd voor dat als er ook maar één iemand geholpen was aan een baan of een juiste keuze in haar/zijn loopbaan als piloot, Airwork een succes was.
Maar goed, laten we niet sentimenteler worden dan we al zijn: ik sla hier niet de deur achter mij dicht en mijn afscheid betreft alleen het eigendom en het beheer van Airwork. Ik blijf rondlopen als gewoon lid. Heb plezier in het leven, in de lucht en op het board, vergeet niet te relativeren, maak Vincent het leven niet te moeilijk en ik hoop jullie te zien en te spreken op de site of ergens op een vliegveld!
Vincent, ik wens je heel veel succes en ik hoop dat je net zoveel plezier aan Airwork hebt als ik al die jaren heb gehad.
Airworkers, het was een eer en genoegen.
Diana