Nootmuskaat
New member
Hallo allemaal,
Dit is vast eerder gevraagd hier op het forum, maar ik heb zeker voor deze huidige tijd niks relevants kunnen vinden, dus hierbij mijn vraag:
Ik verwacht aan het einde van dit jaar mijn opleiding te hebben afgerond, en mijn brevetten (ATPL) begin volgend jaar binnen te hebben. Nu is het natuurlijk de vraag, wat is de beste stap die ik kan zetten om mijn loopbaan zo goed mogelijk te beginnen?
Ik ben op dit moment 23 jaar oud, en nog niet aan extreme vaste lasten gebonden. Ik heb dus niet een extreme haast, al hoewel ik wel zo snel mogelijk wil beginnen om mijn schuld af te lossen. Ook heb ik op dit moment een contract bij een maatschappij. Echter heeft deze maatschappij door de Coronacrisis bijna een jaar stil gestaan, en zal ik dus in ieder geval zeker een jaar moeten wachten voordat ik bij deze maatschappij terecht kan. Mocht dat gebeuren, dan zal ik hiervoor ook een behoorlijk bedrag moeten neerleggen voor de typerating, wat natuurlijk niks geks is. Het maakt het mij alleen wel lastiger dat ik een contract heb van maar 1 jaar. Verder zijn er ook bijna geen andere maatschappijen die met deze type toestellen vliegen. Het is dus niet super financieel rendabel om dit te doen, maar zeker wel fijn om als optie te hebben. Ook de ervaring die ik hier op doe is super goed.
Een andere optie die ik overweeg is om bij een maatschappij zoals Ryanair te solliciteren. Ik merk dat de meningen hierover erg verdeeld zijn. De een zegt dat je bij een maatschappij zoals Ryanair zo ver mogelijk weg moet blijven, en de ander ziet het als een goed begin, zolang je er maar niet al te hoge verwachtingen van hebt. Als ik dit zou doen zou ik het dus ook zien als een eerste stap van mijn carriere, en niet iets voor de rest van mijn carriere, alhoewel dit natuurlijk altijd nog zou kunnen veranderen. Ik weet dat de CAO niet super is, en je per vliegbeweging betaald krijgt, maar als je je de typerating van hun kunt veroorloven, is dit dan niet een goede eerste stap naar bijvoorbeeld een flagcarrier?
Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden dan deze twee, maar hier heb ik mij verder nog niet erg in verdiept. Als jullie mij hierover zouden kunnen informeren zou ik dat ook erg waarderen.
Ik zou graag jullie meningen hierover horen.
Alvast bedankt!
Dit is vast eerder gevraagd hier op het forum, maar ik heb zeker voor deze huidige tijd niks relevants kunnen vinden, dus hierbij mijn vraag:
Ik verwacht aan het einde van dit jaar mijn opleiding te hebben afgerond, en mijn brevetten (ATPL) begin volgend jaar binnen te hebben. Nu is het natuurlijk de vraag, wat is de beste stap die ik kan zetten om mijn loopbaan zo goed mogelijk te beginnen?
Ik ben op dit moment 23 jaar oud, en nog niet aan extreme vaste lasten gebonden. Ik heb dus niet een extreme haast, al hoewel ik wel zo snel mogelijk wil beginnen om mijn schuld af te lossen. Ook heb ik op dit moment een contract bij een maatschappij. Echter heeft deze maatschappij door de Coronacrisis bijna een jaar stil gestaan, en zal ik dus in ieder geval zeker een jaar moeten wachten voordat ik bij deze maatschappij terecht kan. Mocht dat gebeuren, dan zal ik hiervoor ook een behoorlijk bedrag moeten neerleggen voor de typerating, wat natuurlijk niks geks is. Het maakt het mij alleen wel lastiger dat ik een contract heb van maar 1 jaar. Verder zijn er ook bijna geen andere maatschappijen die met deze type toestellen vliegen. Het is dus niet super financieel rendabel om dit te doen, maar zeker wel fijn om als optie te hebben. Ook de ervaring die ik hier op doe is super goed.
Een andere optie die ik overweeg is om bij een maatschappij zoals Ryanair te solliciteren. Ik merk dat de meningen hierover erg verdeeld zijn. De een zegt dat je bij een maatschappij zoals Ryanair zo ver mogelijk weg moet blijven, en de ander ziet het als een goed begin, zolang je er maar niet al te hoge verwachtingen van hebt. Als ik dit zou doen zou ik het dus ook zien als een eerste stap van mijn carriere, en niet iets voor de rest van mijn carriere, alhoewel dit natuurlijk altijd nog zou kunnen veranderen. Ik weet dat de CAO niet super is, en je per vliegbeweging betaald krijgt, maar als je je de typerating van hun kunt veroorloven, is dit dan niet een goede eerste stap naar bijvoorbeeld een flagcarrier?
Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden dan deze twee, maar hier heb ik mij verder nog niet erg in verdiept. Als jullie mij hierover zouden kunnen informeren zou ik dat ook erg waarderen.
Ik zou graag jullie meningen hierover horen.
Alvast bedankt!