Tips voor na de opleiding

Nootmuskaat

New member
Hallo allemaal,

Dit is vast eerder gevraagd hier op het forum, maar ik heb zeker voor deze huidige tijd niks relevants kunnen vinden, dus hierbij mijn vraag:

Ik verwacht aan het einde van dit jaar mijn opleiding te hebben afgerond, en mijn brevetten (ATPL) begin volgend jaar binnen te hebben. Nu is het natuurlijk de vraag, wat is de beste stap die ik kan zetten om mijn loopbaan zo goed mogelijk te beginnen?

Ik ben op dit moment 23 jaar oud, en nog niet aan extreme vaste lasten gebonden. Ik heb dus niet een extreme haast, al hoewel ik wel zo snel mogelijk wil beginnen om mijn schuld af te lossen. Ook heb ik op dit moment een contract bij een maatschappij. Echter heeft deze maatschappij door de Coronacrisis bijna een jaar stil gestaan, en zal ik dus in ieder geval zeker een jaar moeten wachten voordat ik bij deze maatschappij terecht kan. Mocht dat gebeuren, dan zal ik hiervoor ook een behoorlijk bedrag moeten neerleggen voor de typerating, wat natuurlijk niks geks is. Het maakt het mij alleen wel lastiger dat ik een contract heb van maar 1 jaar. Verder zijn er ook bijna geen andere maatschappijen die met deze type toestellen vliegen. Het is dus niet super financieel rendabel om dit te doen, maar zeker wel fijn om als optie te hebben. Ook de ervaring die ik hier op doe is super goed.

Een andere optie die ik overweeg is om bij een maatschappij zoals Ryanair te solliciteren. Ik merk dat de meningen hierover erg verdeeld zijn. De een zegt dat je bij een maatschappij zoals Ryanair zo ver mogelijk weg moet blijven, en de ander ziet het als een goed begin, zolang je er maar niet al te hoge verwachtingen van hebt. Als ik dit zou doen zou ik het dus ook zien als een eerste stap van mijn carriere, en niet iets voor de rest van mijn carriere, alhoewel dit natuurlijk altijd nog zou kunnen veranderen. Ik weet dat de CAO niet super is, en je per vliegbeweging betaald krijgt, maar als je je de typerating van hun kunt veroorloven, is dit dan niet een goede eerste stap naar bijvoorbeeld een flagcarrier?

Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden dan deze twee, maar hier heb ik mij verder nog niet erg in verdiept. Als jullie mij hierover zouden kunnen informeren zou ik dat ook erg waarderen.

Ik zou graag jullie meningen hierover horen.

Alvast bedankt!
 
I kan je weinig concreet advies geven, meer algemeen.
Die eerste baan is eigenlijk de belangrijkste omdat het voor een groot deel de richting van je carrière kan bepalen.
Tegelijkertijd heb je eigenlijk heel weinig keuze in het bepalen van je eerste baan.
Zonder ervaring is het moeilijk eisen stellen wat betreft het wat en waar.
Ik zou zeggen….solliciteer overal, Ryan, Easy, Lauda, Wizz en de eerste die je een baan aanbiedt…bouw daar genoeg ervaring om om bij een volgend interview competitief te zijn.
 
Last edited:
In de huidige markt denk ik dat je niet de luxe hebt om maatschappijen uit te sluiten. Zeker aan het begin van je carriere moet je uren maken en is keuze een luxe. Waarom mensen negatief over Ryanair praten is (geloof ik) vooral vanwege de rating die je zelf moet betalen. En het is natuurlijk een *{^# werkgever, maar het is een betere werkgever dan geen werkgever.

Voor onze base in Stockholm en Palma (eurowings Europe) zoeken we momenteel mensen, rating wordt betaald.
Salaris bij Europe is slecht, maar een overstap naar de duitse AOC is lastig maar mogelijk. (Redelijk contract)
Laat je niet afschrikken door een eventuele eis dat je rated moet zijn, links en rechts worden er mensen uitgenodigd zonder en hier in Duitsland is blinde paniek hoe we aankomende zomer moeten vliegen met het tekort aan vliegers wat dreigt.
Voorbeed: in Augustus zijn vluchten geannuleerd omdat er geen crew meer te vinden was die nog binnen de uren zat. En dat was met 65 vliegtuigen, volgende zomer zijn het er 100…
 
Laat je niet afschrikken door een eventuele eis dat je rated moet zijn, links en rechts worden er mensen uitgenodigd zonder en hier in Duitsland is blinde paniek hoe we aankomende zomer moeten vliegen met het tekort aan vliegers wat dreigt.
Voorbeed: in Augustus zijn vluchten geannuleerd omdat er geen crew meer te vinden was die nog binnen de uren zat. En dat was met 65 vliegtuigen, volgende zomer zijn het er 100…

Absoluut onzin! Er is meer dan voldoende personeel beschikbaar. Zolang er bij Lufthansa nog sprake is van een overschot van 1000+ piloten (waarvan een groot deel A320 rated), heeft Eurowings geen pilotentekort. Hebben ze dat wel, is het een politieke keuze. Blinde paniek zie ik nergens....
 
Absoluut onzin! Er is meer dan voldoende personeel beschikbaar. Zolang er bij Lufthansa nog sprake is van een overschot van 1000+ piloten (waarvan een groot deel A320 rated), heeft Eurowings geen pilotentekort. Hebben ze dat wel, is het een politieke keuze. Blinde paniek zie ik nergens....
Prima, dan zal ik het wel mis hebben terwijl ik het om me heen letterlijk zie gebeuren..
KTV piloten bij Eurowings gaat NOOIT niet gebeuren..
 
KTV piloten bij Eurowings gaat NOOIT niet gebeuren..

Dat is wat ik bedoel met een politieke keuze. Lufthansa zou makkelijk het benodigde personeel tijdelijk aan Eurowings kunnen uitlenen (ANÜ). Voor de Lufthansa Group als geheel zou dit zowel een economisch als operationeel goede tijdelijke oplossing zijn. Strategisch wil men dit inderdaad niet, maar de "blinde paniek" is dan wel onnodig zelf veroorzaakt.
 
Bedankt voor de reacties allemaal, wordt erg gewaardeerd! De uitspraak dat elke werkgever beter is dan geen werkgever kan ik me erg goed in vinden. Ook dat ik zeker aan het begin van mijn carrière niet al te kritisch zou moeten zijn.

Ik ga dus lekker zoveel mogelijk solliciteren wanneer alles binnen is, en wie weet heb ik dan wellicht nog een klein beetje een keuze ?
 
Ben het met Europe-American eens.
Al kan je later zeker nog wel wisselen van sector, dit dan wel vaak ook enig geluk vereist.

Mijn advies zou ook zijn: solliciteer op zo veel mogelijk, onder de huidige omstandigheden.
Iedere selectie die je haalt kan je nee op zeggen, eentje die je niet eens op solliciteert niet.
Daarbij geeft iedere selectie, gehaald of niet gehaald, weer een beetje ervaring.

Dan wil ik wel nog een ding zeggen, je schrijft dat het natuurlijk normaal is dat je een groot bedrag voor de T/R moet neerleggen.
Ik ken de situatie in de luchtvaart, en soms moet je dingen slikken die je liever niet wil, maar wil toch wil ik echt benadrukken dat betalen voor een type rating niet normaal is.
Het is belangrijk dat in gedachte te houden naar mijn mening.

Terwijl je (nog) niet vliegt is iedere (bij)baan in of dichtbij de luchtvaart natuurlijk een goed idee.
Succes met je sollicitaties!
 
Dat is wat ik bedoel met een politieke keuze. Lufthansa zou makkelijk het benodigde personeel tijdelijk aan Eurowings kunnen uitlenen (ANÜ). Voor de Lufthansa Group als geheel zou dit zowel een economisch als operationeel goede tijdelijke oplossing zijn. Strategisch wil men dit inderdaad niet, maar de "blinde paniek" is dan wel onnodig zelf veroorzaakt.
Om terug te komen op de blinde paniek: Niggemann gaat deze week in CGN langs om te kijken of GWI piloten toch asjeblieft bij EWD willen solliciteren. Moeten ze wel over willen naar EW contract. Met TV ready entry zal plek op de sen lijst voor de meeste een top 150 plek zijn.
Geloof me: de paniek is er
 
Bedankt allemaal! Ik denk dat ik de komende tijd genoeg heb om over na te denken. Op zoveel mogelijk solliciteren lijkt mij dus een goede optie. Ik zal het in deze forum posten als ik iets concreets heb om over te vertellen. Hopelijk is dat snel!
 
Bedankt allemaal! Ik denk dat ik de komende tijd genoeg heb om over na te denken. Op zoveel mogelijk solliciteren lijkt mij dus een goede optie. Ik zal het in deze forum posten als ik iets concreets heb om over te vertellen. Hopelijk is dat snel!
Zoals aangegeven, de luxe is er niet om kieskeurig te zijn.

Gewoon zo veel mogelijk solliciteren.

Een soort van strategie is nooit verkeerd.

Ikzelf heb 3.5 jaar gewerkt als Flight Attendant bij Airberlin. Prachtige ervaring. Ben tot de dag van vandaag zeer dankbaar en blij dat ik dat mee heb genomen.

Daarnaast, pilotcareercenter.com en pilotjobsnetwork zijn websites waar je veel info kan vinden mbt airlines, assessments.

Ik heb een tijd lang per categorie gezocht. Corporate, Cargo, Pax etc. Gewoon blind solliciteren. Laat ook regelmatig iemand jouw sollis checken om zodoende je solli te verbeteren.

Maar bovenaan de lijst om te beginnen met solliciteren is eerst bijvoorbeeld SSN te benaderen in Teuge. Rondvluchten doen. Wellicht op Texel Paradroppen. Ze betalen waaaaaaardeloos, maar is een leuke zomerbaan ;) .

Dan gelijktijdig al wil je een iets sneller verloop hebben van je carriere:
- Ryanair
- Wizzair
- Eurowings
- DHL European Air Transport (EAT) > Kijk op career.aero

Ook andere banen binnen de sector zijn altijd leerzaam. Van Ramp Agent tot Flight Attendant.

Ik zelf heb 4.5 jaar gezocht en toen meteen op de 737. 2 Jaar gevlogen bij een club en toen gewisseld naar een andere club voor 6 maanden, en toen gooide Corona roet in het eten. Dit waren niet de beste Airlines, maar goed, die gaven mij wel Jet Uren, en sinds kort ( als alles verder goed verloopt > TR ), bij een ACMI operator op 1 van de grootste Airliners die bestaan en dat met niet eens zoveel uren, zo rond de 750 Jet en 1000 TT.

Zelfs nu, met een beetje ervaring, daarmee gaan dan ook andere deurtjes open. Ook Wizz heeft mij uitgenodigd, maar daar ik nu bij bovengenoemde ben zeg ik dat assessment af.

Dit is natuurlijk fantastisch, en ben meeeeega dankbaar dat ik mn huidige baan heb, maar ik had graag voordat ik op de 737 begon eerst Turbo Prop willen vliegen of Bizz Jet. Daar kun je zo ontzettend veel leren en is een zeer interessante operatie.

20NM Straight in ILS Approach kan iedereen, maar Visual schieten en korte banen met bergen of water all over the place, dat is wel een heel ander verhaal.

In ieder geval, hou ons op de hoogte ;) .
 
Last edited:
Hallo allemaal!

Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden over de stand van zaken, dus hierbij:

Na mijn laatste bericht hier op dit forum ben ik erg bezig geweest met het behalen van mijn papieren, en de afwegingen te maken tussen wel of niet een APS MCC cursus. In eerste instantie was ik er heilig van overtuigd dat het wel doen van een APS MCC cursus, de best mogelijke uitkomst zou bieden. Gelukkig was ik niet de eerste die hiermee was begonnen (het concept APS MCC is relatief nieuw) en kon ik van mede studenten die eerder hun papieren hadden meekijken. Hierin werd mij al snel duidelijk dat het overgrote deel van de 7000/8000 euro betaald wordt aan de simulator waarop je de cursus doet. Dit leek mij allemaal wel heel erg leuk, maar ik vond dit geld het niet waard. Ik heb het hier veel over gehad met mijn instructeurs, en een instructeur die op dit moment captain is op de b737 bood mij aan om een stoomcursus te geven op de 737 sim, mocht ik ergens een grading doen. Dit sprak mij erg aan.

Na het behalen van al mijn papieren, heb ik dus gelijk op elke vacature die ik ook maar kon vinden gesolliciteerd, en ook een aantal open sollicitaties verstuurd. Na een aantal weken heb ik maar van een maatschappij te horen gekregen dat ik met de procedure kon beginnen, en dat was Ryanair. Van de rest of geen reactie, of een reactie met het bericht dat zij door de vele sollicitaties alleen nog mensen aannemen met een tr.

Dit was dus niet per se waar ik op gehoopt had, want hier moet ik mijn eigen tr betaling. Ik heb erg veel rond gevraagd en het komt een beetje op dit neer: Iedereen die de tr zelf kan betalen gaat naar Ryanair, en wie dat niet kan doet dat niet en zal dus nog moeten wachten. Gelukkig hoor ik bij de groep bij wie dit wel kan. Al met al met ik enorm blij dat ik in deze tijd met 0 uren een baan heb gevonden, en dan ook nog eens op een B737.

Voor de voorbereiding ben ik dus 2 keer in een niet gecertificeerde B737 sim geweest, om een beetje aan alle panelen etc te wennen. Afgelopen weekend heb ik het bericht gehad dat ik ben aangenomen, en volgende maand zal ik beginnen met de tr.

Ik wil iedereen die mij advies heeft gegeven erg bedanken voor de moeite. Ik hoop dat dit forum wellicht andere die hetzelfde als ik meemaken een beetje kan helpen.
 
Dat is wel heel goed nieuws!
Gefeliciteerd!!!
Dan volgt nu het laatste advies:
There is no such thing as being over prepared….
Al helemaal niet voor je eerste type rating.
B737 Systems
Op YouTube staan hele series goede video’s, die kan je zelf wel vinden.
Alles wat je van Ryan krijgt of van de Training Provider, zorg dat je het binnenstebuiten en achterstevoren kent. Zeg je familie en vrienden maar even gedag.

4trjss.jpg

Keihard werken en veel succes!!!
 
Gefeliciteerd! Mooi om te horen dat het zo snel gegaan is.
Typisch luchtvaart, hollen en stilstaan. :)
 
Back
Top