Tips voor na de opleiding

Nootmuskaat

New member
Hallo allemaal,

Dit is vast eerder gevraagd hier op het forum, maar ik heb zeker voor deze huidige tijd niks relevants kunnen vinden, dus hierbij mijn vraag:

Ik verwacht aan het einde van dit jaar mijn opleiding te hebben afgerond, en mijn brevetten (ATPL) begin volgend jaar binnen te hebben. Nu is het natuurlijk de vraag, wat is de beste stap die ik kan zetten om mijn loopbaan zo goed mogelijk te beginnen?

Ik ben op dit moment 23 jaar oud, en nog niet aan extreme vaste lasten gebonden. Ik heb dus niet een extreme haast, al hoewel ik wel zo snel mogelijk wil beginnen om mijn schuld af te lossen. Ook heb ik op dit moment een contract bij een maatschappij. Echter heeft deze maatschappij door de Coronacrisis bijna een jaar stil gestaan, en zal ik dus in ieder geval zeker een jaar moeten wachten voordat ik bij deze maatschappij terecht kan. Mocht dat gebeuren, dan zal ik hiervoor ook een behoorlijk bedrag moeten neerleggen voor de typerating, wat natuurlijk niks geks is. Het maakt het mij alleen wel lastiger dat ik een contract heb van maar 1 jaar. Verder zijn er ook bijna geen andere maatschappijen die met deze type toestellen vliegen. Het is dus niet super financieel rendabel om dit te doen, maar zeker wel fijn om als optie te hebben. Ook de ervaring die ik hier op doe is super goed.

Een andere optie die ik overweeg is om bij een maatschappij zoals Ryanair te solliciteren. Ik merk dat de meningen hierover erg verdeeld zijn. De een zegt dat je bij een maatschappij zoals Ryanair zo ver mogelijk weg moet blijven, en de ander ziet het als een goed begin, zolang je er maar niet al te hoge verwachtingen van hebt. Als ik dit zou doen zou ik het dus ook zien als een eerste stap van mijn carriere, en niet iets voor de rest van mijn carriere, alhoewel dit natuurlijk altijd nog zou kunnen veranderen. Ik weet dat de CAO niet super is, en je per vliegbeweging betaald krijgt, maar als je je de typerating van hun kunt veroorloven, is dit dan niet een goede eerste stap naar bijvoorbeeld een flagcarrier?

Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden dan deze twee, maar hier heb ik mij verder nog niet erg in verdiept. Als jullie mij hierover zouden kunnen informeren zou ik dat ook erg waarderen.

Ik zou graag jullie meningen hierover horen.

Alvast bedankt!
 

Europe-American

Active member
I kan je weinig concreet advies geven, meer algemeen.
Die eerste baan is eigenlijk de belangrijkste omdat het voor een groot deel de richting van je carrière kan bepalen.
Tegelijkertijd heb je eigenlijk heel weinig keuze in het bepalen van je eerste baan.
Zonder ervaring is het moeilijk eisen stellen wat betreft het wat en waar.
Ik zou zeggen….solliciteer overal, Ryan, Easy, Lauda, Wizz en de eerste die je een baan aanbiedt…bouw daar genoeg ervaring om om bij een volgend interview competitief te zijn.
 
Last edited:

Lima-lima

Member
In de huidige markt denk ik dat je niet de luxe hebt om maatschappijen uit te sluiten. Zeker aan het begin van je carriere moet je uren maken en is keuze een luxe. Waarom mensen negatief over Ryanair praten is (geloof ik) vooral vanwege de rating die je zelf moet betalen. En het is natuurlijk een *{^# werkgever, maar het is een betere werkgever dan geen werkgever.

Voor onze base in Stockholm en Palma (eurowings Europe) zoeken we momenteel mensen, rating wordt betaald.
Salaris bij Europe is slecht, maar een overstap naar de duitse AOC is lastig maar mogelijk. (Redelijk contract)
Laat je niet afschrikken door een eventuele eis dat je rated moet zijn, links en rechts worden er mensen uitgenodigd zonder en hier in Duitsland is blinde paniek hoe we aankomende zomer moeten vliegen met het tekort aan vliegers wat dreigt.
Voorbeed: in Augustus zijn vluchten geannuleerd omdat er geen crew meer te vinden was die nog binnen de uren zat. En dat was met 65 vliegtuigen, volgende zomer zijn het er 100…
 

PH-TIM

Member
Laat je niet afschrikken door een eventuele eis dat je rated moet zijn, links en rechts worden er mensen uitgenodigd zonder en hier in Duitsland is blinde paniek hoe we aankomende zomer moeten vliegen met het tekort aan vliegers wat dreigt.
Voorbeed: in Augustus zijn vluchten geannuleerd omdat er geen crew meer te vinden was die nog binnen de uren zat. En dat was met 65 vliegtuigen, volgende zomer zijn het er 100…

Absoluut onzin! Er is meer dan voldoende personeel beschikbaar. Zolang er bij Lufthansa nog sprake is van een overschot van 1000+ piloten (waarvan een groot deel A320 rated), heeft Eurowings geen pilotentekort. Hebben ze dat wel, is het een politieke keuze. Blinde paniek zie ik nergens....
 

Lima-lima

Member
Absoluut onzin! Er is meer dan voldoende personeel beschikbaar. Zolang er bij Lufthansa nog sprake is van een overschot van 1000+ piloten (waarvan een groot deel A320 rated), heeft Eurowings geen pilotentekort. Hebben ze dat wel, is het een politieke keuze. Blinde paniek zie ik nergens....
Prima, dan zal ik het wel mis hebben terwijl ik het om me heen letterlijk zie gebeuren..
KTV piloten bij Eurowings gaat NOOIT niet gebeuren..
 

PH-TIM

Member
KTV piloten bij Eurowings gaat NOOIT niet gebeuren..

Dat is wat ik bedoel met een politieke keuze. Lufthansa zou makkelijk het benodigde personeel tijdelijk aan Eurowings kunnen uitlenen (ANÜ). Voor de Lufthansa Group als geheel zou dit zowel een economisch als operationeel goede tijdelijke oplossing zijn. Strategisch wil men dit inderdaad niet, maar de "blinde paniek" is dan wel onnodig zelf veroorzaakt.
 

Nootmuskaat

New member
Bedankt voor de reacties allemaal, wordt erg gewaardeerd! De uitspraak dat elke werkgever beter is dan geen werkgever kan ik me erg goed in vinden. Ook dat ik zeker aan het begin van mijn carrière niet al te kritisch zou moeten zijn.

Ik ga dus lekker zoveel mogelijk solliciteren wanneer alles binnen is, en wie weet heb ik dan wellicht nog een klein beetje een keuze 🙂
 

Thioda

Member
Ben het met Europe-American eens.
Al kan je later zeker nog wel wisselen van sector, dit dan wel vaak ook enig geluk vereist.

Mijn advies zou ook zijn: solliciteer op zo veel mogelijk, onder de huidige omstandigheden.
Iedere selectie die je haalt kan je nee op zeggen, eentje die je niet eens op solliciteert niet.
Daarbij geeft iedere selectie, gehaald of niet gehaald, weer een beetje ervaring.

Dan wil ik wel nog een ding zeggen, je schrijft dat het natuurlijk normaal is dat je een groot bedrag voor de T/R moet neerleggen.
Ik ken de situatie in de luchtvaart, en soms moet je dingen slikken die je liever niet wil, maar wil toch wil ik echt benadrukken dat betalen voor een type rating niet normaal is.
Het is belangrijk dat in gedachte te houden naar mijn mening.

Terwijl je (nog) niet vliegt is iedere (bij)baan in of dichtbij de luchtvaart natuurlijk een goed idee.
Succes met je sollicitaties!
 

Lima-lima

Member
Dat is wat ik bedoel met een politieke keuze. Lufthansa zou makkelijk het benodigde personeel tijdelijk aan Eurowings kunnen uitlenen (ANÜ). Voor de Lufthansa Group als geheel zou dit zowel een economisch als operationeel goede tijdelijke oplossing zijn. Strategisch wil men dit inderdaad niet, maar de "blinde paniek" is dan wel onnodig zelf veroorzaakt.
Om terug te komen op de blinde paniek: Niggemann gaat deze week in CGN langs om te kijken of GWI piloten toch asjeblieft bij EWD willen solliciteren. Moeten ze wel over willen naar EW contract. Met TV ready entry zal plek op de sen lijst voor de meeste een top 150 plek zijn.
Geloof me: de paniek is er
 

Nootmuskaat

New member
Bedankt allemaal! Ik denk dat ik de komende tijd genoeg heb om over na te denken. Op zoveel mogelijk solliciteren lijkt mij dus een goede optie. Ik zal het in deze forum posten als ik iets concreets heb om over te vertellen. Hopelijk is dat snel!
 
Top