Tips voor de toekomstige piloot

Als jij een HBO hebt is dat in Duitsland Fachgebundene Hochschulreife en voldoe je dus gewoon aan de eisen binnen de Lufhansa Group.

Met HBO op zak voldoe je gewoon aan de eisen van de meeste airlines.

Ook bij andere Oostenrijkse en Duitse clubs voldoe je aan de eisen met een HBO. Buiten EU op een paar operators na kraait er geen haan naar of je Wis of Natuurkunde in je pakket had op je middelbare school.

Die club waar ik nu vlieg interesseerde het NUL komma NUL wat voor middelbare school ik heb gedaan.

Je kunt je certificaten halen voor KLS, maar als dat niet lukt voor wat voor reden dan ook, maak je geen zorgen. Hoofdzaak, je hebt een plan Z buiten de luchtvaart mocht je niet bij KLM aan de bak kunnen.

Een HBO op zak is altijd goed.

Een ieder die erover nadenkt om piloot te worden geef ik altijd hetzelfde advies.

Na je HAVO VWO, Ga eerst eens leren voor een ander beroep. Hoeft niet perse Uni te zijn.
 
V1 was me even voor, ik wou net zeggen je HBO over rules wat dat betreft.
Kijk dit is waarom het handig is om een decision tree op papier te zetten.
Alle lijntjes tekenen, met dit kan dit en met dit kan dit wel en dit niet enz enz enz
 
Als jij een HBO hebt is dat in Duitsland Fachgebundene Hochschulreife en voldoe je dus gewoon aan de eisen binnen de Lufhansa Group.

Met HBO op zak voldoe je gewoon aan de eisen van de meeste airlines.

Ook bij andere Oostenrijkse en Duitse clubs voldoe je aan de eisen met een HBO. Buiten EU op een paar operators na kraait er geen haan naar of je Wis of Natuurkunde in je pakket had op je middelbare school.

Die club waar ik nu vlieg interesseerde het NUL komma NUL wat voor middelbare school ik heb gedaan.

Je kunt je certificaten halen voor KLS, maar als dat niet lukt voor wat voor reden dan ook, maak je geen zorgen. Hoofdzaak, je hebt een plan Z buiten de luchtvaart mocht je niet bij KLM aan de bak kunnen.

Een HBO op zak is altijd goed.

Een ieder die erover nadenkt om piloot te worden geef ik altijd hetzelfde advies.

Na je HAVO VWO, Ga eerst eens leren voor een ander beroep. Hoeft niet perse Uni te zijn.

Ja in Nederland is de eis toch streng op een HAVO/VWO diploma.

Ipv de certificaten zou ik dus een HAVO diploma gaan halen om andere airlines in Nederland niet buiten te sluiten.

Lijkt me wel dat ook buiten Nederland kennis van wis en natuurkunde nodig is voor iedere selectie. Dit zijn nou net de vakken die ik als eerste heb laten vallen..

Wat ik nu dus heb is mijn MAVO, MBO4 en HBO logistiek en economie. Als ik 10 jaar geleden in de eerste van het Gymnasium kon voorspellen dat ik nu in zo een situatie stond had ik wel ergens mijn best gedaan.

Aan de andere kant is twee jaar ook zo voorbij om de HAVO te halen. In die tijd wat kwartjes opzij zetten en zoveel mogelijk zelf leren.

Of zeg je, Nederland links laten liggen en het gelijk bij onze buren proberen.
 
V1 was me even voor, ik wou net zeggen je HBO over rules wat dat betreft.
Kijk dit is waarom het handig is om een decision tree op papier te zetten.
Alle lijntjes tekenen, met dit kan dit en met dit kan dit wel en dit niet enz enz enz


Ik heb er zeker wat aan, geeft een goed overzicht!
 
Ja in Nederland is de eis toch streng op een HAVO/VWO diploma.

Ipv de certificaten zou ik dus een HAVO diploma gaan halen om andere airlines in Nederland niet buiten te sluiten.

Lijkt me wel dat ook buiten Nederland kennis van wis en natuurkunde nodig is voor iedere selectie. Dit zijn nou net de vakken die ik als eerste heb laten vallen..

Wat ik nu dus heb is mijn MAVO, MBO4 en HBO logistiek en economie. Als ik 10 jaar geleden in de eerste van het Gymnasium kon voorspellen dat ik nu in zo een situatie stond had ik wel ergens mijn best gedaan.

Aan de andere kant is twee jaar ook zo voorbij om de HAVO te halen. In die tijd wat kwartjes opzij zetten en zoveel mogelijk zelf leren.

Of zeg je, Nederland links laten liggen en het gelijk bij onze buren proberen.

Nog belangrijker dan de selectie: kennis van wis- en natuurkunde helpt je tijdens de opleiding en het werkzame leven als vlieger.

Het is allemaal geen rocket science, maar met een fatsoenlijke basiskennis maak je het voor jezelf zeker een stuk makkelijker.

Ik zou geen opties links laten liggen. Nu kun je nog makkelijk aan je vooropleiding werken en op die manier alle opties open houden. Vergeet niet dat je een werkzaam leven van nog 40+ jaar voor je hebt. Je weet niet welke kansen je later nog krijgt en het zou zonde zijn als je vooropleiding dan opeens een struikelblok blijkt te zijn.
 
Nog belangrijker dan de selectie: kennis van wis- en natuurkunde helpt je tijdens de opleiding en het werkzame leven als vlieger.

Het is allemaal geen rocket science, maar met een fatsoenlijke basiskennis maak je het voor jezelf zeker een stuk makkelijker.

Ik zou geen opties links laten liggen. Nu kun je nog makkelijk aan je vooropleiding werken en op die manier alle opties open houden. Vergeet niet dat je een werkzaam leven van nog 40+ jaar voor je hebt. Je weet niet welke kansen je later nog krijgt en het zou zonde zijn als je vooropleiding dan opeens een struikelblok blijkt te zijn.

Jaa dat is ook zo. Ik ga over twee weken langs het Nova college in Haarlem wat een VAVO traject aanbied. Ik hoop dat ik dit naast parttime werken kan gaan doen de komende twee jaar. En in die twee jaar gaan zweefvliegen.

Twee jaar geleden begon ik aan de HBO die ik nu heb afgerond. De tijd is zo voorbij gevlogen, dit zal dus weer gebeuren.
 
Mooi aan de bak dus! Daar ga je nog een hele lange tijd profijt aan hebben gok ik zo. Op deze manier iets later beginnen zal vele voordelen hebben wanneer je aan de vliegopleiding begint. Zweefvliegen is een uitstekende start ook, ik moet dan denken aan de Gimli glider waarvan de captain zijn rijke ervaring met o.a. zweefvliegen inzette om de kist goed aan de grond te krijgen ;)
 
Hallo daar,

Na een stilte van twee maanden toch maar weer is wat laten horen. Ik heb niet stil gezeten de afgelopen maanden.

Als eerste ben ik geslaagd voor de HBO die ik af moest ronden, diploma is afgelopen week opgehaald. :)

Daarbij is het vliegseizoen van de zweefvliegclub begonnen, de locale club hier heeft maar een beperkt aantal plekken. Voor de zekerheid heb ik mij dus ook aangemeld bij een verneging in Terlet. Hoorde van kennissen dat je daar betere vliegervaring op kan doen dan hier in Castricum.

Ik heb ook mijn keuze gemaakt tussen de deelcertificaten of via de VAVO mijn HAVO te gaan halen. Ik ga mij inschrijven bij de VAVO en in de komende twee jaar werken aan het behalen van mijn HAVO diploma. Ik wil straks de mogelijkheid hebben om te kunnen uitwijken naar andere vliegscholen mocht mijn eerste keus niet lukken.

En als laatste.
Vandaag was ik te gast bij de KLMFA. Wat een leuke en interactieve dag was het. We hebben een mooie presenatie mogen bijwonen van een gezagvoerder van de KLC. Na een inspirirend verhaal mochten we de kisten bekijken waarmee de studenten vliegen, een theorie les over "weight and balance" waar het belang van het verdelen van gewicht in een vliegtuig werd uitgelegd. Een rondleiding door het campus, waar alle studenten hun eigen kamer hebben. Als laatste mocht ik in de 737 simulator plaats nemen en een korte rondvlucht over Eelde maken, zonder hulp heb ik het toestel aan de grond gekregen. Waarover de instrecteur verbaasd was dat ik geen vliegervaring heb, een natuurtalent zoals ze me noemden.

In ieder geval ben ik mij steeds bewuster van de weg die ik moet gaan bewandelen om in de toekomst in een toestel als gezagvoerder te mogen werken. Stap 1 begint dus in September. :)
 
Dat was ongetwijfeld een prachtige ervaring, zéker die sim. Goed bezig!
Zeker een toffe ervaring, is toch hele andere koek als Microsoft simulator.

Ik was aan het begin geintjes aan het maken met de twee studenten die mijn groepje aan het rondleiden waren over dat er van me verwacht werd dat ik op de middenlijn moest landen. Nadat het ook gelukt was, waren we er alle 3 wel verbaasd over.
 
Helaas gaat het zweefvliegen dit seizoen voor mij niet door.. Ik kon bij de lokale club niet mee doen met de open dag, en vanwege een lange reis naar Noord-Amerika straks is er weinig tijd over om er uberhaupt heen te gaan.

De andere club bij Terlet heeft niks van zich laten horen helaas...

Zijn er nog andere (zweef)vliegclubs in de buurt van Amsterdam of +- een uur hier vandaan die jullie zouden aanraden?
 
Op Soesterberg zit er bijvoorbeeld nog één, volgens mij. Teuge is ook altijd heel actief.
Of kijk even op de VFR kaart (LVNL), daar staan ze keurig allemaal ingetekend ;)

Aanraden kan ik niet. Ik heb geen ervaring met gliders, anders dan er omheen vliegen mét motor ;-)
 
Er is iets moois op mijn pad terechtgekomen dus ik vind het tijd voor een "korte" update.

Ik ben afgelopen week aangenomen bij mijn eerste baan in de luchtvaart sector. Ik ga aan de slag bij Viggo (af handelaar van o.a. Transavia) als "Flight Officer". In het kort, als Flight Officer ben je verantwoordelijk voor het coördineren van de turn around van een vliegtuig met je team van bagage/platform collega's. Voor mij een mooie kans om kennis te maken in de sector waar ik uiteindelijk het doel heb om piloot te worden.

Nou vraag ik me af, hoe zijn jullie in aanraking gekomen met deze sector? Begon het bij een bij-baantje op het vliegveld zelf, of was de stap direct gezet in de cockpit?
 
Er is iets moois op mijn pad terechtgekomen dus ik vind het tijd voor een "korte" update.

Ik ben afgelopen week aangenomen bij mijn eerste baan in de luchtvaart sector. Ik ga aan de slag bij Viggo (af handelaar van o.a. Transavia) als "Flight Officer". In het kort, als Flight Officer ben je verantwoordelijk voor het coördineren van de turn around van een vliegtuig met je team van bagage/platform collega's. Voor mij een mooie kans om kennis te maken in de sector waar ik uiteindelijk het doel heb om piloot te worden.

Nou vraag ik me af, hoe zijn jullie in aanraking gekomen met deze sector? Begon het bij een bij-baantje op het vliegveld zelf, of was de stap direct gezet in de cockpit?
Welk vliegveld?
 
Back
Top