Telluride, Colorado (KTEX)

6

676$

Guest
KTEX..

Ben gister voor de 2e keer in 3 maanden naar KTEX geweest, dit is het hoogste (9070') commerciele vliegveld in gebruik in de VS. MDA van de LOC approach is 2000' AGL. De toppen er omheen zijn 14 en 15.000' ... Plus een lekkere up en downslp in de runway, ook altijd leuk.

Nou vroeg ik me af.. Wat is dan het hoogste (non) commerciele vliegveld ter wereld? en waar ligt deze?? (en heeft er iemand foto's / plates?) zou ik wel eens willen weten..

(Telluride, Colorado KTEX)
Telluride_Airport.jpg
 
Last edited:
Ziet er goed uit! Als je weer eens in europa bent moet je naar Innsbruck (LOWI) gaan. Da's pas andere koek, vooral de N-1 valley procedure.

Ciao
 
Ik weet niet of Quito Ecuador het hoogste veld is, maar ligt op 9228ft

Het laagste veld dat ik ken ligt "niet ver" van KTEX. Ben de naam ff kijt maar ligt in death valley ca. 235 ft neg.

Mooie foto overigens
 
F.D.

Close, but no sigar.

Hoogste elevation voor commercieel veld in USA is Lake County, Leadville.CO. KLXV 9927ft.
Laagste elevation is Furnace Creek, -248ft.

De echte thrillseekers gaan naar Bangdag, Tibet. 14100 ft.
Rwy 18000 ft. Daily A319 en B757

Cheers
Art
 
active - 8

Ook huiswerk niet gedaan.

La Paz Bolivia, 13317 ft.

:cool:

Kwis vraagje, wat is het laagst gelegen verkeersvliegveld ter wereld??

Cheers
Art
 
cheers.

Anyway, ieder Amerikaans vliegveld blijkt volgens de locals overigens wel ergens een grootste in te zijn of het nu om runway length (Shuttle landing facility) of hangardeuren(La Guardia) gaat.
 
Art,

Toch wel een sigaar (en T-shirt ;)) aangezien TEX wel het hoogste commerciele veld is van de VS (Mesa en Greatlakes vliegen er op.)

Leadville is open voor publiek gebruik (ook hele leuke approach trouwens) maar er vliegen geen commerciele operators op.

Regards,
FD
 
Last edited:
offtopic: Gjk, die foto heb ik gewoon van google 'geleend' hoor. Had het zelf iets te druk op de approach om foto's te schieten :)

ontopic:

Telluride Regional Airport (TEX)
Telluride Regional Airport is located five miles west of town. At an elevation of 9,080 feet above sea level, it is the second highest commercial airport in the world. Localizer/DME, VOR/DME, and GPS approaches. Serviced by United Express and America West Express. The Montrose Airport is 65 miles from Telluride and is serviced by Continental, United Express, and America West Express."


The Telluride Regional Airport is North America's highest commercial airport at 9078 feet above sea level. It has all operational services for general aviation. Scheduled service and fares are provided by United, America West, Frontier, and Great Lakes Airlines. Fly Telluride and be 7 minutes from town and the ski slopes.

TEX TELLURIDE REGIONAL AIRPORT
Telluride, CO * N 37 deg. 57.2'
W 107 deg. 54.5' Elev: 9,078 ft. Sec. Chart: Denver
Pattern Alt: 10,500 ft.
Right Runway 9
Courtesy of Pilot Getaways FREQUENCIES
CTAF: 123.0
Denver FSS: 122.15
Denver Center: 125.35
AWOS: 118.325
Caution: High Terrain exceeding 14,000 feet all quadrants. Exercise extreme caution when southerly winds exceed 15 kts. (rotor over runway, down draft in the middle of runway). Be cautious of down-drafts near abrupt terrain.

Notes: Safest approach is from the west (Placerville). Stay on right side of valley to avoid traffic conflicts.

Runways: 9/27 6,870 x 100ft., 64 ft. dip in middle (1.9% slope). MIRL, REIL.

Services: Telluride Regional Airport Authority. 6 a.m. or SR-30(whichever is later) to SS+30. Jet-A,100LL, tie downs, hangar (when available), catering, oxygen, pilot lounge, crew car, pre-heat, de-icing and lav service. 970-728-5051
 
King Air 200. Zou er ook niet zonder turbines naartoe willen moet ik je eerlijk zeggen. Er stonden wel een paar C 172's op de ramp..

Morgen naar Aspen, of met KA of met de Citation.. Hoor ik een uur of 3 van te voren pas..:rolleyes:

FD
 
Ja, zonder turbine, of in ieder geval turbochargers, zijn dat soort velden niet super. Heb in mijn verre verleden, toen ik nog niet zo ervaren en goed was als nu (ehm), nog eens een take-off gewaagd vanuit de Grand Canyon Airport (KCGN) op een hete dag in een C-172. Met vier personen aan boord.

Laten we het er op houden dat we niet veel excess power hadden. You live, you learn...
 
Flying Dutchman said:
King Air 200. Zou er ook niet zonder turbines naartoe willen moet ik je eerlijk zeggen. Er stonden wel een paar C 172's op de ramp..

Morgen naar Aspen, of met KA of met de Citation.. Hoor ik een uur of 3 van te voren pas..:rolleyes:

FD

Hey FD,
Citation??

WTF over...?

Ik dacht dat die kerel voorlopig in zijn 200 zou blijven vliegen.

By the way, weet absoluut niet of ik begin feb in Columbus ben.
 
Jo t&G,

We hebben een citation en een lear op leasback voor de charter tak. Vlieg dat ding enkel rechts onder part 91 todat ik ervoor naar school ben geweest.. Ff wachten op goedkeuring van mn vrienden bij de DOJ dus.

Zit feb aardig in jouwn 'hoekt' .. Illinois, indianapolis, florida.. keep me posted.
 
FD,

keep me posted, want ik zit de laatste tijd "all over the place" aan de oostkust.

Vlieg de "je weet wel" uit mijn broek in de Citation Encore.
Ik ben "out of practise" in de King Airs; niet gedacht dat dat zo snel zou gaan.

Is dat een Citation II waar je in vliegt?
En wat voor Lear is het?
 
Check je PM.. Ik heb van een vogeltje in de wandelgangen bij ons gehoord dat wij misschien volgend jaar een base aan de ooskust gaan openen, in de buurt van MA of New York.. Dan sta ik vooraan de rij om te beginnen aan de 3-daagse roadtrip om te verhuizen!!

Heb het leven wel gehad als berggeit hier.. :grijns:

disclaimer: het is echter niet vervelend om 1.5 uur te wonen van 3 ski gebieden!! Denk dat ik overmorgen maar weer ga skien.. - zucht - :grijns:

Ben off, morgen 05:00 showtime..
 
Last edited:
Back
Top