Strafblad piloot

Loulou22

New member
Ik heb begrepen dat wanneer je aan het einde van de selectie bent, de KLM Flight Academy de Marechaussee op Schiphol de opdracht geeft om een antecedentenonderzoek te doen. Ik was in de zomervakantie enkele weken voor dat ik daadwerkelijk mijn rijbewijs B in bezit had, in aanraking gekomen met het Officier van Justitie voor het rijden zonder rijbewijs op een snorfiets die max 27 km/u ging. Ik was toen 18 jaar. Op het moment wanneer ik deelneem aan de selectie ben ik 20 of 21 jaar oud. Heeft dit negatieve gevolgen voor mijn aanmelding en selectie bij de KLM Flight Academy en later ook bij de sollicitatie als piloot? Ook omdat een VGB nodig isss
 
“In aanraking gekomen met het Officier van Justitie”
Wat bedoel je daarmee?
Is dit behandelt als een overtreding? Boete?
Ik neem aan dat dit niet voor een rechter is gekomen met een veroordeling?
Je moet even beter uitzoeken hoe dit is afgehandeld voordat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Ik ben geen expert in NL recht maar je was al 18 dus ik denk dat het wel blijft staan.
Het valt een beetje onder de noemer kattenkwaad en je kan het er ook we of niet mee eens zijn dat je voor een brommer een rijbewijs nodig hebt maar je zal bij een selectie met pakweg 1800-2000 kandidaten per jaar er genoeg hebben die zich wel aan de regels hebben gehouden.

Zoek uit hoe het in de boeken is gegaan en ga even langs bij een rechtswinkel om te vragen of dit misschien verjaart of anderszins kan verdwijnen.
 
“In aanraking gekomen met het Officier van Justitie”
Wat bedoel je daarmee?
Is dit behandelt als een overtreding? Boete?
Ik neem aan dat dit niet voor een rechter is gekomen met een veroordeling?
Je moet even beter uitzoeken hoe dit is afgehandeld voordat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Ik ben geen expert in NL recht maar je was al 18 dus ik denk dat het wel blijft staan.
Het valt een beetje onder de noemer kattenkwaad en je kan het er ook we of niet mee eens zijn dat je voor een brommer een rijbewijs nodig hebt maar je zal bij een selectie met pakweg 1800-2000 kandidaten per jaar er genoeg hebben die zich wel aan de regels hebben gehouden.

Zoek uit hoe het in de boeken is gegaan en ga even langs bij een rechtswinkel om te vragen of dit misschien verjaart of anderszins kan verdwijnen.
Het was alleen in boete inderdaad, maar het staat wel in een strafblad
 
Ik heb begrepen dat wanneer je aan het einde van de selectie bent, de KLM Flight Academy de Marechaussee op Schiphol de opdracht geeft om een antecedentenonderzoek te doen.
Dat lijkt me heel bijzonder. Als het al zo is zou je zelf toestemming moeten geven voor zo'n onderzoek, maar ik kan me echt niet voorstellen dat de vliegschool belang heeft bij zo'n onderzoek. Een toekomstig werkgever wel. Als je na de KLM Flight Academy bij de KLM (of een andere luchtvaartmaatschappij) solliciteert kan ik me zo'n onderzoek wel voorstellen. Je moet op z'n minst een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) kunnen overleggen.

Even over de justitiële documentatie ("strafblad"): daar staan aantekeningen op van alle overtredingen vanaf 100 euro boete in vermeld voor zover ze niet verjaard zijn. Als je een VOG aanvraagt doe je dat voor een specifiek doel. Een ambtenaar bij Justitie beoordeelt of de overtreding of het misdrijf strijdig is met het doel (bijvoorbeeld piloot worden bij KLM). Je krijgt dan wel of niet een VOG. Het is niet zo dat je met een aantekening op je strafblad nooit een VOG kunt krijgen.
 
Back
Top