Steuerberater, Finanzamt

Yak52

New member
Geachte leden,

in verband met een mogelijk dienstverband bij Germanwings heb ik de volgende vraag:

Is het één van jullie gelukt om (een deel van de) studiekosten over te hevelen
naar de Duitse fiscus, om deze gemaakte kosten in Dld te verrekenen met het
(later) ontstane salaris. Met andere woorden, is een Persönlicher Verlust of Sonderausgaben anerkannt door de fiscus in Dld?

Hiermee verband houdende, mij is ter ore gekomen dat in Dld de lopende rente op
de studieschuld, ook al is deze in NL, tot 4200 EUR per jaar als studiekosten meegenomen kan worden bij de verrekening van de belasting.

In hoeverre is dit correct en zijn jullie ervaringen met de Finanzämter bzw. Steuerberater. Ik ben dankbaar voor jullie adviezen.

Groeten!
 
Als je de rente bedoelt, ja.



Prima, heb em al vaker aangeraden hier, Hartmut Hannen http://www.hartmut-hannen.de/index.html

Bedankt.

Naast de rente, is het ook mogelijk om de studiekosten van de vliegopleiding in NL erdoor te krijgen bij de Duitse fiscus? Althans, is dit iemand al gelukt? Ik kan me voorstellen dat dit lastig is, hoewel naar het schijnt de Duitse fiscus zeer specifiek ingaat op de persoonlijke situatie van de te belastende.
 
Normaal gaat dat via een zog. Verlustvortrag. In het jaar van je opleiding sla je je opleidingskosten als Werbungskosten aan. Normaal gesproken kom je dan op een negatief inkomen, wat je in de jaren daarop met positief inkomen mag verrekenen.

Hiervoor moet je dus een belastingaangifte voor je opleidingsperiode doen. Als je op het tijdstip van je opleiding niet in Dld was ingeschreven, denk ik niet dat dat gaat lukken.

Verder is het nog een vereiste dat je pilotenopleiding een omscholing is, dwz. dat je ervoor al een ander beroep hebt geleerd. Maar dat wordt verschillend geinterpreteerd. Rente aftrekken zou ik zeker proberen. In ieder geval argumenteren dat het een omscholing betreft.
 
Normaal gaat dat via een zog. Verlustvortrag. In het jaar van je opleiding sla je je opleidingskosten als Werbungskosten aan. Normaal gesproken kom je dan op een negatief inkomen, wat je in de jaren daarop met positief inkomen mag verrekenen.

Hiervoor moet je dus een belastingaangifte voor je opleidingsperiode doen. Als je op het tijdstip van je opleiding niet in Dld was ingeschreven, denk ik niet dat dat gaat lukken.

Verder is het nog een vereiste dat je pilotenopleiding een omscholing is, dwz. dat je ervoor al een ander beroep hebt geleerd. Maar dat wordt verschillend geinterpreteerd. Rente aftrekken zou ik zeker proberen. In ieder geval argumenteren dat het een omscholing betreft.

Super,

dat het een omscholing betreft is aan te tonen, daar ik reeds een opleiding voltooid heb voorafgaande aan mijn vliegopleiding. Ik heb me echter voor mijn vliegopleiding om belastingtechnische- en sociaalrechtelijke redenen uitgeschreven uit Dld, waar ik wel lange tijd woonachtig ben geweest. Heb inmiddels een steuerberater gevonden die met dit hele verhaal een goede case denkt te kunnen maken.

Bedankt voor de antwoorden en mocht iemand nog tips hebben aangaande het dienstverband bij Germanwings cq wonen in (vermoedelijk) Köln, hoor ik dit natuurlijk graag!
 
Back
Top