Slepen met een TMG of SEP

Ballie

New member
Zijn er wettelijke eisen in JAA of op nationaal niveau waar je aan moet voldoen om zweefvliegtuigen te slepen met een SEP of TMG?:confused:
 
De rating voor sleepvliegen is inderdaad vervallen. Ik weet niet zeker of de eis dat je een aantal vluchten in een gesleept zweefvliegtuig moet hebben meegemaakt wel is gebleven.

Erik.
 
Ik vind een zweefvliegtuig slepen met een TMG wel heel apart.
Een scheibe met daarachter een ASK-21 :D :D
Ik zou er alleen maar om kunnen lachen....
 
Je hebt tegenwoordig de Scheibe Rotax Falke. Die sleept prima! Ook de Dimona van Diamond met 115PK is een prima sleepkist. Op het NZC Terlet wordt gesleept met een Husky en soms met een gehuurde Dimona. Qua klimvermogen met een ASK-21 erachter zijn ze ongeveer gelijk. Ook kan de Dimona veel sneller terug zijn op het veld omdat deze is uitgerust met een watergekoelde motor i.p.v. een luchtgekoelde. Op warme dagen staat de Husky zelfs na één of twee sleepjes aan de grond met de motorkapjes open om af te koelen. Het enige nadeel van de Dimona t.o.v. de Husky is dat hij niet zo snel accelereert en dus meer baanlengte nodig heeft. En dat is op een hobbelig veld natuurlijk niet bevorderlijk.
Dus er is niets lachwekkends aan!!
 
Off topic,

"Ook kan de Dimona veel sneller terug zijn op het veld omdat deze is uitgerust met een watergekoelde motor i.p.v. een luchtgekoelde. Op warme dagen staat de Husky zelfs na één of twee sleepjes aan de grond met de motorkapjes open om af te koelen."

Dit mag iemand mij wel even uitleggen:

Mijn ervaring met het slepen met motorkisten is meer dat de motor te snel afkoelde. Hoe meer je snelheid oppikt, hoe meer airflow, hoe harder de motor afkoeld lijkt me.
Rustig naar beneden gaan is het motto dan ook! Dus motorkappen open om deze reden lijkt mij niet nodig.

Het gevaar hiervan is dan dus wel dat als je dan maar vaak (en gek) genoeg hard naar beneden gaat de cilinders er dan vanzelf af knallen(shockkoeling).
Vergelijk het maar met je golfje flink warm te rijden en dan als ie bijna kookt de brandslag direct op de motor te zetten.

Het gaat dus om de gulden middenweg, niet te hard naar benden maar ook niet te langzaam.

Expedite,

P.S.: Ik denk trouwens ook dat een husky in een slip sneller zakt dan een Dimona met vol kleppen.
 
Oorspronkelijk gepost door expedite

P.S.: Ik denk trouwens ook dat een husky in een slip sneller zakt dan een Dimona met vol kleppen.

Dan kun je beter wel die gekromde buisjes aan de fuel vents hebben, anders zeikt de peur eruit aan de lage kant :D

Erik.
 
Back
Top