Europe-American
Well-known member
Toevallig deze tegen gekomen, ook een goed voorbeeld van software ‘befehl ist befehl’
Yikes, airbus versie van de MCAS failure? Maar zo mogelijk nog erger: een stick die niets doet maar je ook fysiek niet kan overmeesteren indien echt nodig....Toevallig deze tegen gekomen, ook een goed voorbeeld van software ‘befehl ist befehl’
Dit:Yikes, airbus versie van de MCAS failure? Maar zo mogelijk nog erger: een stick die niets doet maar je ook fysiek niet kan overmeesteren indien echt nodig....
schreef ik daar dus eerder over.Zoals je schrijft in je volgende post: de computer weet wat alle inputs zijn... Ja, totdat de inputs niet meer betrouwbaar zijn, zoals bij AF447 het geval was. Ik ben van mening dat je capaciteiten van de ontwerpers overschat. De Airbus waar ik nu op vlieg heeft computer systemen die in de jaren '80 ontworpen zijn (de interne database is meen ik 2.5 MB groot MEGA byte dus...) De reden dat deze systemen niet meer 'oompf' hebben, is dat het dus zo betrouwbaar moet zijn. De hoeveelheid aan computer code is voor dit soort machines al gigantisch en bij nog meer geautomatiseerde vliegtuigen gaat dit in de tientallen miljoenen regels met computercode lopen. Het lijkt me onmogelijk om de kans op fouten in de code tot een acceptabel niveau terug te brengen. Airbus is nog steeds bezig met het verbeteren van b.v. de FMS en dit is 40 jaar nadat het systeem gecertificeerd is.
Dit is inderdaad een slecht teken.Dit:
schreef ik daar dus eerder over.
Maar je kan je ook afvragen of deze systemen nodig zijn in een geautomatiseerd vliegtuig.
En dan nog... Als er de laatste jaren IETS is aangetoond, is het dat mensen zeer slecht kunnen omgaan met grote getallen en realistische risico's. Tijdens de corona crisis had men in Nederland een wekelijkse persconferentie om de 'Getallen' van deze week er weer uit te propaganderen. De zogenaamde "r" waarde (reproductiegetal) werd er bijgehaald en -in een verdraaiing van statistische wiskunde- gebruikt om aan te tonen dat "De Maatregelen" werkten. Nu hebben we al een paar jaar oversterfte in grote delen van de wereld. Dit zou je, als je naar de geschiedenis kijkt, niet verwachten. Wanneer er door een infectieziekte ineens heel veel mensen sterven, zou je bij het verdwijnen van die ziekte (door immuniteit van de bevolking) verwachten dat er ondersterfte is. De mensen die al zwak waren, sterven door de ziekte een aantal maanden eerder en zijn dus al uit je populatie verdwenen en je kunt niet tweemaal sterven (tenzij je J. Bond heet).Nee.
Je slaat een belangrijke stap over.
Passagiersvervoer zal naar één piloot gaan en vracht naar remote-pilot.
Daarmee zal na een tiental jaren worden aangetoond dat het veilig genoeg is.
Dat heb je met boeing nu toch ook? Ondanks het feit dat er nog piloten in de cockpit zitten zijn zij de (volgens mij terechte) zondebok voor het mcas fiasco en nu de vallende deur(en). En nogmaals 'fabrikant die het niet aandurft' is niet correct. Zoals hierboven al aangegeven, er vliegen reeds vliegtuigen rond zonder piloten.Daar komt nog bij dat we leven in een tijd, dat er altijd een zondebok moet worden aangewezen. Wie wordt dat als er niemand meer voorin zit? Dan kàn men alleen naar de fabrikant wijzen en ik denk dat die het daarom niet aandurft.
Ja, maar vermoedelijk zal men nooit in een recoverable stall scenario terechtkomen. Computer staat altijd aan. Die gebruikt zijn redundante instrumenten. Als die dan met die instrumenten toch nog in een stall terechtkomt, hoe zou die dan ooit moeten recoveren? Dat gaat vermoedelijk nooit lukken. Ofwel weet de computer waar de horizon zit. Ofwel niet, Zo'n extra stall recovery systeem in zijn huidige vorm gaat geen zin hebben IMO.Als de rest van de apparatuur werkt misschien niet, maar redundancy is een vereiste als je een vliegtuig bouwt. Rekening houden met het onverwachte. Wat doe je als een deel van de instrumenten uitvalt? Dan moet je met de redundante instrumenten toch een compleet plaatje weten te maken van de complete status van het vliegtuig op dat moment.
Boeing is in de laatste 5 jaar meer dan 50% van de waarde van z'n aandelen verloren. Maar... wat probeerden ze na de eerste Max crash? "Ow die stomme derde wereld piloten... Een westerse piloot zou nooooooit zo gecrashed zijn." De reden dat men beter is gaan onderzoeken is puur door internationale druk. Ik denk dat Boeing (de commerciële vliegtuigen afdeling dan) het niet aan gaat durven om een project te beginnen waarbij de publieke opinie nog negatiever wordt, als het wéér misgaat.Dat heb je met boeing nu toch ook? Ondanks het feit dat er nog piloten in de cockpit zitten zijn zij de (volgens mij terechte) zondebok voor het mcas fiasco en nu de vallende deur(en). En nogmaals 'fabrikant die het niet aandurft' is niet correct. Zoals hierboven al aangegeven, er vliegen reeds vliegtuigen rond zonder piloten.
Ja, maar vermoedelijk zal men nooit in een recoverable stall scenario terechtkomen. Computer staat altijd aan. Die gebruikt zijn redundante instrumenten. Als die dan met die instrumenten toch nog in een stall terechtkomt, hoe zou die dan ooit moeten recoveren? Dat gaat vermoedelijk nooit lukken. Ofwel weet de computer waar de horizon zit. Ofwel niet, Zo'n extra stall recovery systeem in zijn huidige vorm gaat geen zin hebben IMO.
Dat Boeing het niet aandurft, of niet als eerste aandurft, dat is goed mogelijk. Dat wil daarom niet zeggen dat Airbus of een andere producent het niet zou proberen. Dat Boeing de schuld eerst probeert af te schuiven op iemand anders is ook niet echt abnormaal. Beetje smerig wel, maar niet onverwacht.Boeing is in de laatste 5 jaar meer dan 50% van de waarde van z'n aandelen verloren. Maar... wat probeerden ze na de eerste Max crash? "Ow die stomme derde wereld piloten... Een westerse piloot zou nooooooit zo gecrashed zijn." De reden dat men beter is gaan onderzoeken is puur door internationale druk. Ik denk dat Boeing (de commerciële vliegtuigen afdeling dan) het niet aan gaat durven om een project te beginnen waarbij de publieke opinie nog negatiever wordt, als het wéér misgaat.
Weet je wat Airbus zei toen de A320 op de markt kwam? Het is onmogelijk om dit vliegtuig te stallen, met alle bescherming die de computers bieden. De A330 is een verder ontwikkeld vliegtuig (een A320 on steroids) en het vliegtuig is in deepstall in de oceaan belandt. Met 2 werkende motoren, volledig intact en werkende stuurvlakken.
Sidenote: Waar de horizon zit is overigens irrelevant voor een stall recovery. Ik denk trouwens dat de kist niet meer te redden was toen hij door 25000' naar beneden ging. Volgens mij was er simpelweg niet meer genoeg hoogte voor de recovery...
Ik zou de vraag omkeren en dan is het antwoord JA.als de mens het niet kan oplossen, kan je dan realistisch gezien verwachten dat een computer het wel zou moeten kunnen oplossen?
Neem bijvoorbeeld een schaak computer, deze kan duizenden berekeningen per seconde maken maar niet improviseren.