Single Pilot Aircraft v/s Multi Crew

STOLL

New member
Beste Collega's
Sinds de invoering van de nieuwe JAR FCL is voor afgifte van een JAA ATPL minimaal 500 uur benodigd in een multi pilot toestel. Maar hoe zit het met uren gevlogen in een Single Pilot Multi Engine toestel met twee vliegers? Vlogens de JAA tellen alleen de PIC uren in dat toestel, maar volgens Nederlands Antiliaanse wetgeving moeten toestellen met meer dan 9 pax met twee vliegers worden gevlogen in een multi crew concept.Ik heb hierover geen info kunnen vinden in de JAR-FCL. Ik stel ervaring of info over dit onderwerp erg op prijs.

Met vriendelijke groet,
Stephan

<small>[ 01. juni 2003, 18:18: Bericht bewerkt door: STOLL ]</small>
 
STOLL,

JAR-FCL is hier erg duidelijk over. In sommige artikelen wordt gesproken over uren onder 'multi-pilot operations'. In dit geval tellen de uren mee die je in operaties hebt gevlogen waarbij de wet een tweede vlieger vereist, ongeacht type of klasse vliegtuig. In andere artikelen spreekt men over uren op multi-pilot certified aircraft (MPA). In dit geval tellen alleen uren mee die je hebt gevlogen op vliegtuigen waarvan het type-certificaat en flight manual twee vliegers eisen.

Zoals je in JAR-FCL 1.280 (ATPL - Experience and crediting) kunt terugvinden wordt hier gesproken over 500 uur multi-pilot operations. Deze eisen zijn van toepassing wanneer je als houder van een JAR-CPL een JAR-ATPL aanvraagt.

Wanneer je als houder van een nationaal ATPL een JAR-ATPL aanvraagt, ligt de lat wel hoger. De eisen voor conversie van je ATPL staan in bijlage 1 bij JAR-FCL 1.005. Hier staat als eis dat je 1500 uur PIC op multi-pilot certfied aircraft moet hebben om een unrestricted ATPL te krijgen.

Erik.

<small>[ 01. juni 2003, 11:18: Bericht bewerkt door: flyboy.nl ]</small>
 
Goeiendag,

Ik bevind me in een vergelijkbare situatie. Genoeg uren, maar op een vliegtuig die als single pilot gecertificeerd is. Wij vliegen hem hier als multipilot, waarbij een F/O een required crew member is. Ik vlieg in het buitenland. Nu heb ik begrepen dat je een brief van de luchtvaartauthoriteiten waar het bedrijf zijn AOC heeft moet lospeuteren waarin verklaard wordt dat het bedrijf opereert in een multicrew concept. Dit schijnt te werken.
 
Beste Erik.
Met dank voor je reactie. Ik heb de Jar-fcl 1.280 MP Ops na gekeken. Men spreekt inderdaad over 500 uur multi pilot operations op basis van de Jar-Fcl-23 commuter Aircraft Cat.In mijn geval zal ik dus eerst een conversie moeten doen van een Nationaal CPL naar een Jar-Cpl om vervolgens een aanvraag te kunnen indienen voor een Jar ATPL, op basis van 500 uur Multi Pilot Operations. Ik moet wel een MCC course kunnen over leggen welke deel uitmaakte van mijn type rating.

see you,
Stephan

<small>[ 02. juni 2003, 22:22: Bericht bewerkt door: STOLL ]</small>
 
Beste Homer,
De twee documenten die de JAA van je verlangt zijn een AOC en bewijs van een MCC course. Dit is van belang anders zal men je uren niet onderkennen.

Succes,

Stephan
By the way. Ik denk dat veel meer mensen dit probleem in de toekomst zullen gaan krijgen. :cool:
 
Homer,

Ik geloof niet dat ik ooit gehoord heb dat iemand moest bewijzen dat ie een operatie had gevlogen waar een tweede vlieger is vereist. Normaal gesproken heeft een operator een kopie van zijn AOC tussen de boordpapieren van iedere kist. Ik zou daarvan een kopie maken en die bewaren. Dat moet voldoende bewijs zijn als je ooit vragen zou krijgen.

Erik.
 
Wat die MCC betreft, ik heb 'ns door de JAA's gewandeld en er is een Long Term Exemption wat die MCC's aangaat en wel REF#3. Als volgt: Applicants having experience of at least 500 hours as a pilot in multi-pilot operations in accordance with JAR-OPS on single pilot aeroplanes JAR/FAR-23 Commuter Category, shall be considered to meet the requirement of Multi-Crew Co-operation. JAR-FCL reference 1.250(a)(3)
Wacht nog effe met geld uitgeven zou ik zeggen.
 
Flyboy,
Thanks zover voor de gegeven info. Ik heb verder op het ander forum voldoende info gevonden om verlopig aan de slag te kunnen. De Mcc course is inderdaad niet nodig bij voldoende multi crew ervaring. Scheeld even enige duizende euro's.
Met vriendelijke groet,

Stephan party party party
 
Volgens mij is het zo dat je je uren mag loggen en behouden volgens de wetgeving waaronder je de uren hebt gelogd. Als dus in de Operations Manual of AOC staat dat je Single-Pilot vliegtuig MP wordt gevlogen, dan mag je dat zo loggen. Als JAA ineens gaat zeggen dat je alleen MPA mag loggen als de cockpit temperatuur tussen de 25 en 27 graden is, betekent dat ook niet dat je al je oude uren weg kunt gooien. Dat willen ze misschien wel beweren in Hoofddorp maar dat is niet zo.
 
Wat zou je zeggen van tussen de 30 en 35 graden celcius, lange broek en stropdas flauwgev . De airco hebben ze eruit gesloopt vanwege de payload. Verder heeft het DL mij te kennen gegeven dat indien ik de weg volg:
Nat-CPL => JAA-CPL => JAA-ATPL, ik eerst examen moet hebben gedaan op een MPA. De uren hiernaar toe dwz MP in een SPA worden wel onderkend mits dit is vastgelgd in de AOC. In engeland schijnt dit niet nodig te zijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
 
Back
Top