Sim grading 737(300). Adresje?

J.I.P

Member
Hallo,

Ik heb binnenkort een grading op een 737-300 en ik vroeg me af waar ik dit het beste kan voorbereiden tegen een gunstig tarief? Dus niet bij CAE op de FFS. Ik heb nul verstand van 737 series dus ik vraag me ook af of het misschien net zoveel zin heeft om het voor te bereiden op een NG bij bijvoorbeeld prosim4u, simsensation of Bruges Air College. Heeft iemand een suggestie?

Alvast vriendelijk bedankt,
 
RWL, slechts 25 km over de grens in MönchenGladbach, heeft een 737 classic en een NG full motion sim. Ze hebben een berg ervaring met typeratings en dergelijke en kunnen je precies vertellen wat er tijdens een grading komt kijken.
 
Orbit groundschool in Arnhem heeft ook een fixed based 737 NG sim. Ik geloof dat de sim en prijzen vergelijkbaar zijn met die van Bruges air college
 
Als je geen ervaring hebt op het type, dan maakt het niet uit waar je op traint. Het gaat er namelijk niet om dat je de 737 feiloos kan sturen, maar dat je goed en netjes IR kan vliegen. Holdings, NDB tracking e.d. zijn de punten waar het om draait. Hoeveel capaciteit heb je nog over als je een hold draait, kan je nog een paar simpele rekensommetjes maken. Enz. Heb je ervaring op een jet, dan wil men absoluut goed jet management zien.

Ik heb zelf een aantal uurtjes op een FNPTII, basic IR getraind en daarna één uurtje op een FFS bij RWL voor mijn grading bij RYR (Simsensation enz. bestond nog niet).

Je zou dus naar bijv. Simsensation in Lelystad kunnen gaan voor een uur. Heb je wel een (semi-)FFS tegen de kosten van een FNPTII. Evt. een motor-brand of -storing een keer ervaren.

Wel even vragen of ze de instrumenten willen instellen in efis/map mode ipv de PFD/ND (dit lijkt dan het meest op een 737-300).

Succes met de voorbereiding en je grading.
 
Last edited:
Allen ontzettend bedankt ten eerste,

Ik stuur nu op de oerbus A300 dus ben op zich wel redelijk bekend met de massatraagheid van een jet. Met een glazen cockpit en de powersettings van de 737 ben ik ietwat minder bekend. Het lijkt me idd geen heel groot probleem om de grading voor te bereiden op een NG maar ik wilde even bekijken wat de mogelijkheden waren om de grading zo natuurgetrouw voor te bereiden. FBS of FFS maakt me eigenlijk niks uit, als ik maar een beetje de scenario's kan voorbereiden en mochten de powersettings en cockpit layout overeenkomen dan is dat helemaal mooi meegenomen. Daarnaast is het wellicht ook handig om even een stukje te sturen met iemand die redelijk los is op de kist. Ik heb inmiddels RWL aangeschreven maar ik verwacht dat zij wel redelijk prijzig zijn aangezien het een gecertificeerde FFS is. Simsensation, prosim4u, orbit en Bruges Air College heb ik nog geen contact mee gehad. Iemand goede danwel slechte ervaringen gehad met bovengenoemde (denk aan deskundigheid, prijs/lwaliteit verhoudingen etc)? Mijn plan is om 2 a 3u te sturen op redelijk korte termijn.

Keep 'm coming,
 
Als je zo natuurgetrouw wil trainen zou ik de pieken neer leggen en naar RWL gaan.

De sim van EPST is alleen beschikbaar voor (oud) leerlingen van EPST.
Ik ben in Brugge geweest en heb ook 2 uurtjes gespeeld met de sim van Prosim4U. Allebei erg leuk als je geen ervaring hebt op een echte jet. Over Orbit heb ik eenzelfde verhaal gehoord. Simsensation is erg goed bezig en dat gaat de goede kant op, maar de sim is nog niet helemaal klaar. Als je ervaring hebt op de 737 dan kan je met dat soort kleine dingetjes wel uit de voeten en doe je het soms gewoon heel even anders. Heb je geen jet ervaring dan is het echt een super ding. Maar voor iemand met ervaring die zich goed wil voorbereiden is het misschien nog net niet af genoeg (over een maandje, max 2 is ie echt top).

Power settings en neusstanden op de Classic en de NG liggen niet heel ver uit elkaar maar verschillen wel. De 737-300 heeft namelijk kleinere motoren (thrust ligt tussen de 20k en 24k) de NG's hebben over het algemeen 26k (zeker de simulatoren aangezien die vaak een -800 nabootsen). Daar komt bij dat de NG veel gladder is en dus ietwat andere vlieg karakterestieken heeft (moet bijna dagelijks aanhoren van oudere captains dat de -300 zo lekker vloog en deze -800 niets is daarmee vergeleken).

Succes.

ps. Voor een snelle reactie van RWL kun je het beste bellen. E-mails willen ze nog wel eens over het hoofd zien of blijven hangen op de server.
 
Ben zelf betrokken bij Simsensation en zal even kort uitleggen wat ons product is, en wat we ermee willen bereiken.

De Boeing 737NG sim moet een kopie worden van de Level-D, maar dan qua kostprijs een stuk lager. Dat wordt onder andere bewerkstelligd door niet met gecertificeerde instrumenten te werken, maar met leveranciers (flyengravity.com) die alle instrumenten volledig namaken. Met een lage kostprijs wordt de full-motion simulator aantrekkelijk voor flightsimmers, Ab-Initio's en managementtrainingen. Waar erkende Level-D's een uurprijs rekenen van 700 euro, moet het bij ons voor 150/200 euro per uur gaan kosten. Het kan interessanter zijn om een uurtje te simmen, dan een uurtje Cessna te huren... :biertje:

De sim is nu 3 weken operationeel en elke week worden er updates doorgevoerd door FlyEngravity en Flightdecksoftware. Nu na deze 3 weken is de Boeing volledig te vliegen en werken alle belangrijke functionaliteiten. Sinds een week is daarom onze focus verlegd naar de failures en wordt er druk gewerkt om alle functionaliteiten van alle systemen te implementeren. De verwachting is dat dit alles nog een aantal weken gaat duren, maar dan gaat het vooral om fine-tunen.

Of we daadwerkelijk alle failures gaan activeren, en in de toekomst de sim gaan certificeren hangt af van het kostenplaatje. Misschien dat we dan niet meer voor een 'voordelig' tarief de sim kunnen verhuren, dus het kan best zijn dat we genoegen nemen met 95% Level-D functionaliteit. Wil je echt 100% Level-D hebben (en de uurtjes kunnen loggen) dan ben je (voorlopig) nog niet bij ons aan het goede adres. Maar dan kan ik je ook vertellen dat het ons niet gaat lukken om de sim voor 150/200 euro per uur te kunnen aanbieden. Door het onderstel van MOOG (leverancier CAE en Thales Level-D) is de beweging wel hetzelfde als in een Level-D.

Naast de hardware zijn we nu ook bezig met het samenstellen van pakketten voor Ab-Initio's. In grote lijn zullen dat 2 pakketten zijn:

Recurrency
3-uurs sessie met 3 studenten waarbij we volledig een vlucht nabootsen met failures. Vantevoren een briefing, gebruik van mockup en een begeleider van Simsensation die het scenario aanstuurt (ATC/failures/vliegplan)

Grading
Een tweede pakket gaat waarschijnlijk zo'n 2 uur duren waarbij de student klaar wordt gestoomd voor een grading bij een maatschappij. Dus lekker rawdata approaches vliegen, intercepties en andere scenario's die specifiek bij een grading worden afgenomen. Hierbij is het pakket waarschijnlijk bedoeld voor één student en zorgen wij voor een instructeur die vanuit een maatschappij die bekend is met het afnemen van de grading.

Omdat alles nog een beetje in de kinderschoenen staat, zijn we nog aan het sleutelen aan de pakketten. Alle input van anderen in het samenstellen van deze pakketten is dan ook welkom! (PM maar!)
 
Back
Top