SEP Rating vervallen

Solex

New member
Mijn JAR FCL vergunning was typisch vijf jaar (in dit concreet geldig tot begin 2018) De SEP rating was geldig twee jaar en de meest recente skill test (SEP Land) werd bij een examinator voor het laatste begin 2017 afgelegd. Er wordt regelmatig gevlogen. De medical Class 2 was en is steeds geldig en in orde

Bij het aanvragen van de skill test SEP Land begin 2019 wordt vastgesteld dat er door gewone onachtzaamheid vergeten is de EASA conversie aan te vragen van de JAR FCL vliegvergunning in 2018.

Bij het vastellen worden alle vluchten uiteraard gestaakt. Een EASA conversie wordt vervolgens onmiddellijk aangevraagd, maar deze laat op zich wachten..waardoor de SEP rating begin 2019 niet afgelegd kan worden alvorens de vervaldatum afgelegd kan worden.

Ervan uitgaande dat de laattijdige conversie JAR-FCL naar EASA vliegvergunning alsnog zal gevalideerd worden zonder teveel problemen, vraag ik me af of er nu een extra complicatie is omwille van het feit dat de SEP Rating Skill test niet voor de vervaldatum zal kan afgelegd kunnen worden bij de gebruikelijke examinator.
Er moet gewacht worden op een nieuwe EASA vliegvergunning te ontvangen alvorens een datum te prikken voor de SEP Rating.
Dus, als je tweejaarlijkse SEP rating vervallen is, maar dat je een geldige vliegvergunning hebt, wat is dan de procedure ?

Volstaat een skills test met een examinator ( identiek als diegene die ik tweejaarlijks met de examinator afleg) of moet er nu meer gebeuren ?
 
Last edited:
Allereerst, een aantal zaken heb je verkeerd verwoord. Een skilltest doe je inderdaad met een examinator, echter slechts voor een initiele afgifte of een renewal. Heb je een nog geldige bevoegdverklaring (geen vergunning) en SEP(A) rating dan volstaat een proficiency check en hoef je geen skilltest te doen (revalidation i.p.v. initiele afgifte dan wel renewal).

Omzetten van JAR-FCL naar PART-FCL kan volgens mij sinds april 2018 niet meer gedaan worden, dus ik betwijfel of je deze zult krijgen.


Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je een PPL(A) met een SEP(A) rating conform JAR-FCL hebt gehad, laatste proficiencycheck begin 2017 is gedaan om je SEP(A) te verlengen (revalidation). Je JAR-FCL bevoegdverklaring is niet omgezet naar EASA PART-FCL en JAR-FCL is niet meer geldig. Nu is er sprake van een renewal en geen revalidation, je zult je moeten wenden tot een ATO en daar zullen ze moeten vaststellen aan welke aanvullende eisen je moet voldoen. Waaarschijnlijk zijn dit drie trainingsessies omdat je tussen de 1 en 3 jaar verlooptijd zit. Nadat je deze gedaan hebt kun je een proeve van bekwaamheid doen en heb je een EASA bevoegdheid (levenslang geldig) en een "verse" SEP(A)rating welke dan 2 jaar geldig is.
 
LAPL(A)
Als houder van een LAPL MLA/TMG/SEP mag je enkel de bevoegdheden van je bewijs uitoefenen wanneer je gedurende de afgelopen 24 maanden ten minste 12 uur vliegtijd als Pilot In Command (PIC) met 12 starts en landingen hebt gemaakt plus een herhalingstraining van een uur hebben gemaakt met een instructeur. Dit is dus 13 uur in totaal.

Note: Je benodigde vlieguren voor het geldig houden van je MLA brevet, gelden niet voor de verlenging je SEP/TMG brevet. Andersom geldt het ook niet. Je SEP/TMG uren staan los van de MLA uren. De SEP en TMG uren kan je wel optellen om tot de benodigde vliegtijd te komen.

schermafbeelding-2016-11-15-om-09-24-06

Wij als vliegschool willen de herhalingstrainings tijd nuttig besteden door op zijn minst steile bochten, overtrek en een gesimuleerde noodlanding te oefenen.

Het is dus zaak dat je dit zelf goed bijhoudt, want je moet op ieder moment kunnen aantonen (bijv. politie Luchtvaarttoezicht en ILT) vanuit je logbook dat je aan bovenstaande eisen (vlieguren, landingen en herhalingstraining) voldoet. Het is feitelijk een soort van “window” wat iedere dag opschuift. Regelmatig vliegen is van groot belang, zoals dit voorbeeld (1 vlucht van 60 minuten in 2 maanden met 3 landingen).


Voorbeeld 2 laat zien als je onregelmatig vliegt. Op een gegeven moment zou het dan kunnen zijn dat als je 24 maanden “terugkijkt” dat je dan niet meer voldoet aan de uren eis.


Die 3 landingen in 90 dagen zijn nodig om ook aan de verzekeringseis te voldoen als je passagiers wilt meenemen, waarover onderaan deze pagina meer. Let ook op als je net een LAPL brevet hebt, dat je dan eerst 10 uur solo moet vliegen om passagiers mee te mogen nemen.

Mocht je niet voldoen aan de 12 PIC en 1 DUAL ureneis, dan dien je dat aan te vullen met een instructeur of op een soloverklaring de benodigde vlieguren maken. Je kan ook een Profcheck overwegen waarmee je je uren weer “reset” en voor 2 jaar geen zorgen hoeft te maken.

De behaalde theorie verloopt niet.

Er hoeven geen formulieren (Herhalingstraining of Profcheck) naar het KIWA gestuurd te worden. Je mag het allemaal zelf bijhouden.

FCL.140.A LAPL(A)
PPL(A)
De SEP Classrating op het PPL(A) brevet is 2 jaar geldig waarbij je in het laatste jaar 12 uur gevolgen moet hebben inclusief aaneengesloten een herhalingsvlucht van een uur met een instructeur. In totaal 12 uur minimaal dus. Voor het eerste jaar geldt geen ureneis. Zie voorbeeld.


Na de herhalingstraining vul je dit formulier in samen met de instructeur, waarna een examinator de uren in je logbook checkt en je brevet aan de achterzijde aftekent. Wij mailen het formulier naar de KIWA en zetten jou in de cc. Het origineel houden we op de vliegschool.

Naast een examinator ook een instructeur brevetten verlengen n.a.v. een herhalingstraining. De instructeur moet zich dan wel hebben aangemeld bij het KIWA en een FCL.945 aantekening op het brevet hebben. Een examinator is dus niet meer per sé nodig. Let wel, de instructeur die de herhalingstraining heeft gevlogen mag het enkel aftekenen. (dus niet dat de ene instructeur de training doet een andere instructeur het brevet tekent).

schermafbeelding-2016-11-15-om-13-11-19

De trainingsvlucht dient één uur aaneengesloten te zijn. Wettelijk worden er geen eisen gesteld wat je in dit uur doet, maar wij als vliegschool willen op zijn minst steile bochten, overtrek en een gesimuleerde noodlanding zien. De herhalingsvlucht kan in het gehele 2e jaar plaatsvinden. Je zou dus alle 12 uur kunnen vliegen in de 1e week van het 2e jaar. Als de examinator dan je brevet aftekent is deze feitelijk 3 jaar min 1 week verlengd.

Mocht het door omstandigheden niet lukken om aan deze eisen (vlieguren en herhalingsvlucht) te voldoen, dan is een Profcheck mogelijk om je SEP class rating weer geldig te maken. Een profcheck is een soort van praktijkexamen en de vliegschool bepaalt vooraf hoeveel training er nodig is om dit examen te mogen doen. De behaalde theorie verloopt niet. De examinator tekent het brevet af aan de achterzijde en hiervoor hoeft geen nieuw brevet afgegeven te worden tenzij de regels op de achterkant van je brevet allemaal ingevuld zijn.

FCL.740 klassebevoegdheid
FCL.945 Verplichtingen voor instructeurs
Medical
Voor een LAPL(A) brevet bestaat er de LAPL keuring. Voor het PPL(A) brevet dien je een klasse II keuring te ondergaan bij een Aeromedical Center (MED.A.040). Kijk hier voor de lijst en kies er 1 in de buurt. De keurings frequentie van de herhalingskeuringen is afhankelijk van je leeftijd en type keuring (MED.A.045).

Houders van een bewijs van bevoegdheid waar het bijbehorende medische certificaat niet meer geldig is, maar voor de lagere vliegklassen nog wel, mogen op de lagere klasse doorvliegen. Bijvoorbeeld: Is je medische certificaat als houder van een CPL de klasse 1 niet meer geldig maar de klasse 2 en/of LAPL wel, dan mag je doorvliegen maar beperkt tot de bevoegdheden van het PPL en/of LAPL.

Inzage in de gehele Part-MED kan je op onze KIWA/CBR/ILT pagina vinden.

MED.A.040 Afgifte, verlenging en hernieuwde afgifte
MED.A.045 Geldigheid, verlenging en hernieuwde afgifte
 
Ladies / Gents,

Bovenstaande heb ik gekopieerd van de website van Vliegclub Hilversum.
Ben je toevallig op Texel, en je wil graag boven de Wadden je trainingvlucht doen om je SEP/LAPL current te houden, mag je mij altijd bellen.
Ik heb een FI, met aftekenbevoegdheid FCL 945.
For those who have a FAA license, I can also do the FAA Flight review.

Have a good day, vlieg veilig !

Groet,

Ger

FAA ATP, CFI,CFII, MEI
EASA CPL, FI,CRI,IRI

Mbl:0610134604
gerpols@hotmail.com
 
Allereerst, een aantal zaken heb je verkeerd verwoord. Een skilltest doe je inderdaad met een examinator, echter slechts voor een initiele afgifte of een renewal. Heb je een nog geldige bevoegdverklaring (geen vergunning) en SEP(A) rating dan volstaat een proficiency check en hoef je geen skilltest te doen (revalidation i.p.v. initiele afgifte dan wel renewal).

Omzetten van JAR-FCL naar PART-FCL kan volgens mij sinds april 2018 niet meer gedaan worden, dus ik betwijfel of je deze zult krijgen.


Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je een PPL(A) met een SEP(A) rating conform JAR-FCL hebt gehad, laatste proficiencycheck begin 2017 is gedaan om je SEP(A) te verlengen (revalidation). Je JAR-FCL bevoegdverklaring is niet omgezet naar EASA PART-FCL en JAR-FCL is niet meer geldig. Nu is er sprake van een renewal en geen revalidation, je zult je moeten wenden tot een ATO en daar zullen ze moeten vaststellen aan welke aanvullende eisen je moet voldoen. Waaarschijnlijk zijn dit drie trainingsessies omdat je tussen de 1 en 3 jaar verlooptijd zit. Nadat je deze gedaan hebt kun je een proeve van bekwaamheid doen en heb je een EASA bevoegdheid (levenslang geldig) en een "verse" SEP(A)rating welke dan 2 jaar geldig is.


Je hebt het perfect verwoord met de juiste termen. De overheid heeft niet moeilijk gedaan over de laattijdige JAR-FCL naar EASA PART-FCL. Echter, doordat het afleveren van de vergunning wel verschillende maanden duurde, was de SEP rating vervallen. Ondertussen is het probleem reeds volledig opgelost, ik heb nu mijn EASA Part-FCL, heb een nieuwe SEP (A) afgelegd en de ATO heeft dezelfde dag een certificaat gemaakt dat wegens de korte onderbreking geen extra training nodig is.

Eind goed, al goed met een beetje goede wil. Het kan dus ook nog.
 
Last edited:
Back
Top