SENSOMOTORISCH ONDERZOEK KLS: hoe te voorbereiden?!

Adam112

New member
Hoi,

Zijn er mensen die een idee hebben hoe je fase 2 van de KLS selectie kan oefenen?

KLS beschrijft het als: 'Je aanleg om te vliegen wordt getest tijdens het sensomotorisch onderzoek. Tijdens het onderzoek naar je vliegaanleg word je beoordeeld op de volgende onderdelen: Oog- hand- voet coördinatie, oog- hand coördinatie/ leervermogen, multi- tasking/ stressbestendigheid, volgehouden aandacht, planning/ procedureel handelen, complexe keuze reactie en afwijking detecteren.'
 
Ik heb mij niet voorbereid. Iemand uit mijn groep is wel naar IST geweest. Hij vond dat fijn, maar vond ook dat het lastig om een goede leercurve te tonen (wat het doel is). Iemand anders, zijn vader is vlieger bij de marine en heeft thuis een uitgebreidde sim staan. Daar heeft hij veel op geoefend. Hij mocht niet door.

Volgens mij worden op airwork veel verschillende ervaringen gedeeld. Mijn persoonlijk advies, droom de crosschecks. Oefenen, oefenen, oefenen. Lekker droog op je stoeltje in de zon. Als je die uit je hoofd kent en ze automatisch kan uitvoeren, scheelt dat behoorlijk. Kan je meer nadenken over andere punten waar je op moet letten tijdens de sessie's.
 
Vergeet dat spook voor wat betreft die leercurve. Hoor het al jaren en het is grote onzin zoals het hier vaak verkondigd wordt.

Ook bij postings over de GVSS simulator fase las je het vaak. Je moet op een bepaald niveau komen, ja dat klopt helemaal. Maar als je op vlucht 4 al op het niveau van vlucht 5 zat dan zeggen ze niet helaas pindakaas afgekeurd je hebt te weinig progressie laten zien....

Natuurlijk niet, dan ben je de Max Verstappen van die dag en willen ze graag zulke top presterende kandidaten hebben! Wat denk je nou zelf.

Te weinig progressie was er als je 3 vluchten lang opmerkingen over niet goed aftrimmen kreeg en daar dan geen reet mee deed en eigenwijs was. Niet als je gewoon goed stuurde.

Heb destijds zelf ook veel geoefend en met succes. Alles gehaald en goed voorbereid die kant op gegaan. Gewoon doen. Je krijgt maar een kans. Een vlieger gaat nooit onvoorbereid de lucht in.
 
Last edited:
Geen sim meer.
Daarom schrijf ik het sim gedeelte ook in de verleden tijd. Goed lezen...

Maar het elkaar nalullen over de progressie curve hoor je nog steeds.
Vooral niet oefenen want je moet toch progressie laten zien...
Om kromme tenen van te krijgen.

Vandaar het hier boven gegeven voorbeeld.
Oefen zoveel en zo vaak mogelijk.
Heb ik ook gedaan.
 
Back
Top