Selectieresultaten meenemen naar USA?

V-entje

New member
Is het echt zo dat Amerikaanse scholen iedereen aannemen met genoeg geld , de juiste verblijfspapieren en een JAA en FAA medical? Is er geen enkele vorm selectie (aanleg, psychologisch o.i.d.)??

Even een rethorische vraag:

Hebben mensen die bij Nederlandse scholen (KLS, NLS, EPST etc etc) selecties hebben doorlopen maar in een later stadium zijn afgevallen nog wat aan de resultaten van de eerdere selecties wanneer ze zelf naar Amerika willen of geven Amerikanen daar geen ene bal om?

O ja, las dit op de website van FFTC (http://www.fftc.info)

"If you have previous experience (including time on gliders) please tell us about it, since this will reduce the time and cost to complete the course."

Dit is toch gewoon een BS lokkertje of niet. Of is dit normaal bij Amerikaanse scholen??

Denk al dat ik het antwoorden al weet maar je weet het nooit.

;)
 
Ja, iedereen kan in America een opleiding volgen. Medical kun je het beste van tevoren halen, om verrassingen te voorkomen, echter, is geloof ik pas voor je eerste solo plicht.

Selectie's zijn daar behoorlijk zelden (!!voor vliegopleidingen!!). Als je natuurlijk later bij een Airline beginnen wilt, dan ziet het er natuurlijk heel anders uit! Dan krijg je alsnog die selecties. In nederland is het ook niet zozeer plicht (meen ik iig, misschien nu bij jarops wel, vroeger niet) maar meer een stukje zelfbescherming voor jou.
Als je nu die test ruimschoots niet haalt, dan haal je ze (waarschijnlijk) bij de Airline-selectie ook niet. In mijn ogen is die reden belangrijker als de "jij kunt wel vliegen, en jij niet"-reden, die meestal gehanteerd wordt. Hoewel er vaak wel een stukje waarheid inzit.
Je resultaten meenemen naar Amiland is dus behoorlijk zinloos. Aan de andere kant, ik heb met die test m'n voordeel gedaan, en tijdens mijn opleiding, en daarna als voorbereiding op mijn Airline-selectie, aan de hand van die test-gegevens mijn zwakke punten opgezocht, en daar aan gewerkt. Met positief resultaat, meen ik...

Dus: (beknopt overzicht:) Niet verplicht, vaak wel handig, maar meenemen is niet nodig.

2e vraag: Nee, is niet persé BS. 2 uurtjes zweefvliegen als proefles kun je inderdaad thuis laten, maar als je al zweefvliegbrevet hebt, of flink aantal uren, dan kunnen ze daarmee in Amerika toch vaak weer een aantal/paar uur van je praktijk afhalen. Evt. bij gebleken geschiktheid, natuurlijk. Handel is handel, en die kisten moeten vliegen, dus ga er niet vanuit dat ze je zonder problemen 20 uur korting geven!
Die theorie, daar zul je waarschijnlijk weer kompleet doorheen moeten zitten, maar eh... Meer is Beter, zullen we maar denken. (Behalve het oude FAA-Pilot's Handbook, daar staat echte BS in!)

ook beknopt: Geen BS, maar reken er niet teveel (of beter: helemaal niet) mee in je budget-planning. Dan valt 't altijd mee.

Groeten, en succes.

Klaas.
 
Thanks voor je antwoord Klaas.

Grappig heb toch wel flink wat uurtjes in zweefvliegtuigen en tegen de tijd dat ik naar de USA ga heb ik waarschijnlijk mijn RPL-G (glider). Nooit gedacht dat ik daar nog wat aan zou hebben in de USA aangezien ze daar zweefvliegen volgens mij bijna niet kennen.

Maar ik heb mijn budget nu niet verminderd hoor ;)

Groet,
 
uit de Amerikaanse Regulations:
(a) For an airplane single-engine rating. Except as provided in paragraph (i) of this section, a person who
applies for a commercial pilot certificate with an airplane category and single-engine class rating must
log at least 250 hours of flight time as a pilot that consists of at least:
(1) 100 hours in powered aircraft, of which 50 hours must be in airplanes.
(2) 100 hours of pilot-in-command flight time, which includes at least--
(i) 50 hours in airplanes; and
(ii) 50 hours in cross-country flight of which at least 10 hours must be in airplanes.


Dus 100 uur in iets met een motortje en 50 uur in een airplane.
Je kan dus zeker 100 uur glider meerekenen voor je US CPL.
Dat scheelt een hoop geld kan altijd ergens anders aan op[.
Heb dat zelf een tijd geleden ook gedaan, ik had met 183 uur fixed wing mijn FAA CPL, de rest waren zweefvlieguren.
Je zweefvlieg cross countries tellen ook mee als je ze fatsoenlijk gelogd hebt.
Heb je al je beslissing genomen over FFTC?
Nog aan het zoeken naar andere scholen?
Wanneer ga je?

Groeten....:rt:
 
Bedankt voor je antwoord imo.

Grappig om te horen dat ik mijn zweefuren deels kan meenemen. Nooit verwacht.

Heb je al je beslissing genomen over FFTC?

Ik ben sowieso niet van plan om naar hen toe te gaan, ik haalde ze meer aan als voorbeeld omdat ik die specifieke zin op hun site tegenkwam. Ik hoor te veel vage verhalen over ze.
Heb nu een shortlist van een paar scholen waar ik een keuze uit ga maken.

Wanneer ga je?

Volgend jaar pas dus we hebben tijd genoeg om een goede school uit te zoeken .

Dus als je nog tips hebt. Mmijn PM box staat altijd open
;)
 
V-entje said:
Thanks voor je antwoord Klaas.

Grappig heb toch wel flink wat uurtjes in zweefvliegtuigen en tegen de tijd dat ik naar de USA ga heb ik waarschijnlijk mijn RPL-G (glider). Nooit gedacht dat ik daar nog wat aan zou hebben in de USA aangezien ze daar zweefvliegen volgens mij bijna niet kennen.

Maar ik heb mijn budget nu niet verminderd hoor ;)

Groet,

Er is daar meer zweefvliegen dan je hier van kunt dromen, niet in Florida misschien, maar als je richting TX, NM, AZ gaat, wordt je er mee dood gegooid. Heb daar menig uurtje gevlogen. Veel commerciele clubs ook.


Wat betreft selecties, grotere scholen die direct voor airlines opleiden of volledig geintegreerde opleidingen verkopen, doen wel aan selecties. Veel (kleinere) scholen niet, het is natuurlijk ook niet de school zijn verantwoordelijkheid om te kijken of jij geschikt bent als airline vlieger of niet. Het is daar gewoon meer business, "als jij betaald, leiden we je op" Te meer ook omdat er meer mensen worden opgeleid voor een PPL, dan voor een CPL in de VS.
Maar als je wilt kun je in europa ook echt wel een opleiding kopen zonder ook maar een selectie te hebben gedaan.

Je zweefvlieguurtjes kun je tot op zekere hoogte idd gewoon gebruiken voor aanvraag van een PPL, mits ze goed gelogd zijn. Of je een RPL(G) hebt, is niet van belang daarvoor.

Medical is idd verplicht voor solo, ook omdat dit bijna altijd gecombineerd is met een Student Pilot Certificate.

-IB-
 
Back
Top