Selectie vrachtvlieger?

timovw

New member
Beste airworkers,

Onlangs heb ik een informatiemiddag voor officier vlieger in Enschede bijgewoond, vliegen is altijd mijn droom geweest. In ieder geval, nu meende ik dat de voorlichter vertelde dat defensie bezig was met een selectie procedure direct tot vrachtvlieger.
Heeft iemand enig idee of dit überhaupt is doorgezet, en hoe deze plannen er voor staan? Daarnaast zou ik graag willen weten hoe vliegers op toestellen komen te vliegen als de c-130 of KDC-10. Ik neem aan dat dit te maken heeft met ervaring. Ik hoop dat er in de toekomst inderdaad een dergelijke selectie komt, dat zou prachtig zijn.

Bij voorbaat dank,

Timo van Wijk


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
laat ik het zo zeggen, ik weet niet wat de plannen zijn om direct entry aangenomen te worden voor de KDC-10 of Hercules, maar ik weet wel dat jongens (en dames) die nu op de EMVO zitten en destijds waren aangenomen voor de welbekende 4 voertuigen nu te horen gekregen hebben dat ze ook kans maken op de KDC-10/Herc (voor vele dus 'slecht' nieuws, aangezien meeste F16 willen).

Wat bij huidige klas is gebeurd, als ik het goed heb begrepen, is dat mensen die F16 als voorkeur hebben aangegeven nog paar maanden vertraging hebben eer ze weten wat ze krijgen en vervolgens een schifting F16 en de vrachtkisten wordt gemaakt. De heren die heli kozen zijn meerendeel per voorkeur op de heli gezet en weten dus wel wat ze gaan vliegen.

M.a.w. er zal zeker vraag zijn naar de KDC-10/Herc, maar of dat alleen specifiek voor die doeleindes is of dat je gewoon in de poule van Apache/F16/NH90 cq Cougar/Chinook wordt meegenomen in de toekomst weet ik niet.

Vziw wil niemand vrachtkist op dit moment, dus al zou je in zo'n poule zitten en je geeft aan met platte pet te willen vliegen dan denk ik dat je grote kans maakt dat je voorkeur ingewilligd wordt.


Maar goed, dit is wat ik heb begrepen van een aantal kennissen die nu rundum EMVO rondbanjeren en ik kan het mis hebben aangezien ik zelf niet meer bij defensie zit.
 
Hey,

Ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden, ik kan me voorstellen dat die toestellen niet de voorkeur hebben, het is maar net hoe je bent ingesteld. Het is in ieder geval mogelijk.

Dankjewel!

Timo


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Dus men selecteert mensen om te jagen en stopt ze vervolgen op een 'vrachtkkist'.

Grappig, ik zou me kunnen voorstellen dat het psychologisch profiel van een jachtvlieger heel anders is dan van een vrachtvlieger. Een beetje vreemd dus dat je mensen selecteert voor keiharde actie en vervolgens uren rondjes laat draaien boven zee in een tankvliegtuig.

Dat terwijl er zat mensen zijn die het prima vinden om luie rondjes te draaien in een KDC10 en niet zo nodig met 9G de bocht om hoeven met een dodelijke lading onder hun vleugels....
 
Maar is het nu al zeker dat er een aparte selectie is voor vrachtvlieger, en ik welk opzicht is deze anders dan de 'normale' selectie ?
 
Back
Top