Selectie KFA

robinho

New member
Hoi allemaal!

Ik zit al een tijdje rond te struinen op dit forum om ervaringen van anderen op te doen over de selectie bij de KFA. Er komen voornamelijk twee hoofdpunten naar voren om je voor te bereiden voor PO1, namelijk oefen sites zoals https://www.pilotenselectietraining.nl/ en trainingen bij bijvoorbeeld KLS selectie trainingen. Hoe kijken jullie hier tegen aan en wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zijn er daarnaast nog andere tips die mij en andere kunnen helpen om je te kunnen voorbereiden voor PO1?
 
Dit boek zweeft al jaren rond

Probeer zoveel mogelijk over het proces te leren.
Wat meet deze test? Wat proberen ze tijdens een gesprek?
Hoe beter je weet wat ze proberen te determineren hoe beter je voorbereiding is.
Begin hier niet 3 dagen van te voren mee.
Denk maanden tot een jaar.
Een hoop banen zijn onderling uitwisselbaar.
Een carrière bij een van de bekendste luchtvaartmaatschappijen in de wereld is dat niet.
 
Zoals Europe-American al aangaf is een selectieprocedure bij een luchtvaartmaatschappij niet iets waarbij je snel een 2e kans krijgt.

Daarom is ook mijn advies je zo goed mogelijk voor te bereiden en daar ruim op tijd mee te beginnen.

Mijn eigen voorbereiding zag er ongeveer zo uit:
  • Het internet doorspitten naar ervaringen van andere kandidaten
  • Het boek "De lucht in, maar waarom met u?" doorlezen, inderdaad erg aan te raden!
  • De computertestjes oefenen met daarvoor bestemde software
  • Wis- en natuurkunde opfrissen, met (school)boeken
  • Hoofdrekenen oefenen, ook met een boek
  • Het volgen van een solicitatietraining
  • Veel zelfreflectie, nadenken over positieve eigenschappen, negatieve eigenschappen, etc.
Er zaten ongeveer 7 maanden tussen het begin van m'n voorbereiding en m'n laatste selectiedag.

Overdreven? Kan best, maar ik ben ontspannen en met zelfvertrouwen aan de selectie begonnen en ik kan me voorstellen dat dat een bijdrage heeft geleverd aan het positieve resultaat.

Edit: typfout
 
Last edited:
Ik was vroeger, heeeeel vroegah echt een deadline persoon, op de laatste dag ergens aan beginnen. Dat heb ik door schade en schande wel afgeleerd.
Voorbereiding, voorbereiding en nog een keer voorbereiding.
Er is geen beter gevoel dan dat je goed weet wat er allemaal gaat gebeuren.
Er zal op de dag zelf nog genoeg geïmproviseerd moeten worden.
Is goed te doen….met voorkennis.
Back in my day….had je een (1!) kans bij de KLS.
Halverwege dag 1 kon ik al naar huis.
 
Bedankt voor de reacties! Hier kan ik zeker wat mee. Ik was ondertussen al bezig met het opfrissen van mijn wiskunde. Op dit moment volg ik een wiskunde B cursus. Daarnaast heb ik het boek 'de lucht in, maar waarom met u?' al op de planken liggen, hier staat nuttige informatie over het selectie proces in.

Ik ga me volgend jaar april/mei inschrijven voor de selectie, dus ik heb voldoende voorbereidingstijd. Eerst nog de wiskunde cursus afronden, daarna 3 maanden reizen en ondertussen mezelf voor de testen voorbereiden.
 
De meest recente druk (6e druk) dateert uit 2017. Ik heb hier en daar gelezen op het forum dat recentelijk de selectie van de KFA op de schop is gegaan. Echter heb ik nog niet veel informatie van kandidaten kunnen vinden die de 'vernieuwde' selectie zijn doorlopen. Zijn er leden die ervaring hebben met de 'vernieuwde' selectieprocedure? En is de 6e druk van het boek nog steeds een goed leidraad om het selectieproces mee te doorgronden om je te kunnen voorbereiden (als 1 van de tools)?
 
Ja, het boek is nog steeds een uitstekende leidraad!

Ik denk dat de inhoud van het boek vrij tijdloos is. Het doel van het boek is niet om een specifiek selectieprocess in het detail onder de loep te nemen, maar meer om de bijzonderheden van een solicitatieprocess voor vliegers in het algemeen te belichten. Het boek oriënteert zich natuurlijk wel aan de KLM/KLS selectie, maar ik zou het net zo goed ook voor andere selecties in binnen- en buitenland aanraden.
 
Het proces mag verandert zijn, de achterliggende gedachte niet.
Het selecteren van mensen die een carrière van 25-30 jaar kunnen volmaken zonder al te veel gekke dingen.
 
Zoals Europe-American al aangaf is een selectieprocedure bij een luchtvaartmaatschappij niet iets waarbij je snel een 2e kans krijgt.

Daarom is ook mijn advies je zo goed mogelijk voor te bereiden en daar ruim op tijd mee te beginnen.

Mijn eigen voorbereiding zag er ongeveer zo uit:
  • Het internet doorspitten naar ervaringen van andere kandidaten
  • Het boek "De lucht in, maar waarom met u?" doorlezen, inderdaad erg aan te raden!
  • De computertestjes oefenen met daarvoor bestemde software
  • Wis- en natuurkunde opfrissen, met (school)boeken
  • Hoofdrekenen oefenen, ook met een boek
  • Het volgen van een solicitatietraining
  • Veel zelfreflectie, nadenken over positieve eigenschappen, negatieve eigenschappen, etc.
Er zaten ongeveer 7 maanden tussen het begin van m'n voorbereiding en m'n laatste selectiedag.

Overdreven? Kan best, maar ik ben ontspannen en met zelfvertrouwen aan de selectie begonnen en ik kan me voorstellen dat dat een bijdrage heeft geleverd aan het positieve resultaat.

Edit: typfout
Wat is de sensomotorische test? Is deze in fase 1 altijd hetzelfde of veranderd deze?
 
Back
Top