Schuld aflossen en óók nog een hypotheek??

Bij vlieg waren de kosten 1% van de hypotheek. En dat was onder geen beding onderhandelbaar in mijn geval. Heb het wel geprobeerd.

Ciao
 
Mijn schuld stond ook nooit geregistreerd bij het BKR, tenminste toen ik 3 jr terug mijn huis kocht niet. Weet eerlijk gezegd niet hoe het nu is. Vwb hoogte van je hypotheek zijn ze iig bij ABN wel extreem veel voorzichtiger kon nu minder krijgen dan 3 jaar terug terwijl ik zo'n 60% meer ben gaan verdienen in de tussentijd. Vwb lening maakt het bij hun niet uit hoeveel je nog hebt staan, maar kijken ze alleen naar je maandlast, beetje krom dus........Tip: als je ooit extra hebt afgelost waardoor je nu eerder klaar zou zijn met je studielening kun je m waarschijnlijk wel weer op je oude einddatum laten zetten waardoor je maandlasten lager worden en je meer hypotheek kan krijgen, of gewoon lekker naar een andere bank gaan die niet zo moeilijk doet!
 
ABN is een boevenclub vwb hypotheken!

Heb mijn studiefinanciering daar lopen en heb daar dus ook maar ff een hypotheekofferte gevraagd destijds. Uiteindelijk hadden ze voor deze aanvraag mijn studie aflossing-looptijd uitgesmeerd naar 20 jaar (TWINTIG!!!). Hierdoor werden de maandlasten idd erg laag maar ben je een eeuwigheid bezig. Deze extra looptijd zou me 12000 euro EXTRA rente hebben gekost. Dit maar even snel teruggedraaid.

..idd andere bank gevonden tegen betere voorwaarden ook nog eens...
 
ABN boeven

ABN boeven

Inderdaad,

ABN is een boevenbende eerste klasse! Mijn hypotheekadviseur kwam met hetzelfde verhaal als hetgeen hiervoor al eerder is vermeld. ABN registreert je opleidingsschuld bij het BKR, zodoende heb je praktisch geen andere mogelijkheid, dan bij "Dé Bank" :duh:, je hypotheek te nemen. De andere banken willen dankzij de BKR registratie, je weinig of niets lenen. Tijd om misschien TROS Radar hier op te attenderen!

Ps, de lampjes op de Zuidas gaan toch maar weer een zakenbankdivisie beginnen....... Iemand "de Prooi" gelezen? :yeehaa:

Doc
 
ABN is een boevenclub vwb hypotheken!

Heb mijn studiefinanciering daar lopen en heb daar dus ook maar ff een hypotheekofferte gevraagd destijds. Uiteindelijk hadden ze voor deze aanvraag mijn studie aflossing-looptijd uitgesmeerd naar 20 jaar (TWINTIG!!!). Hierdoor werden de maandlasten idd erg laag maar ben je een eeuwigheid bezig. Deze extra looptijd zou me 12000 euro EXTRA rente hebben gekost. Dit maar even snel teruggedraaid.

Snap niet helemaal wat het probleem hiermee is. Het uitsmeren van je aflossing tijd is in mijn geval juist heel gunstig. Ik heb de minimale hoeveelheid vaste lasten. Dat zou je extra rente kunnen kosten, ware het niet dat je altijd gewoon extra MAG aflossen. Ik geloof tot 15 of 25% van het totale bedrag. Als je genoeg geld hebt kan je dus nog steeds binnen een jaar of 7 het volledige bedrag aflossen.
Voordeel hiervan is dat je een hogere hypotheek kan krijgen. Ook geeft het je meer flexibiliteit. Sommige maanden kan ik misschien wel 2 tot 2.5 keer het minimum bedrag aflossen. Andere maanden (vakantie, verhuizing, 'in between jobs' en andere ongein) is dat minimum bedrag al veel. Je loopt minder het risico in de problemen te komen omdat je misschien iets te optimistisch bent geweest bij je eerste inschatting.
 
Het gaat er niet om dat hierdoor een lagere maandlast ideaal is of niet. Het gaat erom dat ABN mij registreert bij BKR en mij vervolgens een schandalig laag hypotheekbedrag wil lenen omdat ze DACHTEN dat ik door die registratie alleen bij hun kon komen winkelen voor de hypotheek. Uiteraard wilden ze me meer lenen, maar dan zou ik mijn studie-aflossing moeten gaan aanpassen, in hun voordeel. Natuurlijk kan ik extra aflossen als ik dat zou willen. Ik vind het gewoon teveel moeite om elke keer als ik extra wil aflossen een schriftelijk verzoek in te dienen.

Ik had ook de afbetaling mogen uitsmeren over 25 jaar, lekker lage lasten, maar ik wil gewoon zo snel mogelijk klaar zijn.
De verhouding tussen inkomsten/besteedbaar inkomen en het te lenen hypotheekbedrag wat ze me boden was gewoon niet marktconform. Het uitsmeren van de studie-aflossing leverde een maandelijkse verlaging van 125e netto op.

dus...toch maar verder gewinkeld en een tegen 1% (geen grapje) lager ergens een prima deal gevonden zonder gesleutel aan al lopende zaken...
 
Ik heb een half jaar terug gelukkig ook ergens anders (Vlieg, Amstelveen!) een prima hypotheek kunnen afsluiten terwijl mijn schuld e.d. bij de ABN lopen.
Wel geluk gehad overigens; veel jongens hebben bijna verplicht bij de ABN moeten lenen omdat ze bij het BKR geregistreerd waren... wat een ontzettende boevenclub.

Mensen, pas op met de ABN-AMRO! En laat hen NOOIT weten dat je van plan bent te gaan kopen, geeft hen alleen maar reden om je te laten registreren.

Overigens is het wel een goede zaak dat ons aller Marco K. (hét aanspreekpunt voor alle piloten bij de ABN) is ontslagen of in ieder geval van de afdeling piloten-desk is verwijderd.
Nu nog een cursusje 'omgaan met goede klanten' en de ABN heeft nog potentie ook.
 
Ik snap even niet de ophef over het niet-BKR geregistreerd staan.

Wanneer je een hypotheek wilt afsluiten is één van de factoren die je moet meenemen in de berekening je vaste lasten. Rente + aflossing zijn vaste lasten. Als je dus een hypotheek hebt gekregen kon het waarschijnlijk uit volgens de berekening van de bank/Kredietverstrekker.

Laten we er eerlijk over zijn: de netto hypotheeklast voor een huis/appartement is over het algemeen lager dan wanneer je het moet huren in de privaat sector en/of woningcorporatie in dezelfde klasse van vloeroppervlak.
 
Maak je maar niet druk, ABN zorgt wel dat je bij hun terecht MOET. Contract staat vol met van die eisen zoals andere leningen daar nemen en ook zo veel mogelijk de rekening bij hun gebruiken. In ieder geval verplicht je salaris daar laten storten.

En als je dan toch ergens anders een hypotheek wil? dan melden ze je wel bij BKR en kan je nergens anders meer wat krijgen.

Dat is wat JPC bedoelt
 
Als ik met dit probleem zou zitten zou ik het BKR aanschrijven. Ze zitten in Tiel en ik weet zeker dat ze te googlen zijn. Er zijn namelijk regels m.b.t. welke schulden wel en niet geregistreerd worden. Een hypotheek b.v. wordt alleen gemeld bij het BKR als er een achterstandscodering op staat (A-codering, wat betekent dat de hypotheeklast 4 maanden niet betaald is). Ik vermoed dat als je een lening met hypothecaire inschrijving hebt, hetzelfde geldt. Mogelijk hebben sommige aspirant-piloten via het huis van hun ouders geleend.


Edit: Net even het BKR regelement doorgelezen:

Artikel 18 , lid 3:

3 Voor de onder lid 1 gemelde overeenkomsten gelden de volgende registratiegrenzen:
- AK: € 500,- tot en met € 175.000,- (bruto contractbedrag);
- RK: € 500,- tot en met € 100.000,- (netto kredietbedrag);
...

- HY: conform hetgeen is gesteld in artikel 23;
.
.
.
.

AFLOPENDE KREDIETOVEREENKOMST

Artikel 19

1 Onder een aflopende kredietovereenkomst wordt voor de toepassing van dit reglement
verstaan een kredietovereenkomst waarbij aan betrokkene
a een geldsom (kredietsom) in zijn geheel ter beschikking wordt gesteld en
betrokkene ter zake daarvan gehouden is één of meer betalingen te verrichten;
of
b het genot van een roerende zaak wordt verschaft of een dienst wordt verleend
en betrokkene ter zake daarvan gehouden is één of meer betalingen te
verrichten; of
c dan wel ten behoeve van betrokkene aan een derde een geldsom
(kredietsom) ter beschikking wordt gesteld ter zake van het verschaffen van
het genot van een roerende zaak of het verlenen van een dienst en
betrokkene gehouden is ter zake daarvan één of meer betalingen te verrichten.

2 Bij het aangaan van de overeenkomst wordt de som van de termijnbedragen (bruto
kredietsom) en de looptijd vastgelegd waarbinnen betrokkene aan zijn
betalingsverplichtingen moet voldoen.
.
.
.
.
DOORLOPENDE KREDIETOVEREENKOMST

Artikel 20

1 Onder een doorlopende kredietovereenkomst wordt verstaan een kredietovereenkomst
waarbij:
a de betrokkene op verschillende tijdstippen geldsommen kan opnemen, voor
zover het uitstaande saldo de kredietlimiet niet overschrijdt; of
b de deelnemer of een derde gehouden is aan de betrokkene op verschillende
tijdstippen het genot van een roerende zaak te verschaffen of een dienst
te verlenen, voor zover het uitstaande saldo de kredietlimiet niet overschrijdt.

2 Binnen de vastgestelde kredietlimiet is sprake van een doorlopende
dispositiemogelijkheid, al dan niet met een aflossingsplan binnen die limiet.
.
.
.
.
HYPOTHECAIRE KREDIETOVEREENKOMST

Artikel 23

1 Onder een hypothecaire kredietovereenkomst wordt verstaan een schuldverhouding
waarbij door de deelnemer aan de betrokkene een geldlening wordt verstrekt ten
behoeve van de financiering van de aankoop dan wel de verbetering van een eigen
woning en betrokkene als zekerheid het recht van hypotheek geeft op die woning
aan
de deelnemer en wel ongeacht de rang.

2 De deelnemer meldt slechts negatieve betalingservaringen onder toepassing van
hetgeen daaromtrent in de artikelen 26 en 27 wordt vermeld, zonder vermelding van
bedragen.

Interessant zijn hier de genoemde limieten. Mogelijk zijn sommige pilotenleningen inmiddels zo hoog dat ze buiten de limieten vallen van BKR registratie. Ook interessant is dat een hypothecaire kredietovereenkomst alleen gemeld wordt bij achterstand en dat'ie aangewend moet zijn om je huis te verbeteren en niet om een vliegbrevet te halen... Het zou dus zomaar kunnen dat ABN buiten de regels van het BKR handelt. Overigens is een bekend trucje van banken om mensen een hoger doorlopend krediet te verstrekken dan aangevraagd. De (hogere) kredietlimiet wordt nu naar het BKR gestuurd, waardoor de cliënt niet meer naar een ander kan, ondanks dat het krediet niet tot aan de limiet is opgenomen...

Hoop dat ik hiermeer geholpen heb.

Bron: BKR.nl
 
Last edited:
Is er toevallig iemand dit dit recentelijk nog uit heeft gezocht?

Ben werkzaam in het midden oosten, op papier "belastingvrij". En zit er aan te denken om iets te kopen in Nederland.

Iemand enig idee hoe de hypotheek bepaald wordt?, wordt het netto salaris van hier omgerekend naar een bruto salaris in NL? (Hypotheek is toch altijd gebaseerd op bruto salaris?)

Alvast bedankt!
 
Er wordt tegenwoordig wel degelijk naar je studieschuld gekeken. Maar eigenlijk mag je het geen studieschuld meer noemen, maar gewoon consumptief krediet. Werd het maar als studieschuld gezien door de hypotheekverstrekkers, dan was het krijgen van een hypotheek een stuk makkelijker.

Het maximale bedrag kan iets verschillen bij het kiezen van verschillende rentepercentages.

Stap 1:
Hoeveel van mijn inkomen mag ik gebruiken voor een hypotheek (dit is afhankelijk van leeftijd en rentepercentage):
Van je bruto inkomen mag een bepaald gedeelte 'gereserveerd' worden als hypotheeklasten (bij mij rond de 34%). Die 34% gedeeld door 12 zijn je maximale maandlasten.

Voorbeeldje:

Gezamenlijk inkomen €100.000,- * 34% = € 34.000,-

€ 34.000,- /12 = € 2.833,- (maximale maandlasten om uit te geven aan een hypotheek.). Wat je maximaal kan lenen is afhankelijk van de rente, looptijd etc.

Stap 2:
Nu komt het. Mijn studieschuld, is nu ongeveer €70.000,-. Oorspronkelijk heb ik deze afgesloten voor € 120.000,-. De huidige hypotheekregels zeggen dat je 2% (studielening 0,75%) van je oorspronkelijke hoofdsom (let op: per maand!) moet reserveren voor het aflossen. Je werkelijke lasten zijn onbelangrijk. Dit staat beschreven in de Gedragscode Hypothecaire Financieringen.

Als aan de consument een consumptief krediet is verstrekt, houdt de hypothecair financier rekening met de daaraan verbonden financiële lasten in die zin dat hij per maand ten minste 2% van de kredietlimiet bij doorlopend krediet of ten minste 2% van de oorspronkelijke kredietsom bij aflopend krediet in aanmerking zal nemen als financiële lasten, ook al zijn de werkelijke lasten van de consument lager.

zie meer: Website Nederlandse Vereniging van Banken

Dus € 120.000,- * 2% = € 2.400,-

€ 2.833,- - € 2.400,- = € 433,- = garagebox.

Om dit op te lossen is het dus belangrijk om je lening om te bouwen en de oorspronkelijke hoofdsom aan moet passen. Dit kan door je lening over te sluiten of in overleg met de bank (dit gaat zeer stroef). Mocht je van plan zijn een huis te kopen, dan is het -in mijn ogen- belangrijk om zo snel mogelijk een groot gedeelte van je lening af te lossen.

Graag hoor ik of er Airworkers zijn die dit ook hebben ondervonden!? Tips/tricks hoor ik graag!!!
 
In mijn geval kon ik ongeveer 5x mijn bruto salaris rekenen, dus met 60.000 kon ik ongeveer een hypotheek van 300.000 aangaan.

Vervolgens kun je weer een makkelijke stelregel toepassen dat je 2x je studieschuld in mindering moet nemen op de te lenen hypotheek. Dus met 50.000 euro schuld moet je 100.000 euro in mindering brengen op je hypotheek en zou ik in mijn geval 200.000 euro aan hypotheek kunnen krijgen.

Bij mijn kredietverstrekker (vliegschuld bij Rabobank) kan ik aangeven (als ik een extra aflossing doe) of ik looptijd-verkorting wil hebben, of maandlastenverlaging. Mocht je ineens een 20.000 euro extra willen aflossen, dan is het wellicht praktisch om hiermee de maandlasten te verlagen indien je op korte termijn toch een huisje/appartement wilt kopen. Je schuld vermindert zich sowieso met 20.000 euro, maar je kunt ervoor kiezen dat je een paar jaar eerder van je schuld af bent (looptijd-verkorting) of dat je maandelijks minder hoeft af te lossen (maandlastenverlaging).
 
Buiten dit alles zit je m.i. met het probleem dat je geen hypotheekrente aftrek hebt met je belastingvrije salaris uit het midden oosten. Geen inkomstenbelasting betalen = geen recht op hypotheekrente aftrek.

Voorheen was er nog enige keuze binnenland of buitenlandsplichtige, vanaf 2015 wordt het zo: http://www.belastingdienst.nl/wps/w...nd_buitenlands_belastingplichtigen_vanaf_2015

Tenzij het salaris uit het midden oosten dit natuurlijk tot een non-issue maakt.... :p:
 
Buiten dit alles zit je m.i. met het probleem dat je geen hypotheekrente aftrek hebt met je belastingvrije salaris uit het midden oosten. Geen inkomstenbelasting betalen = geen recht op hypotheekrente aftrek.

In this situation you get a different kind of Mortgage (one where you pay down the principle on a monthly basis) - you simply pay off the mortgage as quickly as possible.

I paid off my existing mortgage in 7 years - good way to use the money earned overseas.
 
Een oud topic, maar het gaat nogsteeds om een recent onderwerp.

Wie heeft recentelijk een hypotheek kunnen afsluiten met een BKR geregistreerde studieschuld?

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn?
 
Is er hier nog iemand die hier huidige informatie over heeft? Ik heb zelf nog zo'n 100k schuld staan en ga terug naar Nederland en wil een huis kopen. Nou lees ik hier dus verhalen dat ik die 100k dubbel moet rekenen en dus uiteindelijk een hypotheek overhoud van ongeveer 175000 euro (internet rekensom)...


Of hebben mensen hier ervaring mee (ING) die mij wellicht wat meer kunnen uitleggen?

Dank is groot
 
Is er hier nog iemand die hier huidige informatie over heeft? Ik heb zelf nog zo'n 100k schuld staan en ga terug naar Nederland en wil een huis kopen. Nou lees ik hier dus verhalen dat ik die 100k dubbel moet rekenen en dus uiteindelijk een hypotheek overhoud van ongeveer 175000 euro (internet rekensom)...


Of hebben mensen hier ervaring mee (ING) die mij wellicht wat meer kunnen uitleggen?

Dank is groot

Ik heb bij de ABN een hypotheek afgesloten een kleine 6 maanden geleden. Zelf heb ik een vast contract, partner werkt als zzp-er. Ook staat er nog een deel studieschuld uit. Vast contract is een belangrijke voorwaarde, hoogte van de schuld in mindere mate. Er wordt namelijk gerekend met je werkelijke maandlasten ipv een percentage van je schuld.
 
Back
Top