Schuld aflossen en óók nog een hypotheek??

Zijn er mensen die de laatste maanden hypotheken hebben opgenomen?
Hoorde het vreemde gerucht dat de ABN sinds kort stiekem al haar vliegers bij het BKR heeft laten registeren...

Gerucht hoorde ik ook, vandaag overdracht gehad, niks over gehoord, :biertje: wel offerte gehad in maart.

PB voor vragen zijn altijd welkom!
 
Zijn er mensen die de laatste maanden hypotheken hebben opgenomen?
Hoorde het vreemde gerucht dat de ABN sinds kort stiekem al haar vliegers bij het BKR heeft laten registeren...

Zal me niets verbazen als dit blijkt te kloppen. Ze zijn zich daar aan het indekken, want ze gaan de komende tijd hele grote problemen krijgen om dat geld wat ze hebben uitgeleend terug te halen.
 
Kan jullie vertellen dat het waar is, iedereen is rond de 80.000 euro geregistreerd bij BKR. Kwam ik dus achter toen ik een hypotheek wilde afsluiten, enige optie was dus uiteindelijk bij de ABN...

Hoewel de ABN jongens bij hypotheken wel okay zijn en alles goed hebben geregeld bij verre niet de goedkoopste....
 
Iedereen met een krediet boven de € 500,00 (bij een BKR-deelnemer, wat ABN is) en/of een GSM-abonnement staat geregistreerd bij het BKR. Vliegers dus ook.
 
Om even op de begin vraag terug te komen. Dezerdagen algemene rule of thumb (uitzonderingen zijn in beperkte mate mogelijk) is brutojaarsalaris (inclusief vakantiegeld, en indien van toepassing 13e maand, maal factor 4 (was 5 tot 6). Dat minus eventueel geleend geld is je maximaal te verkrijgen hypotheeksom.
Heb je eventueel bonussen/commissie of ander niet regelmatig inkomen zullen ze dat óf weigeren mee te nemen in de berekening óf slechts in beperkte mate bij minimaal 3 jaar een dergelijk inkomen gehad te hebben.
BKR registratie is inderdaad boven de € 500,- en is al van ver voor de kredietcrisis. De reden is dat oa hiermee een maandlasten berekening gemaakt kan worden.
 
Ik weet 100% zeker dat mijn schuld niet BKR geregistreerd stond toen ik begon met de opleiding!

Nu is hij het overigens wel... was geen issue bij de bank om een hypotheek te krijgen.
Een registratie is opzich ook niet erg!. Er is een duidelijk verschil tussen een registratie en een Negatieve registratie.
Maar ik denk dat als je een huis zou kopen aan de top van je kunnen.
Dat het dan wel eens lastig zou kunnen worden.

tja die abn he :D
 
Een registratie hoeft geen probleem te zijn. De meeste banken willen in de regel (!) liever geen reguliere leningen (BKR) meer als je een hypotheek afsluit. Vaak wordt gevraagd die in te lossen voor het passeren van de hypotheek. Ik kan me voorstellen dat men een uitzondering maakt voor een lening voor een vliegopleiding.

Als je een zgn A(achterstand) codering hebt dan wordt het heel lastig. Vroeger deden banken daar niet zo moeilijk over, maar met de nieuwe regels wel.

Zorg er dus voor dat als je een lening aflost of een credit card dat je goed wordt afgemeld bij het BKR. Soms sta je er ten onrechte in. Zorg er dan voor dat men je er asap uithaalt en dat is soms knap lastig ook al is het niet jouw fout.
 
Iedereen met een krediet boven de € 500,00 (bij een BKR-deelnemer, wat ABN is) en/of een GSM-abonnement staat geregistreerd bij het BKR. Vliegers dus ook.

Dit is niet juist. Misschien is dit wel de normale gang van zaken.
Maar ik heb reeds een paar jaar geleden mijn opleiding afgerond en vorig jaar een huis gekocht. Voor het afsluiten van de hypotheek zelf een overzicht van mijn BKR-registraties opgevraagd.... mijn telecom-aanbieder en mijn lopende rekening. Geen enkel woord over mijn studieschuld......
 
Op de site van bkr staat idd dat leningen boven 500e geregistreerd staan. Echter, het zal me niets verbazen als dit een streek van de abn zou zijn eerlijk gezegd.
 
Ok, wat bijzonder allemaal.

Heb vorige maand een hypotheek afgesloten. Mijn studielening staat NIET geregistreerd bij het BKR. Dat is namelijk gecheckt.. helemaal nix, noppes nadaa...
Zonder problemen dus een goede hypotheek kunnen krijgen.
 
Klopt! denk dat de ABN vergeet ons te melden bij BKR... bij mij is ook nooit wat gevonden daar.
Dus voor hypotheek geen probleem, zelfs bij de ABN zelf!
 
Over hypotheken en pilotenleningen het volgende:

Om te bepalen wat een piloot verantwoord kan lenen wordt de normale tabel gebruikt van de GHF (gedragcode hypothecaire fincieringen). Daarnaast kennen veel banken nog een zogenaamde maatwerk of explain tabel waarbij er meer wordt gekeken naar je inkomenspotentieel.

De toepassing van de laatste mag alleen als je werkgever zwart op wit zet hoe je salaris er de komende 3 jaar gaat uitzien, en dan nog moet je zelf er echt over nadenken of je dat moet willen....

Een pilotenlening wordt in de berekening meegenomen op basis van je werkelijke lasten, en niet op basis van de kredietlimiet zoals bij leningen voor bv een auto.

Wat daarnaast belangrijk is, is dat leningen boven de 125.000 niet gemeld staan bij het BKR. Dit is zo geregeld in het BKR regelement. Omdat net na de opleiding veel studenten meer dan 125.000 schuld hebben, komt dit dus niet voor bij de BKR. Je dient het bestaan van de lening echter ten allertijde te melden bij je geldverstrekker. Doe je dit niet, en komen ze er later alsnog achter, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Bij dit hele verhaal blijft gezond boerenverstand uiteraard heel belangrijk. Een mooi huis is leuk, maar je moet ook lekker kunnen blijven leven...
 
Ok, wat bijzonder allemaal.

Heb vorige maand een hypotheek afgesloten. Mijn studielening staat NIET geregistreerd bij het BKR. Dat is namelijk gecheckt.. helemaal nix, noppes nadaa...
Zonder problemen dus een goede hypotheek kunnen krijgen.

Ze checken het inderdaad.
Maar wat ze checken is of je een hypotheek kan afsluiten met eventueel een BKR registratie. Als het geen probleem is (waar we altijd vanuit gaan natuurlijk) dan zullen ze daar niets over zeggen.
Daarnaast zoals ik al zei :D een registratie is niet het zelfde als een negatieve registratie.

cheerio. :D
 
Waar is tegenwoordig nog een goede deal te krijgen voor een hypotheek?
Ik sta op het punt wat te kopen namelijk.
 
Last edited:
Ik ook bij vlieg. Ben in Haarlem geweest. Leo de Jong was mijn adviseur. Allemaal goed gegaan. Ze regelen veel met ING en met Rabo.
Om even in te haken op het verhaal van Slimmetje121. Bij beide banken word idd vooruit gekeken wat betreft je salaris. Bij ING 3jr, bij Rabo zelfs 5jr.

Ciao
 
Voor zover ik weet staan alle leningen die aan bepaalde voorwaarden voldoen bij het BKR geregistreerd. Echter, hypotheken, of leningen met hypothecaire inschrijving horen daar NIET bij. Zij zijn alleen in het BKR zichtbaar, indien er een aantal maanden betalingsachterstand is, of is geweest (ik meen bij 3 maanden).

Leningen zonder hypothecaire inschrijving en van een bepaald bedrag (ik meen E 500,- tot E 125,000.-) staan geregistreerd met begin en eventuele einddatum. Ook kunnen er achterstanden zichtbaar worden gemaakt door toevoeging van een A codering met een cijfer.

Als er een achterstand heeft bestaan, maar die is weer ingelopen kan een H code worden toegevoegd.

Je kunt je eigen BKR altijd laten toetsen. Er is bij het BKR bovendien bekend WIE JOU getoetst heeft, dit mag namelijk niet zomaar gedaan worden. Als je meent dat jouw lening (of A codering) onterecht is geregistreerd kun je contact opnemen met het BKR. Als blijkt dat de bank jouw lening onterecht heeft gemeld bij het BKR, dienen zij (het BKR dus) de bank een draai om de oren te geven.

Disclaimer:
(Heb een aantal jaren op een incasso afdeling van een bank gewerkt. Dit was een paar jaar geleden dus de zaken kunnen veranderd zijn. Toen ik de betreffende bank verliet, begon met net met het registreren van mobiele telefoonabonnementen.)
 
Back
Top