Schuld aflossen en óók nog een hypotheek??

V-entje

New member
Had deze graag in het beroepspiloten forum gezet maar helaas mag ik daar niet posten.

Zit even wat verschillende financieringsopties te vergelijken. Op zich allemaal duidelijk. Heb mijn keuze denk ik al gemaakt.

Vraag me alleen af of het uberhaupt mogelijk is om nog een hypotheek te krijgen als je je opleidingskosten aan het terugbetalen bent. Kan dit? Kan me namelijk toch niet voorstellen dat alle éénverdienende vliegers in NL een huisje huurt.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? En dan bedoel ik eigenlijk niet mensen met zeer uitzonderlijke/vangnet constructies (zoals papa´s en mama´s, goed verdienende partner, overwaarde van eerdere huizen, loterij etc) maar mensen die na hun opleiding ´gewoon´zelf een hypotheek konden krijgen bij een bank (of wat voor financiele instelling dan ook)?

Ben erg benieuwd, hoor er nooit iemand over hier.

Zijn er ook mensen die in het buitenland zitten en daar hypotheken hebben afgesloten?
 
Het hangt af van het werk dat je tegen die tijd hebt. Een bank kijkt gewoon hoeveel je van je maandelijkse netto inkomen na betaling van je rente/aflossing nog overhoudt. Is dat genoeg, dan kan je wel een hypotheek krijgen. Sommige banken zijn zelfs bereid rekening te houden met toekomstige salarisgroei.
 
Waarom zou dat niet kunnen dat beginnende eenverdienende vliegers een huis/kamer/apartement huurt?
 
Vroeger was het geen probleem, mits je of bij de "juiste" mensen aanklopte, of voldoende verdiende.... NU, na de kredietcrisis kan het wel eens wat anders liggen...
 
Kan me namelijk toch niet voorstellen dat alle éénverdienende vliegers in NL een huisje huurt.

Dus hij kan zich niet voorstellen dat íedereen een huis huurt ipv koopt (hypotheek).

Hij zegt helemaal niet dat het niet zou kunnen;)
 
Is goed mogelijk. De hoogte van je hypotheek is dan afhankelijk van je salaris en je schuld. Mij is verteld bij een gesprek met de ABNAMRO dat de hoogte van je schuld in principe niet bepalend is. Enkel je maandelijkse inkomsten en lasten (lees: aflossing) bepalen hoeveel je kan lenen. Dit gesprek was nog niet zo heel lang geleden, dus ik denk niet dat het nu heel anders zal zijn. Het zou wel kunnen dat andere banken hier anders over denken. Maar ja, als je tzt een hypotheek wil moet je toch ff gaan rondshoppen naar de beste deal.
 
Nog effe het verhaal van V een keer goed lezen...

Dank WvdB, jij snapt het tenminste wel.

Goed ik leg het nog een keer uit.

Wat ik bedoel: ik kan me voorstellen dat er ook vliegers zijn die grag een huis willen kopen ipv huren aangezien je aan een koophuis na een paar jaar overwaarde kan overhouden en dat dit bij een huurhuis nogal erg moeilijk is.

Dank voor de input von Richthofen. Dat biedt tenmiste perspectief.
 
Bij een hypotheekgesprek met de Rabobank, bleek ook dat ze rekening hielden met de schuld. Echter wanneer het 'klassieke' rekenmodel gebruikt werd, bleek dat ik slechts 100.000 euro, negatief, kon lenen.
Gelukkig had ik een baan en werd er gekeken naar m'n toekomst-perspectief. Ik heb uiteindelijk een appartement gekocht, maar wel ruim onder de maximale hypotheek. Met m'n salarisgroei ben ik dan ook steeds meer gaan aflossen.

Het was in 2004 dus wel degelijk mogelijk, hoe de huidige situatie nu is durf ik niet te zeggen. Ga eens langs bij de Hypotheker...jazeker....

FFM
 
V-entje,
Als je een ton studieschuld hebt en je verdient 60.000 euro per jaar dan mag je zo'n 300.000 euro lenen maximaal. Als je al een ton schuld hebt, hou je 200.000 euro over - kopers kosten = een koopwoning van maximaal 180.000 euro inclusief opknappen. Hou er echter wel rekening mee dat je na je studie misschien nog een typerating a 30.000 euro moet betalen / voorschieten. Dus dan wordt het een flatje van 150.000 euro.
 
V-entje,
Als je een ton studieschuld hebt en je verdient 60.000 euro per jaar dan mag je zo'n 300.000 euro lenen maximaal. Als je al een ton schuld hebt, hou je 200.000 euro over - kopers kosten = een koopwoning van maximaal 180.000 euro inclusief opknappen. Hou er echter wel rekening mee dat je na je studie misschien nog een typerating a 30.000 euro moet betalen / voorschieten. Dus dan wordt het een flatje van 150.000 euro.

bron?
 
Kritisch, niet helemaal waar.

Ik heb een keer informatie bij verschillende banken opgevraagd. Ik heb mijn studielening bij de ABN, die bedroeg toen zo'n 130.000, ik kon daar met mijn start salaris bij trans, en dat is lang geen 60.000 een hypotheek krijgen van 250.000.

Maar naast het feit dat het dus kan, is er de vraag ook of je dit maandelijks ook wilt opbrengen.

Zelf huur ik nog een jaartje. (of 2)

Commander
 
Hoe dan ook zit het max toch wel op vijf keer je brutojaarsalaris over de kop omdat je meer lasten redelijkerwijs gewoon niet kunt opbrengen. Dus meer moet je ook gewoon niet willen, ook al is iemand zo gek om het je te geven. Zes keer over de kop is onverantwoord, tenzij je verwacht dat je salaris binnen een jaar aanzienlijk zal stijgen. DAt is een afweging die je zelf dan moet maken. Dat ze je dat aanboden, geeft wel aan hoe graag ze je wilden hebben als klant. Maar dat zullen ze in deze tijd echt niet meer geven.
 
Maar dat zullen ze in deze tijd echt niet meer geven.

Zeker wel. Bij bepaalde maatschappijen (zoals KLM, HV) is de salarislijn vrij steil en zullen sommige geldverstrekkers tot wel 8x je jaarsalaris toelaten. Of je zelf aan je max wil gaan zitten is uiteraard je eigen keuze.
 
Toen ik mijn hypotheek regelde wist mijn tussenpersoon me te melden dat mijn studielening niet eens BKR geregistreerd was. We hebben wel rekening gehouden met de studieschuld om de maandlast binnen de perken te houden. Hypo regelen was geen probleem ondanks dat ik geen Nederlands inkomen heb en geen werkgeversverklaring kon overleggen, alleen arbeidscontract. Van de 10 verstrekkers heeft uiteindelijk 50 % zich teruggetrokken, maar dat waren tevens de duurste. Eigenlijk is het bovengenoemde niet eens meer relevant nu met de kredietcrisis. Veel verstrekkers gaan heel voorzichtig worden of het nu een lening voor een opleiding is of een hypo. Kan me eigenlijk niet eens meer voorstellen dat iemand nog een vliegopleiding wil financieren.
 
Wat betreft een hypotheek naast je opleidingsschuld: geen probleem

De traditionele banken zullen hun vingers niet snel willen branden aan een (te) hoge hypotheek, maar weet van dichtbij dat bijvoorbeeld "Vlieg" (ff googlen) veel van de luchtvaartwereld afweet en zodoende een inschatting kan maken welke hypotheek wenselijk is. In de praktijk wilde men ook de hoogste hypotheek verstreken aan een persoon die nog in z'n line-training salaris zat maar die wel goede toekomstperspectieven bezat. Andere banken wilde met dat startsalaris een veel lagere hypotheek verstrekken...
 
Zijn er mensen die de laatste maanden hypotheken hebben opgenomen?
Hoorde het vreemde gerucht dat de ABN sinds kort stiekem al haar vliegers bij het BKR heeft laten registeren...
 
Zou een beetje raar verhaal zijn.

Ik geloof dat bijna elke betalingsverplichting, waar je door middel van een contract aan vast zit geregistreerd staat. Met uitzondering als het goed is van een Hypotheek, tenzij je niet betaald natuurlijk.
 
Back
Top