Ryanair en BTW

XanderFly

New member
Aangezien je bij Ryr als zzp’er aan de slag bent, rijst bij mij de vraag of je als vlieger ook BTW afdraagt (in Ierland of NL) naast de gebruikelijke inkomstenbelasting.

Zijn er ook ondernemerskortingen die je kunt toepassen?

Mijn lieve vrienden die bij Ryr vliegen wisten deze vragen niet te beantwoorden.
 
Ik ben ook zzp’er, heb een administratiekantoor gevraagd voor veel zzp vragen. Als je een goeie vindt, is het de moeite waard.

BTW reken ik overal over wat met werk te maken heeft en je kan declareren.

Er zijn ook starterskortingen als je nog niet zo lang zzp’er bent. Ik vraag BTW terug over alles wat ik voor werk koop.
 
Bedankt MD11man. Vlieg je tegenwoordig voor Ryanair dan? Ik ben momenteel zzp'er vanwege parttime FI, daar houd ik ook een BTW-administratie voor bij. Maar niemand weet mij te vertellen of je als vlieger bij Ryanair BTW in rekening brengt en afdraagt. Kun jij mij hier concreet antwoord op geven?
 
Heb je hier wellicht iets aan?

https://www.trouw.nl/home/rechter-ziet-piloot-als-werknemer-en-niet-als-zzp-er~ab0a6652/

De manier waarop Ryanair piloten inhuurt als zzp'ers, komt onder druk te staan door een rechterlijke uitspraak. Een Nederlandse rechter heeft geoordeeld dat een piloot die werkte als zzp'er in de praktijk eigenlijk een werknemer van de luchtvaartmaatschappij was. Volgens de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) gaat het om een piloot die vliegt voor Ryanair.
 
Graag gedaan XanderFly.

Ik heb geen concreet antwoord op je vraag. Het lijkt me dat je al je werk in 1 bedrijf zou kunnen stoppen, maar dat weet ik niet zeker.

En nee, ik werk niet voor Ryanair.
 
Voor de geïnteresseerden: als contracter (ZZP'er) ben je niet verplicht BTW in rekening te brengen, en dus af te dragen, omdat McGinley (de tussenpersoon) een niet-Ierse rechtspersoon is.
 
Back
Top