RT oefenen met FlightSim: IVAO of VATSIM?

Shazeja

New member
Hoi,

Zonder dat ik de bedoeling heb een religieuze discussie te starten...: met welke virtuele ATC-organisatie voor MS Flight Sim X kan ik beter m'n RT oefenen: IVAO of VATSIM? Gaat specifiek om West-Europa, uiteraard bij voorkeur NL.

Ik zie dit als een toevoeging (en niet meer dan dat) op m'n eigen opleiding (PPL/A is binnen, ben modulair bezig voor ATPL).

Groeten,
Sven
 
Ik heb er vrij weinig verstand van en doe het ook nooit, maar ik heb wel eens horen zeggen dat:
- VATSIM professioneler is qua realisme
- IVAO meer Nederlandse leden heeft
Dus qua RT zou ik VATSIM gebruiken, maar als daar geen hond online is, valt er alsnog weinig te leren.
Nog een keer: dit is alleen wat ik gehoord heb...
Succes
 
Allemaal leuk en aardig, maar zou ik eerder investeren in een handscannertje oid om mee te luisteren met de frequenties hier in NL...lijkt me niet dat ze op IVAO allemaal een R/T-license hebben.
 
Atcbox.com kan ook, heb je een stuk meer Nederlandse streams....gaat niet echt snel, lijkt alleen zo omdat je het niet compleet beheerst. 'Tis hetzelfde als een nieuwe taal, in het begin lijken ze allemaal veel te rap te praten, maar als je het eenmaal verstaat hou je het prima bij!;)
 
Allemaal leuk en aardig, maar zou ik eerder investeren in een handscannertje oid om mee te luisteren met de frequenties hier in NL...lijkt me niet dat ze op IVAO allemaal een R/T-license hebben.

Ik denk dat het RT gehalte op flightsim niveau inderdaad flink tegenvalt, daarentegen zitter er dacht ik ook wel professionele ATCers tussen. Meeluisteren via atcbox en zelf replies proberen te verzinnen is nuttiger, maar zelfs de echte RT is niet zoals de RT met je examen. Theorie en praktijk liggen wat uit elkaar, ook in NL.
 
Absoluut, maar de kans dat je het jezelf verkeerd aanleert via FS is erg groot.
 
Ik kan me herinneren dat ik de eerste keren met instructeur aan het vliegen was en ik begreep er echt helemaal niets van. Inmiddels doe ik gewoon net alsof! :)
Ik denk dat atcbox luisteren prima is en beter en sneller werkt dan fs, maar dat is slechts een inschating.
 
Om eerlijk te zijn heb ik zelf wel redelijk veel gehad aan het simmen via IVAO. Als je er zelf een beetje serieus aan mee doet en wat documentatie erbij hebt, merk je snel genoeg welke fouten er gemaakt worden. Zodra je dan een r/t opleiding gaat doen worden alle slordigheidjes die je hebt aangeleerd er wel uit gehaald, maar daarvoor heb je dan wel een goede basis aangelegd en heb je minder 'push to talk - vrees' dan als je nog nooit met r/t bezig bent geweest. Verder leer je ook nog een soort van 'positional awareness' aan tijdens het IFR vliegen. Je volgt gewoon SIDs en STARs en je leert bijv. naar vectors luisteren en op die manier inschatten waar je je ongeveer tijdens een nadering bevindt en je ontwikkelt een verwachtingspatroon voor volgende klaringen, zodat je daar minder door verrast wordt.
VATSIM is over het algemeen realistischer/serieuzer/strenger als IVAO, enige nadeel is dat het er in Europa over 't algemeen erg rustig is, dus dan heb je er nog steeds niet veel te leren.
Succes ermee
 
VATSIM is over het algemeen realistischer/serieuzer/strenger als IVAO, enige nadeel is dat het er in Europa over 't algemeen erg rustig is, dus dan heb je er nog steeds niet veel te leren.
Succes ermee

Het is maar wat je rustig noemt, stond vandaag als #3 in sequence voor de 24 :eek:fftopic:
 
Back
Top