Retour Cambridge (EGSC)

Bobo

Active member
Mocht iemand nog een leuke bestemming zoeken binnen twee uurtjes vliegen vanaf Nederland dan is Cambridge (EGSC) misschien wel een leuke optie. Afgelopen hemelvaart weekeinde ben ik samen met mijn jongste dochter naar het VK gevlogen met de PH-VTB (C172 Diesel en G1000) vanaf Teuge. We vlogen IFR, maar had ook prima VFR gekund, het weer was top. Het originele plan was om er een dagretour van te maken, maar we hebben er toch een nightstop van gemaakt. De openingstijden van Cambridge zijn een beetje beperkt (16:00 LT dicht voor bezoekende vliegtuigen). Voor vertrek had ik mijn vliegplan gefiled, PPR gevraagd, de GAR en een GenDec verstuurd (via gendec.eu). Het veld was 24 hrs PPR en dat werd lastig, omdat we ad-hoc een dagje eerder wilde komen, maar allemaal geen probleem voor de Engelsen en we waren van harte welkom! Op Teuge werden we opgewacht door de Koninklijke Marechaussee die onze GenDec en paspoorten controleerden, allemaal super vriendelijk en zeer vlot. Toch vertrokken we iets later dan gepland, maar het moest net voor sluitingstijd lukken. Heen vlogen we via Rotterdam, Hoek van Holland, Ipswitch richting Cambridge op FL120 met een beetje rugwind, boven Nederland en de zee was het wolkenvrij en boven Engeland lag een mooie deken van vriendelijke cumulus. We hadden zwemvesten en een vlot mee, snacks en drankjes ook natuurlijk. Julie zat lekker voorin op een kussen te kijken naar buiten én ook haar iPad waar ik wat films voor haar had opgezet. Rugwind, FL120 TAS van 130 en grondsnelheden rond de 135 en 140 knopen. Boven zee extra kritisch de motorinstrumenten in de peiling gehouden, maar de Diesel miste geen slag en het werd een relaxte oversteek, een relaxte vlucht eigenlijk. Dutch Mil, Amsterdam, London, Stansted Radar en uiteindelijk Cambrigde. Stansted maakte zich zorgen dat we te laat op Cambridge aan zouden komen, maar volgens mijn planning hadden we nog plenty tijd (10 minuten speling...). Boven Engeland zakten we door de Cu en kwam Cambridge in beeld. Welke nadering we wilden vliegen? Doe de visual maar, dan zijn we zeker op tijd binnen! En zo geschiedde. Op Cambridge was het rustig met wat Tiger Moths in het circuit en wat ander lokaal verkeer. Heerlijk, dat Engelse sfeertje. Naast de kist een hotel geboekt en een taxi gevraagd. Het landen en parkeren kostte 40 pond. Mocht je ook eens deze kant op willen, dan is Duxford (EGSU) ook een geweldige optie, maar trek dan gerust een extra dag uit voor het museum daar. Ik was vorig jaar al eens op Duxford, dus nu leek Cambridge (EGSC) me leuk voor de verandering.


IMG_1001.jpeg


Met de taxi naar de stad (korte rit, zo'n 13 pond), ingecheckt bij het hotel en meteen de stad in gelopen. Julie had haar vouwstep mee en die kwam lekker mee. Eerst hebben we een tochtje gedaan met een gondel (punter) over de Cam, langs de verschillende colleges en bruggen. Prachtig! Daarna hebben we samen een restaurantje opgezocht, Julie is dol op Italiaans, dus de fish en chips hebben we laten schieten. We sloten af met een ijsje in het centrum en nog een bezoek aan een historische Pub (The Eagle). De volgende dag bezochten we St. Mary Church (een wenteltrap van 123 treden en een mooi uitzicht over het centrum), de markt én Kings College met haar werkelijk fenomenale kapel, de kapel waarop de Grote Zaal in de Harry Potter films is gemodelleerd. Dat maakte wel indruk. Tijd voor de lunch en rond 14:30 vertrokken we weer richting het vliegveld. Het was een gecontroleerde luchthaven, maar alles ging wel een beetje op z'n Engels en volgens mij ben ik VFR vertrokken en kreeg ik mijn klaring pas van Stansted Radar. Het maakte allemaal niet zoveel uit en we konden nu met iets tegenwind ongeveer de zelfde route weer terug, nu op FL100. Een compleet andere route als gefiled, maar ook dat mocht de pret niet drukken. Automatische piloot erop, stoel iets naar achteren en lekker genieten dit avontuur.

klaar%20voor%20de%20start.jpeg


Op Teuge aangekomen, door de tegenwind 10 minuutjes later, stond de Marechaussee te wachten voor de paspoorten en de GenDec. Voorlopig kan dit nog, maar helaas dreigt Teuge voor vluchten buiten het Schengengebied te moeten sluiten. Dat zou voor dit soort vluchten echt de nekslag zijn, maar de heren van de Marechaussee wisten nog van niks. Hopelijk loopt het met een sisser af en vliegen we binnenkort ook nog eens naar Oxford!

Echt de hoogtepunten van mijn vliegseizoen, dit soort trips.


PS: ik vind het lezen van vliegavonturen van andere PPL'ers super leuk en dit trok me destijds ook aan aan dit forum. Ik merk dat het nu weer wat meer richting de beroepsluchtvaart gaat en dat past natuurlijk ook bij AirWORK, maar toch: PPL'ers schroom niet en deel je ervaringen, dat inspireert!

 
Last edited:
maar toch: PPL'ers schroom niet en deel je ervaringen, dat inspireert!
Pre-PPL'ers ook? ;-) Doe ik al een beetje natuurlijk.

Wel net een "dual" rondje NRW achter de rug met landingen in alle hoeken van die deelstaat, waar ik nog niet over geschreven heb. Voor de beroeps niet zo spannend, voor mij de eerste internationale vlucht.

Zo verleg je telkens weer je grenzen.
 
Ja tuurlijk, inspiratie kan van alle kanten komen. 😃 Vooral leuk als de PPL kant van het forum weer een beetje leeft!
 
Last edited:
Pre-PPL'ers ook? ;-) Doe ik al een beetje natuurlijk.

Wel net een "dual" rondje NRW achter de rug met landingen in alle hoeken van die deelstaat, waar ik nog niet over geschreven heb. Voor de beroeps niet zo spannend, voor mij de eerste internationale vlucht.

Zo verleg je telkens weer je grenzen.
Superleuk om te horen! Ik word er altijd erg blij van, van alle tripjes die iedereen maakt!
 
Back
Top