Response to Steven's article on luchvaartnieuws.nl

19 of 77

Active member
I just love reading www.luchtvaartnieuws.nl. Anyone with a big Ego and an even bigger mouth is allowed to post their propaganda. I’ve commented on previous postings by Cees, Erik and Harm – now it’s your turn Steven!

So you like to study history Steven? – may I suggest you read the story of Icarus and think carefully about it’s relevance to your current situation.

Source www.luchtvaartnieuws.nl 26-03-2005

Steven van der Heijden: Echt ondernemerschap geeft vanzelf vleugels

De ultieme wens om zelf te kunnen vliegen moet de mens zijn aangeboren. Eeuwen geleden trachtten onze voorouders al de derde dimensie in ons bestaan zèlf te ervaren. Ruim honderd jaar geleden werd pas de basis gelegd voor de commerciële burgerluchtvaart. In de voorbije eeuw zijn de ontwikkelingen in de luchtvaart vervolgens in hoog tempo verlopen. Nu, anno 2005, in een nieuw millennium, volgen de ontwikkelingen elkaar in een razend tempo op.

De globalisering van de wereld nam dankzij de groei van de luchtvaart sinds midden jaren ’60 een ongekende vlucht. De succesvolle chartermaatschappijen van weleer - die achteraf bezien de low cost carriers van het eerste uur waren – zijn inmiddels succesvol gekopieerd op het terrein van de lijndiensten. Die low cost maatschappijen zijn de ‘rule breakers’ die de behoudende luchtvaartsector tot nieuwe uitdagingen aansporen. Even leek internet de noodzaak tot fysieke verplaatsing te zullen laten slinken. Niets bleek minder waar. Het wereldwijde web bleek dé manier om invulling te geven aan de klantenwens om vrijelijk te kunnen kiezen uit (te) veel aanbod. Daarmee is de concurrentie in de markt van de airlines snel toegenomen. Dit biedt ware ondernemers kansen te over.

Het doet mij denken aan de grondleggers van één van de rechtsvoorgangers van reisconcern TUI Nederland, waaraan ik sinds augustus vorig jaar leiding mag geven. Namelijk Holland International. De vervoerders van de jaren ’70, zijnde de NS, Nedlloyd en KLM, hadden in 1974 de visie om gezamenlijk als aandeelhouders een krachtig reisbedrijf in de Nederlandse markt te zetten. Daarmee getuigden zij niet alleen van visie, maar vooral van ondernemerschap in een markt die dankzij de groeiontwikkeling in de charters die enorme vlucht aan het nemen was. Toch bleek een geïntegreerd reisconcern in Nederland nog ruim 30 jaar op zich te laten wachten. Ook al wilde de toenmalige topman van Holland International, Ab Houtzager, ook al graag een eigen airline. Het zou tot 2005 duren voordat een sterk veranderende Nederlandse vliegmarkt er concrete aanleiding voor gaf.

Binnen de TUI Group – die actief is in 18 landen – is een aantal landen ons bedrijf reeds voorgegaan in integratie tussen touroperating en retail met een eigen luchtvaartbedrijf. En ook in Nederland zijn wij als marktleider niet de eerste met deze structuur. De reisorganisatie Sudtours met Dutchbird ging ons voor, alhoewel het daarmee niet goed is afgelopen. Maar tot voor kort was er voor TUI Nederland geen enkele aanleiding voor een eigen airline. Ook al leefde de wens reeds langer en lagen de plannen al geruime tijd op de plank. Nu biedt de onfortuinlijke duikvlucht van de ExelAviationGroup in het algemeen en die van HollandExel in het bijzonder, de mogelijkheid om de marktverhoudingen te veranderen in het belang van een beter product voor de klant.


Well that’s not quite correct – I know there were serious discussions with TUI about taking over DutchBird. I also know that TUI had a stop on new investments around this time due to the poor economic situation. Fact is that the profit margins are so low in the Dutch market the costs associated with setting up an airline do not justify the risks. The returns are simply not there.

Als ik van tijd tot tijd luchtvaart charters op het internet volg, dan vrees ik oprecht dat sommigen ‘ze zien vliegen’. Weer anderen vliegen elkaar voortdurend in de haren. Iedereen heeft een mening, iedereen denkt het fijne te weten. Niet alleen de beste stuurlui, maar blijkbaar ook de beste piloten staan op de wal. Ik begrijp al die opwinding heel goed en ik heb er tot op bepaalde hoogte – zolang de discussies en argumenten maar fatsoenlijk en respectvol blijven – zelfs veel begrip voor. Maar één ding weet ik heel zeker: onze intenties met de luchtvaart zijn oprecht en professioneel. TUI is al jaren actief in de luchtvaart, neemt de 15e plaats in op de internationale ranglijst van luchtvaartmaatschappijen en is daarmee vrijwel even groot als ons aller KLM.

I’ve heard the “good intentions” story before – the last time from a man named Harm Prins. You’ll have to forgive me if I’m a little cynical when I hear the words “good intentions”. My experiences are that “good intentions” mean the opposite is going to occur. I’m sure there are plenty of other people on these Forums who will tell you how their pension payments or salaries weren’t paid despite the “good intentions”

Talk is cheap buddy – show me the money!

You imply you read Airwork – that’s good! You might learn a few things as some of the posters here are very knowledgeable.

Sinds augustus 2003 zetten wij diverse exotische en tropische verre bestemmingen in de markt met een scherp prijskaartje en een hoge kwaliteit. De populariteit is enorm, het aantal verre vakanties is de afgelopen paar jaar bijna verdubbeld. Deze initiatieven kwamen voort uit ons streven om in een veranderende markt klanten betere en vooral ook beter geprijsde producten te kunnen aanbieden, liefst met nog meer kwaliteit dan voorheen. Onze wens om nu met een eigen luchtvaartmaatschappij die populaire vakantieproducten te kunnen blijven aanbieden en daar nieuwe vliegproducten op diverse andere bestemmingen aan toe te voegen, wordt gedreven door ondernemerschap gebaseerd op klantgericht denken én handelen. Terug naar de oude verhoudingen met weinig aanbieders, hoge prijzen en weinig capaciteit, is voor ons geen optie. Concurrentie houdt iedere branche gezond en dus ook de luchtvaart.

I’m calling you on this – this is complete nonsense! The profit margins on ICA were already minimal before you arrived on the scene. There’s a reason why every company that has tried to fly “(be)low cost ICA” in Holland has gone under with massive debts. Why are you going to succeed where they failed? If you price Mexico the same as the Canary Islands then of course these flights are going to be popular. However full flights and profitability are two very different things. I flew full flights at two previous airlines – both no longer exist.

We staan op het punt om als TUI Nederland het luchtruim te kiezen. We zijn trots en blij dat we daarbij gebruik kunnen maken van het zeer gemotiveerde en deskundige team medewerkers van HollandExel. We zijn er van overtuigd dat we in de komende jaren zullen bewijzen dat de reiswereld én de luchtvaart in Nederland daar de komende jaren beter van worden!

I don’t question the knowledge on the workfloor – but the office at HollandExel is a completely different matter. If you think those people are even remotely competent – then you’re in for a big surprise. These are the same people who ran Air Holland leasing before HollandExel. They’ve clearly demonstrated their level of competence!

Just how motivated are people going to be who have been repeatedly lied to and deceived over the past few years? You have not mentioned anything about paying market rate salaries or about stopping the Euro 45000/type rating scheme. The concept of people management was completely absent at Holland Exel – I’ve witnessed this in person by listening to the Morons they sent to talk to me.

Step up to the plate and level with your employees – what can they expect?

I’ve said it before and I’ll say it again – you can tell exactly what kind of company it’s going to be by the way they treat their employees. I hope your employees are smart enough to negotiate a good set of terms and conditions before they sign with you. The current 45/2 deal is a joke.

I notice you don’t mention anything about the financial aspects of this new company. Why is that? You have something to hide?

Allow me to make my predictions:-

Good year – 7 figure losses, bad year - 8 figure losses. This is simply not sustainable – even TUI can’t afford those kinds of losses with no end in sight. Just how much money is TUI prepared to lose in this expensive “saving face” exercise?

The only thing that will improve Aviation in Holland, Steven, is your departure from the scene. Then perhaps the door will be open for a properly run company to exist without having to compete with the “fly at any price” operations.
 
Last edited:
hay 19...

how're you doing down 79East? Still worrying about the dutch aviation industry?

But how's the company you work for running? I bet they make a shit load of money. Did you already had a chat with the executive board members or other quite important people?

Anyway, good luck there!
 
Nou nou 19 0f 77!
Misschien is het zinvol om deze onderneming de tijd te geven om te laten zien wat ze wil doen.
Het is zo makkelijk om vooraf ieder initiatief af te schieten.
Daar is weinig inspanning voor nodig.
Ondernemen is een ander verhaal. Geef die club een kans.

By the way.
TUI heeft afgelopen week haar jaarcijfers gepubliceerd.
Ruim 500 mio winst.

Kwam zomaar uit de lucht vallen. TUI liep er toevallig net onder.
 
Tui in 2004

Tui in 2004

Mooie cijfers bij Tui, dat zeker: maar in totaliteit (tui.com).

Wat is de netto winst, in percentage, van de omzet?

De schuld van Tui bedraagt 3,25 miljard euro.

De vliegdivisie heeft (Thomsonfly, Hapag HXL) in 2 jaar tijd 107 miljoen euro verlies geleden!

De winst komt dan ook zeker niet vanuit hun airlines.

Flight International had in 2004 een interessant artikel over de

opkomst van en nu teloorgang van de airlines in bezit van

touroperators. Samenvattend FI:

De trend is juist nu deze airlines afstoten er moet nl alleen maar

geld naar toe, zie ook de cijfers van TUI zelf.

De definitie van een monopolist is o.a.: alleen kunnen of bezitten.

Dat zegt dus niets over de eventuele prijsafspraken met de

touroperator, deze kunnen via bandbreedte worden bepaald om

het risico beiderzijds af te dekken.

Hoe goed gaat het trouwens bij Tui Belgium en hoe zijn de

arbeidsvoorwaarden aldaar?
 
Last edited:
Fat chance

Fat chance

Stevie heeft in ieder geval humor. Vertellen over het mooie verleden en de mooie geschiedenis van TUI. Misschien doet hij dat omdat het hier gaat eindigen.

Zou Stevie het verschil weten tussen TUI GB / TUI D en TUI NL? Ik denk het namelijk niet. Ik denk niet dat alles doordringt. TUI GB en TUI D hebben een totaal vertikaal geintegreerde onderneming. Van cabinelid tot schoonmaker van de reisbureau's. Alle vluchten zijn 100% gegarandeerd door TUI. Bovendien liggen de prijsniveau in die landen een stukje hoger. Gaat TUI Nederland dat ook doen bij TUI Airlines NL? Ik denk het niet. Stevie zal moeten leuren en sleuren met de restcapaciteit. (Net als DB...) En zolang er geen (minimaal) 98% bezetting wordt gehaald zal TUI snel naar de negatieve getallen lopen. (eerder rennen) Er is geen charteraar die het redt met alleen 767 op de europese IT markt. TUI opeens wel? En als TUI besluit een kleinere vloot te gaan gebruiken, waar komen die dan vandaan? Uit D zeker? De laatse keer dat Hapag hier was zijn ze snel weer terug naar huis gerend. Huilend. Jankend als kleine kinderen gingen ze weer terug naar huis omdat de bezetting achterbleef en de Hollander niet wilde betalen om te vliegen. (En omdat HV en MP het veel beter deden!) Met dit in het achterhoofd, en dan zou nu TUI opeens een eigen luchtvaart maatschappij willen starten. Steef, Geloof je het zelf? Ik kan niet anders doen dan hopen dat het lukt. Maar zoals het chinese spreekwoord gaat: FAT CHANCE BUBBA.



Ik wil niet graag een enthousiast persoon de mond snoeren maar het blinde opportunisme gaat me hier te ver. Ook hier wordt met mensen gewerkt die het verschil tussen feit en fictie niet (willen) zien. Stevie, aangezien je regelmatig bezoeker bent van deze site (zo je ook frequent bezoeker was van de EdV site, die je toen nog 1000% steunde), zou je ons eens willen bijpraten over die fantastisch berekeningen die je hebt gemaakt om dit de vergoeilijken?

HXL heeft er de afgelopen maanden/jaren een teringzooi van gemaakt en heeft sowieso een slecht trackrecord. Is HXL dan de ideale overname partner? Oh nee, ik mag niet praten over een overname partner want dat is het niet, want HXL gaat gewoon lekker naar de klote en TUI Netherlands biedt iedere hardwerkende ziel weer een nieuw contract aan (met verlies van alle voorgaande jaren). Waar hebben we dat toch eerder gezien? Ik geloof er allemaal geen bal meer van.

Steef, je hebt gelijk ik zie ze vliegen! Want dit kan echt niet.


P.s. @Steef: PM is ook goed!
 
Good luck.

Good luck.

Nou vond ik Stevie toch al een grafbak maar gisteravond hoorde ik op radio 1 journaal een stukje waar Stevie probeert uit te leggen hoe erg het is wat Cook TUI heeft aangedaan. Het wasw gewoon lachwekkend. Stevie heeft de hele boterberg op z'n kop!

Stevie is vergeten dat hij ruim 3 jaar geleden (toen hij nog de Cook pet op had) aan MP heeft gevraagd om een 767 dedicated Cook en TUI te maken voor vluchten naar het westen. En dus om alle kleine TO uit de markt te drukken. MP heeft dat geweigerd (terecht!) en dus vertrokken de heren naar DB met hun stoelen. (en later weer naar HLN) Het gevolg was dat de kleine TO niet meer Mexico en aanverwante gebieden kon aanbieden. En nu lees ik in luchtvaartnieuws dat het allemaal goedkoper moet omdat de klant daar zo bij gebaat is. En daar staat TUI immers voor! Wat een larie!

Stevie: je hebt jezelf in een rot positie gemanoevreerd. Je blinde vertrouwen op EdV (misschien zakcentje ontvangen?) heeft je rustig naar de slachtbank geleid. Je kan niet anders dan al je geld in HXL pompen om te overleven. Als je dat niet doet gaat het TUI Nederland de kop kosten. Liever 10-15 Miljoen in het nieuwe HXL pompen dan het onderspit delven? Heb je enig idee hoeveel die 10-15 Miljoen op je stoelprijs scheelt? Dat is wel 30 Euro per stoel! Daar had je veel andere dingen mee kunnen doen.
Ik vind het overgens niet een prestatie om in de zomer te presteren maar hoe ga je met de rest van de seizoenen om? Ik heb het vage vermoeden dat je dat zelf niet eens weet. Het zou je sieren als je het personeel inlicht dat je de tent HXL laat gaan en verder gaat onder een andere vlag.

Ik wens je personeel veel sterkte toe.
 
TUI Airlines mag op korte termijn vliegen

Dit kopt het Financiëele Dagblad op pagina 3 vandaag.
Volgens van der Heijden komt de vergunning deze week af. Dit staat overigens los van de onderhandelingen met de curator die volgens van der Heijden nog wel een paar weken kunnen duren.
Voor het verkrijgen van de vergunning moet TUI kunnen aantonen dat zij in staat is om luchtvaartonderneming te kunnen runnen.
Daarnaast moet er volgens het FD een startkapitaal van Eur 40 miljoen aanwezig zijn.

Ik kan mij niet voorstellen dat deze businesscase niet tot in detail is doorgerekend rekening houdend met allerlei scenario’s.
De direktie van een beursgenoteerde onderneming komt er niet mee weg als deze investering de mist in gaat.
Dat is dan ook de reden dat de due diligence zo lang heeft geduurd
 
Deze businesscase had waarschijnlijk toch iets beter doorberekend moeten worden. Ze zullen waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem als DB oplopen. TUI zelf niet in staat om een 76 te vullen en maar hopen dat een andere touroperator de overgebleven stoelen vult. Echter de kans is klein dat een andere touroperator stoelen bij de concurrent gaat opvullen.

Maar we zullen zien. Het zou mooi zijn als er nog een stabiele maatschappij naast KLM/HV/MP komt.
 
doorrekenen?

doorrekenen?

TUI Airlines NL moet aan dezelfde eisen voldoen als ieder ander bedrijf binnen Nederland die een AOC wil. Om het economische deel van de AOC te krijgen moet je aantonen dat je 3 maanden kan opereren zonder inkomsten. (hetgeen de 40 Miljoen vertegenwoordigd) TUI heeft gewoon een nieuwe AOC aangevraagd en zal op die nieuwe AOC opereren. TUI neemt van HXL het personeel en vliegtuigen over. TUI neemt HXL in z'n geheel helemaal niet over. De due dilligence is alleen gespitst op de verschillende losse onderdelen die ze overnemen.
Naar alle waarschijnlijkheid zal de technische tak worden afgesplitst. (Daar gaat de totale vertikale integratie... ...)
Van al die losse onderdelen zal een nieuwe onderneming worden gemaakt. Dat het een evenbeeld is van het huidige HXL is een tweede, maar toch.
In dit scenario zal het personeel overstappen van de ene onderneming naar de andere. (net als van HLN naar HLX) Met meest waarschijnlijk het achterlaten van de 'oude' rechten. Met de curator zal een overeenstemming bereikt zijn over overgang van al het personeel. Hiermee wordt de illusie gewekt dat TUI HXL overneemt maar dat is zoals gezegd zeker niet het geval.

Ik geloof direct dat TUI alle scenarios heeft doorgerekend. Maar ook VBird had alles doorgerekend. Dutchbird met Mosselman ook. HXL met EdV ook. HLN met Cees ook.
Zolang TUI niet de kleinere TO op de hand heeft zal TUI Airlines NL absoluut geen toekomst hebben.
 
Weet iemand al wat over die extra 763 voor MP? Ze mogen wel opschieten, de zomer staat voor de deur!
 
J.R. said:
Weet iemand al wat over die extra 763 voor MP? Ze mogen wel opschieten, de zomer staat voor de deur!


proberen eerst met minder cabinepersoneel te vliegen om de extra 763 te betalen :D
 
De spelregels:

Geplaatst: 06-04-2005 17:38

Holland Exel/ TUI houdt zich niet aan SER/Fusiegedragsregels!
Holland Exel/ TUI houdt zich niet aan SER/Fusiegedragsregels!
Naar aanleiding van de berichtgeving naar het personeel vanuit TUI over de wijze waarop TUI de activiteiten van Holland Exel zal voortzetten heeft de VNV zich intern beraden. Daarvoor zijn drie redenen. Ten eerste heeft geen formeel overleg met de VNV plaatsgevonden over deze plannen. Ten tweede wordt niet voldaan aan de regel dat dit overleg plaats moet vinden in een stadium waarin nog wijzigingen kunnen worden aangebracht in het voorgenomen plan. Tenslotte –en dat is het meest teleurstellend- lijkt het er op dat ook TUI omzeilt dat er sprake is van een overgang van de onderneming Holland Exel.

De VNV is hierover zeer teleurgesteld en boos. Heden hebben de directies van Holland Exel en TUI, alsmede de bewindvoerder van Holland Exel van de VNV een brief ontvangen waarin bevestiging wordt gevraagd van de volgende zaken:

de brief van 30 maart jl. aan het personeel als niet-geschreven kan worden beschouwd;
HollandExel en TUI Nederland zich zullen onthouden van verdere rechtstreekse mededelingen aan de vliegers van HollandExel zonder dat het overleg op grond van de SER-Fusiecode met de VNV (en andere vakorganisaties) heeft plaatsgevonden;
het overleg met VNV (en de andere vakorganisaties) nog van wezenlijke invloed zal kunnen zijn op met name de modaliteiten van de overname/voortzetting van de activiteiten van HollandExel.
Bij gebreke van een dergelijke bevestiging door zowel HollandExel (en haar bewindvoerder) als TUI Nederland zal de VNV zich vrij achten passende (juridische) maatregelen te nemen.
 
@ Dr Know

Je schrijft: “TUI neemt HXL in z'n geheel helemaal niet over.” Dat heeft volgens mij nog niemand beweerd?
Het betreft hier tot op zekere hoogte een zgn. Activa/Passiva transactie

“Ik geloof direct dat TUI alle scenarios heeft doorgerekend. Maar ook VBird had alles doorgerekend. Dutchbird met Mosselman ook. HXL met EdV ook. HLN met Cees ook. “

Ik ken de luchtvaart achtergrond van deze heren niet maar ik heb toch het idee dat er bij het TUI concern meer luchtvaart know how zit dan bij de individuele spelers die jij hier opnoemt.

“Zolang TUI niet de kleinere TO op de hand heeft zal TUI Airlines NL absoluut geen toekomst hebben.”
Ik zou het op prijs stellen als je dit standpunt aan dit forum eens in detail uitlegt. Je bent erg stellig en dat mag uiteraard maar het impliceert dat je kennis hebt van feiten en gegevens die normaal gesproken alleen de insiders bij TUI kunnen weten. Je zult je misschien baseren op ervaring. Nu denk ik zelf dat HXL niet te vergelijken is met TUI maar goed, jij hebt daar je redenen voor.
Ook in het verleden zijn er diverse uitspraken gedaan door captains of industry die achteraf door de loop der dingen onderuit gehaald zijn. Een van de meest gedenkwaardige was die van de toenmalig voorzittter van IBM, ik meen in de jaren vijftig/zestig die zei dat de markt voor PC’s niet groter zou worden dan 1. Het prototype.
Wie had 10 jaar geleden gedacht dat je voor onder de 100 euro een retour ticket kon kopen van Amsterdam naar bijna alle Europese hoofdsteden.

Mocht je onverhoopt gelijk krijgen in je stelling over TUI airlines dan zal ik de eerste zijn om dit toe te geven.

B.
 
volledig?

volledig?

@Bongile: In verschillende correspondentie die ik onder ogen heb gekregen en wat ik in de media heb kunnen lezen, wordt gesuggereerd dat TUi een overname van HXL doet. Dit is niet het geval. Je hebt volledig gelijk als je zegt dat niemand dat feitelijk beweerd, misschien is mijn schrijfwijze ongelukkig geweest waardoor ik misschien te veel impliceer dat dat wel het geval is geweest.

De luchtvaart kennis van TUI NL beperkt zich tot de kennis uit TUI D en TUI GB. TUI NL laat zich adviseren door een tweetal heren die beide hun sporen verdiend hebben in de Touroperator omgeving, niet in een luchtvaart omgeving. Ik ben van mening dat Dhr Stinga van VBird en dhr Heppener van GG/DB meer verstand van zaken hebben dan heel TUI NL. Ik besef dat luchtvaart een vloeibaar geheel blijft maar ben van mening dat ervaring voor het omzetten van een onderneming ala TUI NL een hoge mate van importantie heeft. Ik heb het idee dat TUI NL zich laat leiden door de financiele mensen bij HXL. (Overigens heeft HXL nooit langer dan 4 maanden dezelfde financieel directeur gehad !!! )

Ik kan in een korte post niet uitleggen waarom de kleine TO zo'n belangrijke rol spelen maar het komt op het volgende neer. TUI heeft veel stoelen nodig deze zomer. TUI zal uiteraard 100% proberen te vullen. meestal lukt dat niet en zoeken ze bij de kleine TO de aanvulling naar die 100%. Zolang TUI die restcapaciteit niet kan vullen zullen ze met een lagere betaalde bezetting vliegen. In de zomermaanden zal dit weinig gebeuren, maar in de schoudermaanden wel en dat maakt het niet meer rendabel. Dit is een van de redenen dat Db het hoofd niet boven water kon houden. Andere TO wilden zich niet commiteren omdat ze hun concurent geen geld in de zak wilden steken. (in dit geval Sudtours) Daarom is het van belang dat de charteraar onafhankelijk is en dus geen link met de TO. HV doet het zo goed omdat ze die onafhankelijkheid geven. Op een vlucht van HV kunnen meerdere TO stoelen hebben. En daarom houden de kleine TO de sleutel in de hand voor het gelijk van Stevie.

Het gaat hier niet over het gelijk of geen gelijk, het gaat hier om volledigheid van zaken te geven. Ik weet dat Stevie dat niet doet.

En zo is het circeltje weer rond: TO kunnen geen airline runnen... ...
 
Last edited:
Back
Top