Report: VLM F50 at Groningen on May 18th 2007, overran runway

Er zijn maatschappijen waar je op 1000' established moet zijn.
Er zijn maatschappijen waar je op 500' established moet zijn.
Er zijn maatschappijen waar je boven de treshold established moet zijn.

Blijkbaar zijn er ook mensen die denken dat je halverwege de baan nog niet established hoeft te zijn.:(
 
effe de eerste drie pagina's gelezen van Pieter zijn club.. Was indrukwekkend, moet zeker spectaculair geweest zijn vanuit de cockpit. 6 jaar dit gebakje gevlogen maar -20graden pitch???!!! onder de 2000ft. Scary...

Wat heeft dit met de carriere van de baas gedaan binnen vlm? of is dit iets te prive.
 
"Op 800 voet boven de grond was de daalsnelheid gestegen naar 4000 voet per minuut."

Kan iemand mij vertellen wat de normale daalsnelheid van een Fokker 50 is in deze fase van de nadering?
 
Op 800 voet boven de grond was de daalsnelheid gestegen
naar 4000 voet per minuut. De PF constateerde beide waarschuwingen, gaf opdracht ze te negeren.................

Tijdens het laatste deel van de nadering varieerde de neusstand5 tussen
-2 en -20 graden..........................

Het vliegtuig passeerde de drempel van baan 05 op een hoogte van 300 voet bij een snelheid van 150 knopen en een neusstand van -12 graden...........................

bij een luchtsnelheid van 118 knopen, kwam het neuswiel van het vliegtuig op de grond ,Terwijl het hoofdlandingsgestel nog in de lucht was, zweefde het vliegtuig tijdens het afremmen op het neuswiel over de baan. Met nog 320 meter resterend, kwamen het linker- en rechterwiel van het hoofdlandingsgestel om de beurt op de grond.

etc etc.


Hoeveel cue's, triggerpoints, hints heb je nodig om een go-around te beginnen!!
Onvoorstelbaar, helemaal als je het volgende leest:

Hij was een bevoegde routetrainingsgezagvoerder
 
Dit waren dezelfde mannen eerder die dag! ( volgens maker van filmpje )

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=Ol-6P5abdV4[/YOUTUBE]

Gezien de pitch van de Fokkert kan ik je uitvaring vertellen dat ook hier de threshold gepasseerd wordt met een veels te hoge snelheid....

Landen in de touchdownzone is zeau 2008........... ;)
 
Bij de KLM hebben ze o.a. een ex-display-F16 vlieger op de Fokker 50 gestopt...., maar blijkbaar heeft VLM ook topgunners in dienst die met high speed en kamikaze komen binnenzetten.... :)

Vast nog nooit op een vliegdekschip geland als hij zijn speed niet kan matchen met een touchdown op de markers....
 
Ik zie het al.... vrije markters! :biertje: ;)

Gr,

Purno ( = zelf een vrije markter )
 
Last edited:
Hoeveel cue's, triggerpoints, hints heb je nodig om een go-around te beginnen!!
Onvoorstelbaar, helemaal als je het volgende leest:

Nou is die meneer wel even genoeg afgezeken hé.:confused:

Ook in het rapport stond heel correct aangegeven dat ze de neusstand niet als extreem hebben ervaren door de LCY approach die ze gewend waren (kwam bij mij ook als eerste op).

Zelf heb ik `t idee dat je dit soort neusstanden op final alleen ok vindt als je een low-pass maakt maar anders idd GA. Maar wie zonder zonde is werpe de eerste steen, of hoe zeg je dat in normaal NL? Wie geen fouten maakt mag roepen?:biertje:
 
Ook in het rapport stond heel correct aangegeven dat ze de neusstand niet als extreem hebben ervaren door de LCY approach die ze gewend waren (kwam bij mij ook als eerste op).

Vind ik geen verklaring!

Ook op LCY kan je beter niet buiten de TDZ landen.... Trouwens op geen enkel veld, dus ook niet op de Polderbaan (ook al is ie gruwelijk lang).

No offense, want daar zal je als PPL vlieger niet direct de link mee leggen, maar alle voorschriften/procedures zijn erop gericht dat je N-1 go-around performance matcht met de obstacle clearance, en dat berekend vanaf de TDZ. Dus elke meter na de markers zorgt ervoor dat je mogelijk niet compliant bent met de procedures die de autoriteiten hebben opgesteld. Daarom les 1 vanuit die elke operator (mijn inziens) moet hanteren = na TDZ de go-around in, ongeacht de resterende baanlengte. Misschien klink ik roomser dan de paus, maar dat is toch hoe het geleerd wordt en waar je als vlieger een MC1000 voor kunt krijgen?
 
Dit waren dezelfde mannen eerder die dag! ( volgens maker van filmpje )

[youtube]Ol-6P5abdV4[/youtube]

Gezien de pitch van de Fokkert kan ik je uitvaring vertellen dat ook hier de threshold gepasseerd wordt met een veels te hoge snelheid....

Landen in de touchdownzone is zeau 2008........... ;)

Mja.....lekker niveautje ook....die dame weet alles van go-arounds, dat moge duidelijk zijn....die roept het al als ze nog niet eens in zicht zijn (wat ze zelf ook nog eens bevestigd)
 
Nou is die meneer wel even genoeg afgezeken hé.:confused:

Ook in het rapport stond heel correct aangegeven dat ze de neusstand niet als extreem hebben ervaren door de LCY approach die ze gewend waren (kwam bij mij ook als eerste op).

Als je een neusstand hebt waarmee je nog 150 kts vliegt boven de drempel, dan moet je al je snelheid eruit flaren, dag gebeurde op lcy ook niet, zelfs niet met tailwind.....

Heb het bij de KLu wel eens gedaan, maar dat kost gewoon mega meters. Zoiets kan je niet gewend zijn door lcy vliegen. No way!
 
Gezien de pitch van de Fokkert kan ik je uitvaring vertellen dat ook hier de threshold gepasseerd wordt met een veels te hoge snelheid....

Landen in de touchdownzone is zeau 2008........... ;)

Zelf op A'dam gevlogen, dit is gewoon een long landing op 18R, beetje sensatie filmpje
 
Zelf op A'dam gevlogen, dit is gewoon een long landing op 18R, beetje sensatie filmpje

Gewoon?!?:confused:

Ik heb bij 3 maatschappijen Turboprop gevlogen. Bij geen van de 3 was het toegestaan om long landings te maken, zelf niet op een baan van 4000 m. Heeft iets te maken veiligheid/n-1 go around obstacle clearence etc.......

Collega's die dit wel deden zaten nog dezelfde dag bij de chefvlieger op het kantoor! Blijkbaar gelden bij VLM andere regels?!!
 
Nou is die meneer wel even genoeg afgezeken hé.:confused:

Ook in het rapport stond heel correct aangegeven dat ze de neusstand niet als extreem hebben ervaren door de LCY approach die ze gewend waren (kwam bij mij ook als eerste op). :

Om te beginnen was de bestemming Eelde en niet LCY. Daarbij zou je bij LCY niet een zo hoge naderings snelheid hebben, te hoog over de threshold gaan en op je neuswiel landen etc. Dit waren maar een paar citaten, maar er waren nog veel meer cue,s.
Een gewoon rondje op final was genoeg geweest.
We praten hier niet over een airshow, of Kabul achtige naderingen, maar over een passagiersvlucht. Leuk voorbeeld geeft die "instructeur" hier.

Ja natuurlijk, ik maak ook fouten. Maar zoveel achter elkaar en dan bewust doorzetten?

gaf opdracht ze te negeren.................

Nee dus.
 
Back
Top