Regelgeving op BES eilanden

AHK

New member
In april verhuizen we naar Bonaire en als EASA PPL houder wil ik uiteraard graag blijven vliegen. Is er iemand met ervaring met vliegen bij de vliegclub daar? Ik ben met name benieuwd hoe ik mijn SEP current houd. Dit jaar moet ik voor 1 oktober weer 12 uren gevlogen hebben + een instructievlucht hebben gedaan maar mag een examinator daar ook weer mijn SEP rating op mijn EASA brevet verlengen? En maakt het uit dat vliegtuigen daar een N registratie hebben?

Daarnaast wil ik mijn FAA gelijkstelling daar gaan halen, ik begreep dat ik anders alleen rondjes over Bonaire mag vliegen en niet op bv Aruba mag landen. Ik moet nog even uitzoeken of dat op Bonaire kan of dat ik dan naar Miami moet gaan om daar de gelijkstelling te halen.

Ik ben benieuwd naar reacties.

Update: net door KIWA gebeld, zij gaven aan dat je daar SEP kan verlengen maar dan een restrictie krijgt voor alleen BES eilanden. Gelijkstelling naar FAA wist ze niet.
 
Last edited:
Je vlieguren tellen sowieso voor die 12 uur, waar ook ter wereld gemaakt en ongeacht de registratie. Als het je lukt om in het jaar van revalidatie die 12 uur in Bonaire (of elders) te vliegen kun je eens in de twee jaar terug naar Nederland voor een trainingsvlucht. Bereid je erop voor dat je logboek met enig argwaan wordt bekeken; bewaar je bonnetjes van die vluchten.

N-geregistreerd heb je in principe een Amerikaanse gelijkstelling nodig. De Amerikaanse wetgeving staat echter toe dat er in het buitenland op een N-geregistreerd vliegtuig wordt gevlogen met een lokaal brevet. Dat moet echter ook lokaal zijn toegestaan. Je zou moeten checken of zo’n regeling voor Bonaire geldt. Je mag dan inderdaad niet naar Aruba want dat is een ander land. Wel naar Saba en St Eustachius maar dat haal je met een SEP niet.

Indien niet, dan is het halen van een Amerikaanse gelijkstelling niet moeilijk. Je vraagt die via de FAA aan en laat KIWA (volgens mij tegenwoordig tegen betaling) aan de FAA bevestigen dat je EASA brevet geldig is. Nadat dat doorlopen is kun je je gelijkstelling bij een kantoor van de FAA (bijvoorbeeld in Florida) ophalen. Daarna moet je bij aanvang en eens in de twee jaar een biennial flight review bij een Amerikaanse instructeur afleggen. Waarschijnlijk loopt er in Bonaire wel een FAA CFI rond bij wie je dat kunt doen.
 
Last edited:
Whiskey Compass, dank voor je bericht. Ik moet nog even bekijken of ik wel iedere 2 jaar naar NL ga voor een trainingsvlucht, zou mooi zijn als ik dat ook daar kan doen. Kan dat SEP verlengen op FAA gelijkstelling met een FAA instructeur daar maar met EASA brevet? Zal het anders ook in april vragen bij de vliegclub op Bonaire.
 
Back
Top