recruitment BA

Wel BA is een echt bedrijf. Er wordt geen vooropleiding shifting gedaan. Simpelweg aan de eisen voldoen, wat die ook zijn, ab-initio of met tig uren en de papieren. (check de on-line aplication).
Je moet je gewoon bewijzen dat je aan het bedrijfs profiel voldoet in een tweedaagse grading at the Cranebank/Rivers.

ff lezen op Pprune, BA-the lowdown.

Je weet nooit, na jaren op slot te zijn geweest adverteren ze nu zelfs in Flight International, misschien zijn de eisen wat lager in een markt van krapte...
 
Ik denk dat de markt van krapte snel ophoud... BA is hard bezig zich in te graven voor de komende (financiele) storm (kisten aan de grond / inkrimpen route netwerk).... die zo mogelijk net zo zwaar lijkt als post-9/11.....

Olie mogelijk $200 dit jaar -> een ingezette recessie.... Dus als je nog naar BA wil of waar dan ook (want het is echt niet alleen BA !!! ) zou ik snel ergens solliciteren...

Voor diegene die nu beginnen aan een opleiding.. Ik denk dat het waarschijnlijk de komende 2-3-4 jaar zeer zwaar gaat worden... (net zoals na 9/11)
 
For what it´s worth. Ik ben het met Buzzer eens, ik denk dat er weer een slechte tijd aan zit te komen vooral voor de jongens die van de scholen komen.

Rare situatie waar we in zitten, order boeken van Airbus en Boeing zitten stamp vol, er staan weinig fatsoenlijke wide-body vliegtuigen stil, leaseprijzen hoog (zie Martinair topic), olieprijs die door het dak gaat. Ben benieuwd wat er na de zomer allemaal gaat gebeuren.
 
@ Flying Blue, 2,5 jaar geleden was er een zgn 'experimentgroep' van de NLS die naar BA's selectie ging. 3 van de 10 kwamen er door, dat is net iets meer dan het gemiddelde, is me verteld.

Ik was 1 van die mensen, maar ben er inmiddels uitgekickt...

Succes. Als je maar blijft vliegen, is het een leuk bedrijf.
 
Je kan al met 750 uurtjes prop/jet time solliciteren ongeacht welke naam er op de gevel van je vliegschool stond. En vacature staat ook het gehele jaar op hun site , kom je wel in een zogenaamde holding pool weet niet hoelang je daarin moet blijven zwemmen.

Maar je moet eerst wel wat uurtjes boren bij regional maar ja daarna naar de BA, is mooi carrieremodel lijkt me zo! En als je dan toch ergens al werkt is die pool ook geen probleem, moet je alleen wel ff die baan bij die regional zien te bemachtigen
 
@ Flying Blue, 2,5 jaar geleden was er een zgn 'experimentgroep' van de NLS die naar BA's selectie ging. 3 van de 10 kwamen er door, dat is net iets meer dan het gemiddelde, is me verteld.

Ik was 1 van die mensen, maar ben er inmiddels uitgekickt...

Succes. Als je maar blijft vliegen, is het een leuk bedrijf.

Eruit gekickt? Toen je al op de lijn zat? Hoelang heb je gevlogen voor BA? Waar zit je nu?

AoS
 
Ace.... Md11 man zal het je zelf waarschijnlijk vertellen en zonder er te veel op in te gaan...

was medisch en zwaaaaaaaaar klote voor hem!!!!!! (sorry Md 11 man !!)

@ Flying Blue, 2,5 jaar geleden was er een zgn 'experimentgroep' van de NLS die naar BA's selectie ging. 3 van de 10 kwamen er door, dat is net iets meer dan het gemiddelde, is me verteld.

De eerste x dat ze dit deden was in sep 1999 (zat in de eerste groep) ook 3 van de 10, KLS 1 van ?? (Hij is later terug gegaan naar de KLM) en EPST 1 van ??

De tweede NLS groep was 0 van 10 en toen was 9/11. Daarna zoals Md11 man zei weer opgepakt.
 
Ja, no problem om wat meer te vertellen... Had het allemaal naar mn zin binnen BA, en zelfs aan een stewardess blijven plakken! Haha

Toen was ik op vakantie in USA juni vorig jaar, en reden we van San Francisco naar LA. Op 11 juni vorig jaar reed daar iemand in de andere richting, die helaas een hartaanval kreeg. Hij slingerde 1x over de weg, en reed recht bij ons naar binnen, mijn kant eerst.

Ik heb weken in LA voor mn leven liggen knokken, en heb heel veel mensen heel veel te danken.

Aangezien ik ongeveer alles brak wat je kan breken (beetje overdreven, maar een lijst met verwondingen is ook boring?) mag ik pas in mei volgend jaar voor een medical gaan. BA WAS altijd erg geduldig voor piloten, nu niet meer. Vandaar dat ik eruit ben. Trust me, ik doe er alles aan om terug te komen.
 
Wow, heavy stuff. Hoe gaat het herstel? Wat zijn je opties als je je First Class Medical weer hebt, is de deur naar BA nog open? Van mijn kant iig heel veel sterkte de komende tijd nog.
 
Hee Ace,

BA heeft gezegd dat de selectie voor mij makkelijker zou moeten worden. Ik heb het al een keer gedaan, de motivatie box zou een tik zijn als ik weer zou solliciteren etc etc etc.

Ze willen echter niets schriftelijk beloven. Advocaten enzo...

Maar ik moet wel mn medical terugkrijgen, dat is echt punt 1. Zonder dat ding ben ik nergens. Ik heb hoop.

Mocht BA nee zeggen: Ik had op 11 juni vorig jaar om 1000 's morgens de keuze uit 2 maatschappijen. Schandalige luxe, ik had toen nog niet besloten, maarja. Ik HOOP (klop klop klop) dat ik dan opties heb.
 
Iemand hier die toevallig ook binnenkort sim assessment heeft en een paar uurtjes sim voorbereiding wil delen?
 
Zo, haal jij even een oud topic uit de sloot! Misschien beter om een algemeen oproepje te plaatsen voor een sim buddy?. Maakt toch verder niet uit of die voor BA gaat of iets anders, zolang je maar PF & PNF kan spelen lijkt me als voorbereiding voldoende?
 
FYI

FYI

Direct Entry Pilot Scheme


Ref UKLHR1328
Region UK - Heathrow
Location London - Heathrow
Category Technical & Operations

Job Description


Closing Date: 12 August 2011

The Direct Entry Pilot Scheme is for experienced high calibre pilots who want to develop their careers with one of the most progressive international airlines in the business.


You will need:

  • For shorthaul vacancies you will have a current type rating, and a minimum of 100 sectors or 500 hrs experience, on a multi pilot aircraft with MTOW more than 10 tonnes or more than 19 approved passengers. You will also hold a UK issued JAA/CAA ATPL(A) (Full or 'Frozen').
  • For longhaul vacancies you will have a minimum total of 2000 hrs flying experience, and will hold a full UK issued JAA/CAA ATPL(A). Your total hours will include a minimum of 1000 hrs on jet transport category aircraft with a MTOW of greater than 25 tonnes, or multi-crew turboprop transport aircraft - or military equivalent - with a MTOW of greater than 50 tonnes.
  • In all cases your relevant experience will be current, or recent enough, so that you can conduct a Zero Flight Time (ZFT) conversion course at British Airways (for this requirement you will need to have operated the qualifying type within the 12 months preceding the start date of your ZFT course with us).
  • Please be advised that you need to have these sectors or hours at the point of making your application.


The Individual

  • You will need a first class flying record and a good level of physical fitness
  • You will demonstrate evidence of leadership, intellect, resilience, reliability, adaptability, high personal standards, motivation and flexibility, together with well developed customer service skills and the ability to build strong working relationships
  • You will be physically fit and in possession of a JAA/UK CAA Medical Licence (Class 1) and able to satisfy British Airways medical requirements. Please note that British Airways’ medical criteria for employment is of a higher standard than the CAA requirement
  • Height between 1.57m (5'2") and 1.91m (6'3") with weight in proportion to height (height is accurately determined during the assessment process). Qualified pilots who are taller than 1.91m may submit an application but will be required to undergo a functionality check to confirm their ability to meet the requirements of the seating positions in the British Airways fleet of aircraft
  • You will have fluency in spoken and written English, and will hold ICAO Level 6 Language Proficiency in English.


Application Process

All applicants are required to answer the following questions, each within 250 words. Please prepare your answers in advance.
  • What are the behaviours that demonstrate your motivation and commitment to your current employer and your customers?
  • Give a recent example of when you have made an important decision. Consider the sources of information you used to make your decision, how you prioritised your actions and how you influenced others to implement your decision
  • Give an example of when you have been involved in a major change in the work environment. How did you adapt to this and what did you learn?
  • Explain the competitive threat facing British Airways at present. Describe how you, in the role of Flight Crew, can contribute to the overall success of the busines



Additional Website Text


Please note:
Recruitment for these positions will be into the British Airways Hold Pool, from which we make offers to suitably qualified candidates as and when confirmed vacancies arise. Vacancies for pilots successful through this campaign may arise any time in 2012.

http://www.britishairwaysjobs.com
 
You will also hold a UK issued JAA/CAA ATPL(A) (Full or 'Frozen').

Dit stukje is mij destijds (2006) opgebroken. Ze hebben het hier inderdaad over een UK jaa-brevet, en niets anders. Het ligt er aan wat je nu hebt staan in je brevet, maar bij mijn werkgever heb ik een COP-rating (Copilot) gekregen, en die kennen ze niet in GB. Dus, de enige mogelijkheid een engels brevet te krijgen was het overdoen van een toegelaten TR als PIC op een MPA.

Als je al een PIC-rating hebt, is het natuurlijk geen probleem. En misschien zijn ze tegenwoordig makkelijker, of is er iets verandert onder de EU-OPS. Maar het was natuurlijk een tikkie zuur. 8 Uur schrijven aan de sollicitatie (2 uur aan de normale vragen, 6 uur voor de laatste 5 psycho-vragen), 2 dagen stress in Heathrow (al is de BAC 1-11 wel de coolste simulator waar ik ooit in heb gezeten), toezegging op de B777. En dan opeens dat...
Geen baan omdat ze het JOINT aviation brevet niet wilde erkennen omdat het niet brits was.
 
Geen baan omdat ze het JOINT aviation brevet niet wilde erkennen omdat het niet brits was.

Hoi Variatie.. Hele lullige situatie, kan ik niet ontkennen. Helaas heb je dit mede dankzij het IVW te danken.

Een aantal van ons zijn bij BA begonnen met een NL JAA brevet (in 2000) en elke keer na een LPC had IVW 4 weken nodig om het bij te tekenen, wat in sommige situatie zou leiden tot niet mogen vliegen voor een x aantal dagen / weken. Ze deden extreem moeilijk aangezien iedere TRE in BA JAA is / was, maar IVW erkende dit niet.

Dus resultaat..... CAA JAA required.....
 
@ Buzzer

Is het niet mogelijk om na aanname je brevet te laten omzetten van JAA naar UK/JAA?
Ryr wilde hetzelfde; je moest een JAA brevet hebben bij aanname en na de TQ je brevet laten overzetten naar een IAA/JAA brevet.
 
Back
Top