Pyscholosiche keuring

IMarks

New member
Afgelopen week heb ik m'n VCT-2 afgelegd en ik hoop natuurlijk op een positief resultaat. Vanuit het CML hebben informatie gehad over de invulling van de psychologische keurig. Ik weet niet of het vertrouwelijk is dus inhoudelijk vragen hou ik nog even achterwegen, maar hoe kan ik mij hier het best op voorbereiden?
 
Last edited:
Ach, is bij mij meer dan 20 jaar geleden, maar ik zou me er geen zorgen over maken. Gewoon een babbeltje met de psycholoog. Die kan niet door je heen kijken, probeert je hoogstens een beetje uit de tent te lokken om te kijken hoe je bent.

Het is alleen een hele grove schifting om de mensen die echt niet passen er alvast eruit te halen. Dat is goedkoper als dat ze er op de KMA of EMVO achter komen. Hoef je geen trucjes voor te leren, als je het gesprek niet haalt, dan was het op een gegeven moment ook later wel mis gegaan. Dus voor een uurtje een andere persoonlijkheid faken heeft geen nut.
 
De psychologische keuring bestaat in de nieuwe opbouw uit twee gedeeltes. Het gesprek met de psycholoog (het tweede gedeelte) valt weinig aan voor te bereiden en zie ik ook met veel vertrouwen tegemoet.
Het eerste gedeelte is wel voor te bereiden, alleen lukt het mij daarvoor niet geschikte informatie te vinden om mee voor te bereiden. Ik hoop dat iemand mij uitsluitsel kan geven of het openlijk besproken kan worden zodat ik wat gerichter kan vragen. Wat ik uit het vlieger magazine kan citeren is in ieder geval
Voorafgaand aan het interview doe je een aantal groepsopdrachten en een individuele presentatieopdracht.
 
Last edited:
Ik ben er in elke geval in ‘92 voor gezakt, ik voldeed niet aan de ‘Psychologische Profiel schets Officier Jachtvlieger’ zoals dat zo netjes heette.

tenor.gif
 
O dan is het al weer heel anders dan vroeger, waar ik en E-A het over hebben. Toen deed je helemaal aan het begin een paar psychodiagnostische tests, waarvan de relevantie voor psychisch gezonde personen niet geheel onomstreden was. "hou je van je moeder?", "word je verdrietig als je een dood vogeltje ziet?" etc.

Wat jij beschijft klinkt meer als standaard assessment-center-gedoe. Daar kan je je wel op voorbereiden, maar dat is vooral zinvol als cursus in een daadwerkelijke groep.

De truuk is in het algemeen zo: Je krijgt een groepsopdracht en iedereen probeert zich zo goed mogelijk te presenteren. Er zijn op het eerste gezicht winnaars en verliezers. Sommige voltooien de groepsopdracht met een grote kluif en anderen met een kleine kluif. De truuk is echter dat het er helemaal niet om gaat of je de hoofdprijs weet te snatchen of niet. Het gaat erom hoe je met de groep om gaat.
  • Maak voorstellen die bijdragen aan de groepsopdracht.
  • Doe geen concessies zo lang niemand een argument geeft waarom dit beter is voor de opdracht, vraag er desnoods om.
  • Als je niet om een concessie heen komt, dan geef zelf de reden waarom dit beter is voor de opdracht.
  • Laat zien dat je luistert; Als iemand een goed voorstel doet, ondersteun dat dan met argumenten
  • Bonuspunt: probeer een argument te vinden waarom jouw hoofdprijs goed is voor de groep (maar dit is geen vereiste, concentreer je liever op de eerste punten terwijl de rest alleen aan de hoofdprijs denkt)
Ik had bij Lufthansa bij zo'n spelletje de kleinste kluif. Was helemaal niet relevant.

Bij Lufthansa hadden we zelfs een spelletje waar we dienstroosters moesten indelen en tegelijk privé-afspraken moesten plannen. De twee mannen die geen van hun afspraken opgaven en geen concessies deden om het dienstrooster sluitend te krijgen, hebben we niet terug gezien. Ze hadden perfect hun eigen interesses verdedigd, maar zagen even over het hoofd dat een dienstrooster misschien ook wel belangrijk is. Beetje dumm.
 
Last edited:
Bedankt voor je reactie Cpt Oveur, dit zijn wel tips waar ik wat mee kan. De inhoudelijke voorbereid vragen heb ik nog steeds maar die laat ik maar voor wat ze zijn aangezien ik niet weet of de inhoud vertrouwelijk is. Ik weet nu in elk geval beter hoe ik in algemene zin het best kan presteren.
 
Back
Top