Punta Cana 763 of 76W

JC

Active member
Hallo,

waarom vliegt Arke in de zomer zonder winglets, waarbij er minder pax meekunnen?
Lijkt me dat je juist in de zomer meer pax wilt vervoeren?

En waarom heeft de winglets variant überhaubt een andere config?
 
Hoi JC,

Ik ben net twee weken terug van Punta Cana met OR396 & OR342.

Ik kan je vraag zo niet beantwoorden maar op de heenweg hadden we een toestel met winglets en op de terugweg zonder. In mijn geval was het toestel met winglets een stuk jonger dan de kist zonder. Op de heenweg ging het toestel door naar Curacao en op de terugweg kwam het van Puerto Plata (ook DR).

Ik neem aan dat beide toestellen evenveel vracht kunnen vervoeren? Na de landing op AMS ben ik nog even in de cockpit geweest. We hadden een slightly reduced take-off power setting vanwege 10 ton vracht. (Dit was erg veel werd er gezegd).

Met vriendelijke groet,

BF
 
JC said:
Hallo,

waarom vliegt Arke in de zomer zonder winglets, waarbij er minder pax meekunnen?
Lijkt me dat je juist in de zomer meer pax wilt vervoeren?

En waarom heeft de winglets variant überhaubt een andere config?

Om je laatste vraag te beantwoorden. De met winglet variant komen van Thomson Airways en waren van binnen dus anders geconfigureerd als de zonder winglet variant welke hun oorsprong bij SAS hebben. De deuren zitten ook anders dus dat vraagt ook een andere cabine indeling. de kisten met winglet zijn gebouwd rond 99-2000. De zonder winglet 1989-1990. De met winglet varianten zijn dus idd nieuwer

Volgens mij is de dinsdagvlucht met winglets en de donderdag en zondag vlucht zonder winglets. Ze hebben 5 kisten. 2 zonder en 3 met. De met variant kan 18 pax meer vervoeren. Er worden keuzes gemaakt welke vluchten een met variant en welke een zonder variant krijgen. Dit is een kwestie van vraag en aanbod. Behalve POP en PUJ zijn andere bestemmingen inde zomer wellicht NOG populairder dan deze 2 en " verdienen" deze bestemmingen de 18 pax meer wel. Ze kunnen slechts de 2 zonder winglets niet laten vliegen ondat ze 18 pax minder kunnen vervoeren. Als je ze stil zet kun je er 265 minder vervoeren. Kwestie van keuzes maken.
Daarbij is de aanname dat inde zomer de bestemmingen POP en PUJ populairder zijn wellicht een verkeerde. Het hougseizoen voor deze bestemmingen is namelijk in de maanden december tot en met april ;-)
 
Bedankt voor je antwoord. Ik had het er na mijn post nog over met de betreffende vakantiegangers dat het daar nu idd wellicht geen hoogseizoen is.

Op de een of andere website stond een rooster waarin stond dat in de zomermaanden zonder en daarbuiten met winflets gevlogen werd. Jouw uitleg klinkt aannemelijker ;)

Tnx
 
JC said:
Bedankt voor je antwoord. Ik had het er na mijn post nog over met de betreffende vakantiegangers dat het daar nu idd wellicht geen hoogseizoen is.

Op de een of andere website stond een rooster waarin stond dat in de zomermaanden zonder en daarbuiten met winflets gevlogen werd. Jouw uitleg klinkt aannemelijker ;)

Tnx

Graag gedaan
Er is een website waarop inderdaad netjes per vlicht staat aangegeven of er een 763 of een 76W op een bepaalde vlucht met bepaald vluchtnummer wordt ingezet. In de praktijk zit deze website er niet heel veel naast en komt dat redelijk overeen. Zou dus goed kunnen dat er na de zomerakantie wel een met variant wordt ingezet.
 
De 767 met winglets wordt vooral ingezet op de Curacao route. Dit verklaard ook waarom BoeingFreak op de OR369 (niet de 396 ;)) een variant had met winglets, omdat deze doorgaat naar Curacao.

De andere 2 vluchten, OR 343 en 341 worden uitgevoerd met de AH kisten.
De winglet kist is namelijk standaard nodig voor de USA westkust rotaties ivm de afstanden.
Ook wordt de winglet serie veel ingezet op Europa vluchten deze zomer.
 
De 767 met winglets wordt vooral ingezet op de Curacao route. Dit verklaard ook waarom BoeingFreak op de OR369 (niet de 396 ;)) een variant had met winglets, omdat deze doorgaat naar Curacao.

De andere 2 vluchten, OR 343 en 341 worden uitgevoerd met de AH kisten.
De winglet kist is namelijk standaard nodig voor de USA westkust rotaties ivm de afstanden.
Ook wordt de winglet serie veel ingezet op Europa vluchten deze zomer.

Inderdaad OR369, typfoutje! :)
 
Flying-737 said:
De 767 met winglets wordt vooral ingezet op de Curacao route. Dit verklaard ook waarom BoeingFreak op de OR369 (niet de 396 ;)) een variant had met winglets, omdat deze doorgaat naar Curacao.

De andere 2 vluchten, OR 343 en 341 worden uitgevoerd met de AH kisten.
De winglet kist is namelijk standaard nodig voor de USA westkust rotaties ivm de afstanden.
Ook wordt de winglet serie veel ingezet op Europa vluchten deze zomer.

True
Alhoewel de donderdag en de zondagvlucht naar AUA en CUR wel weer uitgevoerd worden met een AH kist deze zomer.....
Behalve op de westkust van de VS is het echt afhankelijk van je vluchtdag of je een AH of een OY kist hebt.....
 
Is het in deze tijden van hoge olieprijzen niet mogelijk/rendabel om winglets tecretrofitten?
 
De reden waarom er nu nog met die oude 767´s zonder winglet wordt gevlogen is vanwege de vertragingen die zijn opgelopen met de 787. Deze gaat die oude 767´s vervangen.

Ik denk/verwacht dat het de investering niet waard is om deze nu nog met winglets uit te rusten.


correct me if I´m wrong...
 
Net terug van Schipho, beide vluchten (OR337 en 338) met de winglet versie gevlogen. AMS-VRO-CUN met de OYI en CUN-AMS met de OYJ, terug hadden we een captain van JetairFly. Toplanding moet ik zeggen :biertje:

Leuk detail: de APU werkte niet, dus het was tijdens het boarden zwaar zweten geblazen, en engine number 2 werd met de air starter unit gestart, ook weer eens meegemaakt.
 
Captain van Jetairfly lijkt me sterk, er zijn wel 5 Belgische captains in dienst van Arkefly, maar deze vliegen niet bij Jetair.
 
Captain van Jetairfly lijkt me sterk, er zijn wel 5 Belgische captains in dienst van Arkefly, maar deze vliegen niet bij Jetair.

Ik ken toevallig een 767 F/O van Arkefly die af en toe vanaf Brussel vliegt met een Arke toestel, en ook de captain bevestigde dat Arke en Jetair crews en kisten delen/(uit)wisselen. Al zou dit toevallig ook best een BE captain kunnen zijn die idd voor Arkefly vliegen, heb er verder niet naar gevraagt. Maar aangezien ik niet wist dat TFL Belgische vliegers had, ging ik er voor het gemak maar vanuit dat ging om een 'geleende' JetairFly vlieger.
 
Arkefly heeft geen captains van JAF in dienst..
Wel is er een 737 van Arkefly tijdelijk bij JAF gestationeerd, met Arke captains (wordt gevlogen met JAF cabin crew en JAF F/O)
 
Zoals air reeds stelt, alleen de PH TFF welke een jaar voor JAF vliegt wordt door enkele TFL vliegers bemand....
De 76 jes worden allemaal gevlogen door TFL vliegers. Er vind (nog) geen ruiling plaats.

Het is niet rendabel om de AH kisten te voorzien van winglets. Rond oktober 2014 zijn ze allebei Exit.
 
Ik ken toevallig een 767 F/O van Arkefly die af en toe vanaf Brussel vliegt met een Arke toestel,

Dit klopt. In de maanden maart t/m mei neemt Arkefly een aantal routes over van Jetairfly omdat Jetairfly de vliegtuigen 1 voor 1 in onderhoud doet.
Hierdoor voert Arkefly vanaf Brussel een aantal Jetairfly vluchten uit met eigen kisten.
Het gaat vooral om de VRA-CUN en de PUJ-MBJ rotatie.
 
Er zijn inderdaad bemanningen van Arke bij JAF aan het vliegen tijdens het zomerseizoen, maar niet alleen op de TFF, maar ook op de OO vliegtuigen, de Belgen vliegen de TFF ook.
 
Dit klopt. In de maanden maart t/m mei neemt Arkefly een aantal routes over van Jetairfly omdat Jetairfly de vliegtuigen 1 voor 1 in onderhoud doet.
Hierdoor voert Arkefly vanaf Brussel een aantal Jetairfly vluchten uit met eigen kisten.
Het gaat vooral om de VRA-CUN en de PUJ-MBJ rotatie.
Zoveel andere rotaties die kant op heeft JAF niet ;)
 
Back
Top