Profielkeuze 3vwo

sam621

Member
Beste leden,
Ik zit in 3 gymnasium en sta ik binnenkort voor een belangrijke keuze; de profielkeuze. Ik weet dat er al meerdere topics zijn aangemaakt maar deze matchen echter niet met mijn vragen/mogelijkheden. Ik baseer mijn keuze op schoolresultaten, motivatie en mijn 'droom' om piloot te worden ;)

Ik kan kiezen uit:
NG (natuur en gezondheid), NT (natuur en techniek) ,EM (economie en maatschappij) en CM (cultuur en maatschappij) NT en NG vallen eigenlijk tot nu toe voor mij af aangezien deze pakketten BIO en/of Scheikunde bevatten. Deze vakken spreken mij niet echt aan aan zijn ook niet mijn sterkste vakken. Wat overblijft zijn CM en EM.

De eisen om piloot te worden (bron klm fa) zijn op dit moment:
Havo: nederlands, engels, natuurkunde en wiskunde B
Vwo (mijn geval): nederlands, engels,natuurkunde en wiskunde A of B. Mijn voorkeur gaat uit naar EM met wiskunde A, Duits, M&O (managment en organisatie, op mijn school een keuze vak) en Natuurkunde. Nu vraag ik mij af of het verstandig is om wiskunde A te kiezen met EM. Zijn er mensen die dit pad hebben bewandelt of weten of dit verstandig is? Dat was vraag 1.

Vraag 2 luidt:
Uitgaande van een piloot bij KLM. Hoeveel vrije tijd heeft een piloot per maand? Zijn er piloten die naast het vliegen nog wat anders doen, zowel in de luchtvaart als bijvoorbeeld in de handel of investeringen? Het vliegen heeft mij gegrepen en ik wil hier graag mijn beroep van maken maar ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn om naast het vliegen te doen en of dit uberhaupt mogelijk is.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden!
Groeten,
Sam



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hi Sam,
als ik jou was, zou ik gewoon N&G kiezen (of N&T als je erg goed in wis bent, maar een schijthekel aan bio hebt). Heb zelf destijds ook N&G gedaan. Scheikunde en bio zijn echt niet zo'n big deal. Bio is gewoon stampen. Scheikunde kan af en toe behoorlijk lastig zijn maar uiteindelijk zie je dat het eigenlijk de hele tijd gewoon meerdere variaties op een thema zijn. Als je nu E&M kiest, moet je na je eindexamen ook nog eens een natuurkundecursus van een paar maanden volgen. Geloof me, na je examens heb je daar echt geen zin meer in. De tijd na de examens moet je gebruiken om te ontspannen (of om je hersencellen weg te zuipen op Mallorca :grijns: )

Denk ook even aan het volgende; terwijl je lekker aan je bakje koffie zit tijdens de COVA word je gevraagd waarom je destijds geen N&G hebt gekozen, 'het was toch altijd als je droom om piloot te worden?' Als je dan een antwoord geeft in de trend van 'ja maar scheikunde sprak me niet echt aan,' zal er getwijfeld kunnen worden aan je doorzettingsvermogen. En tijdens de vliegopleiding zul je ook vakken krijgen die je minder aanspreken, maar ja die moet je toch volgen... Denk goed na en kies verstandig. Met N&G heb je ook gewoon de meeste mogelijkheden voor vervolgopleidingen (mocht je toch iets anders willen na je middelbare).
Succes!
 
Hoi, bedankt voor je snelle reactie! Dus als ik het goed lees moet ik als ik EM doe met natuurkunde alsnog na mijn examen Natuurkunde bijspijkeren omdat het bij EM minder uur gegeven wordt?




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nee hoor, eindexamen doen in natuurkunde moet voldoende zijn.
Slimst is (naar mijn mening) dan waarschijnlijk wel om er wi-b bij te kiezen, omdat deze beter op natuurkunde aansluit. Heb je meteen de juiste vakken voor als je over een aantal jaar besluit toch die vliegopleiding te doen.
 
Hallo Sam,

Ik zit momenteel in 5VWO en stond dus 2 jaar terug voor dezelfde keuze. Ikzelf volg nu een N&T profiel. E&M met wiskunde A en natuurkunde was ook een optie voor mij, dit werd mij echter afgeraden door mijn school. Achteraf ben ik blij dat ik voor wiskunde B gegaan ben, want wiskunde A is niet mijn ding, maar dat is persoonlijk. Qua aansluiting van wiskunde B op natuurkunde; er zullen een aantal dingen overlappen tussen wiskunde B en natuurkunde, zoals sinusoïden (geluidsgolven bij natuurkunde). Verder zal je bij natuurkunde best wat moeten rekenen, en dan sluit wiskunde B daar denk ik iets beter op aan.

Conclusie: het lijkt mij verstandiger om wiskunde B, en dus een N&T profiel te kiezen. En door voor een N&T profiel te kiezen hou je alle 'deuren' nog open. Mocht je toch geen piloot willen worden, dan kan je praktisch alle studies nog kiezen.

Helifan
 
Hallo Sam,

Ik heb voor mijn profielkeuze toentertijd ook lang nagedacht wat voor mij de beste opties zouden bieden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een profiel met o.a. Wiskunde A en Natuurkunde.

Het klopt, natuurkunde is wellicht iets moeilijker zonder Wiskunde B, maar echter niet zo moeilijk als mensen mij toen hebben laten geloven. Ik ben niet bepaald een kei in wiskunde, maar zolang je een beetje logisch kan na denken moet dit vak absoluut geen probleem vormen voor je.

Voor de meeste vliegscholen geldt dat je Engels, Wiskunde A/B en Natuurkunde moet hebben, dus zolang je in deze vakken eindexamen hebt gedaan is het geen probleem. (Dat was het voor mij ook niet)

Als ik je goed begrijp ben je ook nog niet 100% zeker over het worden van piloot. Persoonlijk zou ik je dan aanraden om een zo breed mogelijk profiel te kiezen, dat je alle kanten nog op kan. Denk hierbij aan een natuurprofiel met een vak zoals M&O erbij. Dit sluit geen studie uit, en biedt ruimte voor het geval je van gedachte veranderd. ;)
 
Inderdaad N&T

Een gemiddelde FT KLM vlieger maakt maximaal zon 800 uren per jaar, exclusief aan en afmelden etc. Een gemiddelde fulltimer op kantoor zon 1750 uur. Dan kan je een beetje rekenen.
Hou er rekening mee dat er de komende jaren geen aannames zijn bij KLM en dat er dus een behoorlijke stagnatie isnonder de afgestudeerden. Staar je dus niet blind op KLM ;-)
 
Bedankt voor jullie reacties. Mede dankzij jullie inbreng kan ik mij nu beter gaan orienteren en zal jullie tips zeker meenemen. Meer info/verhalen zijn altijd welkom!



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Zelf een VWO papiertje met N&G. Wiskunde B lag mij totaal niet en had ook besloten dit niet te kiezen. Met Wis A, N&G en natuurkunde heb je nog steeds zo beetje 95% van alle deuren open staan. En in principe is dit ook wel genoeg.

Staar je trouwens niet blind op enkel de KLM FA. Er zijn in Europa nog andere scholen die hoge kwaliteit van studenten afleveren aan maatschappijen. Er is een kans dat je nog wel even zal moeten wachten op een job als KLM piloot als je van de KLM FA afkomt.
 
Back
Top