probleem met ziekmelden

Slim

New member
Abend...

Ik stuit tegen een probleem aan met ziekmelden. Van Coevorden is dicht ivm vakantie en de vervangend arts neemt de ziekmeldingen van ons niet over. M'n eigen huisarts kan ook geen verklaring afgeven, want dat schijnen ze in Nederland officieel niet te mogen.:1855:

Iemand anders tegen aan gelopen?

gr.
Dennis
 
Ja probleem is bekend, daarom doet Van Coevorden dat ook. Ik raad je aan gewoonweg te wachten tot Van Coevorden terug is van vakantie, en in de tussentijd bel je je huisarts dat je thuis blijft. Het gaat alleen om de zgn Bescheinigung bij je Flotte, dus daar kan men ook wel een maand op wachten; zo dringend is het allemaal niet.

Groeten
 
Sorry dat ik zo'n oud thema weer oprakel. En gelukkig heb ik het nog niet nodig. Maar je moet je er toch op voorbereiden...

Ik woon in NL (oosten) en heb een Nederlandse huisarts. Ik ben mij een beetje aan het inlezen op wat ik moet doen in geval van ziekte.

Hoe gaat dat precies in zijn werk?
 
Last edited:
Is het bij LH niet voldoende om te zeggen dat je NL huisarts geen verklaring mag geven aan de werkgever?
 
Zou zomaar kunnen. Ik werk bij Condor. Maar zal daar ook eens vragen wat ze precies willen hebben igv korte/landurige ziekte.
 
Nope. Bij langer dan 3 dagen ziek heeft LH een 'Bescheinigung' van een arts nodig. Met Van Coevorden is er een soort deal dat zij die afgeven. Daar sturen ze wel een rekening voor naar LH...wordt ook op je salaris ingehouden!
 
Het is heel eenvoudig; bellen met het UWV en vragen naar de buitenland desk of afdeling grensoverschrijdend werken. Ff door blijven zagen want op het standaard ziekmeldtelefoonnummer weten ze van niets.

Zij regelen dan een E115 (voor werkgever) en E116 (voor buitenlandse ARBO-dienst) of vice versa. Het formulier van voor de ARBO mag er dan langer dan 3 dagen over doen aangezien die met snail mail gaat.

Je moet wel zelf er achteraan zitten dat ze dat formulier voor je werkgever meteen doorzetten. Handigst is om een kopie te vragen en die zelf dan door te mailen.

p.s. dit is alleen van toepassing als je in Nederland in de GBA staat en dus een verdragspolis hebt.
 
Last edited:
Hallo,

dit onderwerp is voor mij nu actueel.
Ik ben 4 dagen ziek geweest en nu vraagt mijn Duitse werkgever om een Attest/Bescheinigung. Ik sta in NL in het GBA en ben in NL privat versichert. Mijn NL huisarts kan/wil geen Attest afgeven. Wat nu?

Bedankt!
 
Werk je pas sinds 2012 in DLD? Oftewel, ben je in DLD niet óok sociaal verzekerd?
Kun je je dokter in NL niet vragen of hij schriftelijk wil verklaren dat hij géen verklaring wil tekenen?
 
Werk je pas sinds 2012 in DLD? Oftewel, ben je in DLD niet óok sociaal verzekerd?
Kun je je dokter in NL niet vragen of hij schriftelijk wil verklaren dat hij géen verklaring wil tekenen?

Ik werk sinds 2014 in Duitsland en ben daar sociaal verzekerd ja. Ik heb mijn huisarts zover gekregen om toch een verklaring te schrijven en te ondertekenen. Of mijn huisarts dit altijd wilt doen weet ik niet, ik had meer het gevoel dat ze dit deed met hoge uitzondering
 
Is misschien wel het makkelijkste. Duitse dokters zijn hier over het algemeen erg makkelijk in, vaak is het een belletje en het briefje ligt al voor je klaar. Als je verder geen behandeling wilt, dan maakt de dokter daar vaak niet eens tijd voor vrij, die zie je dan niet eens. Dus als je ergens in de buurt van je werk je bij een huisarts aanmeldt, is dat misschien het eenvoudigst. Of een NL huisarts zoeken die niet zo moeilijk doet.
 
probleem met ziekmelden

In principe mag een Nederlandse (huis)arts die niet je eigen arts is het natuurlijk ook.
 
Waarom MAG een arts het niet? Of wil hij het niet? Is puur een administratieve handeling...
En door wie wordt het verboden dan?
 
Back
Top