Pressurization

Schildmeijer.D.

New member
Even een korte vraag naar aanleiding van een vriend.

Word de passagiers cabine waneer de deuren sluiten gelijk op druk gezet? Er schijnt nl. bij mijn vriend een andere druk in zijn lichaam waargenomen te worden na zijn laatste trip.

Ik heb al lang niet meer met een dergelijk toestel gevlogen en kon het mij niet meer voorstellen.

Groeten PPL(A) Student Teugen Airport.
 
Het is mij niet bekend dat overdruk in je lichaam door vliegreizen kan onstaan. Ook in de cabine van een verkeersvliegtuig is de druk normaal gesproken lager dan op de grond.

Veel voorkomende oorzaken van overdruk in je lichaam zijn uien en bonen. Het kan wel eens gebeuren dat iemand een wat vergezochte verklaring voor een spontane ontlading van deze druk naar buiten levert. Een smoesje zeg maar.

Als het jezelf overkomt kan je het beste even een stil hoekje opzoeken om de overtollige druk te ventileren. Dan vraagt er ook niemand naar de oorzaak van de genante geluiden en geurtjes.
 
Op de Dash merk je het wel een beetje dat de cabinedruk wat oploopt als de deuren dichtgaan terwijl de APU loopt. Veel is het niet, maar iets loopt de druk wel op.
 
Ja slecht he!

(( Navenant de rest van je geklodder kan het er nog mee door... ))

Maar ten gronde: ik begreep altijd dat er gestreefd wordt naar een "pressure altitude" van 8000 voet, in airliners.
Dus bij het opstijgen gebeurt er niks, maar als de lucht in de cabine ijler wordt dan wat er op 8000 voet gangbaar is dan gaat er ergens een klepje open.
 
Pressurization

Nee, als de deur dicht gaat, wordt er niet gelijk druk gezet op de cabine.

Bij oudere Jetliners (zoals de 737 classic) wordt de cabine druk naar field elevation -300 foot gebracht tijdens de before taxi procedure en checklist. Dit door middel van een Ground/Flight switch op het Pressurization panel.

Op de nieuwere modellen 737NextGen,744,757,767,777,320,330,340,380 series enz, enz, enz is dit automatisch geregeld.
Gedurende de take off roll wordt de cabine naar -300 foot gebracht door het sluiten van de outflow valve en klimt dan langzaam mee met de hoogte via een vooraf vastgesteld pressurization schema.

+/- 10.000 foot flight altitude -> +/- 1500 foot cabin altitude
+/- 20.000 foot flight altitude -> +/- 3500-4000 cabin
+/- 30.000 foot flight -> +/- 6000 cabin
Aircraft ceiling level -> cabin +/- 8000

Nieuwere kisten zoals 78 Dreamliner en A350 zullen waarschijnlijk lager zitten (rond de 6000)
 
Nee, als de deur dicht gaat, wordt er niet gelijk druk gezet op de cabine.

Bij oudere Jetliners (zoals de 737 classic) wordt de cabine druk naar field elevation -300 foot gebracht tijdens de before taxi procedure en checklist. Dit door middel van een Ground/Flight switch op het Pressurization panel.

Op de nieuwere modellen 737NextGen,744,757,767,777,320,330,340,380 series enz, enz, enz is dit automatisch geregeld.
Gedurende de take off roll wordt de cabine naar -300 foot gebracht door het sluiten van de outflow valve en klimt dan langzaam mee met de hoogte via een vooraf vastgesteld pressurization schema.

+/- 10.000 foot flight altitude -> +/- 1500 foot cabin altitude
+/- 20.000 foot flight altitude -> +/- 3500-4000 cabin
+/- 30.000 foot flight -> +/- 6000 cabin
Aircraft ceiling level -> cabin +/- 8000

Nieuwere kisten zoals 78 Dreamliner en A350 zullen waarschijnlijk lager zitten (rond de 6000)


Dank je wel, helder!
Salute!
 
Back
Top