Europe-American
Well-known member
Het is weer even tijd voor een paar minuten op het preek gestoelte in het kader van een vervolg op de ‘3 min to live’.
Aanleiding hiervoor is het volgende incident waar een passagier omgekomen is.
Het is nog niet duidelijk of dit de nieuwe eigenaar was maar de kist is recent verkocht.
Continued VFR in IMC, scud running zoals dit ook wel heet.
Terrein variërend in elevatie van 800-1800’, zweefvliegveld in de buurt.
Iedereen leert tijdens zijn PPL met motor storing om te gaan en een “emergency” of noodlanding te doen?
Hoeveel leren we een ‘voorzorgslanding’ te doen met werkende motor?
Er zijn een aantal scenario’s te bedenken maar verslechterende weersomstandigheden liggen nu even het meest voor de hand.
Tenzij het een (zee) mistbank is gaat zicht over het algemeen op een sluipende manier , 10km dan 9…8..7…iets lager gaan vliegen…7…6..nog iets lager…5km?
Een 180 graden course reversal heeft dan over het algemeen geen zin meer.
En nu?
Zweefvliegers noemen dit een buitenlanding. Je neemt een minimum hoogte en als je die bereikt maak je een mentale note dat je vanaf dat moment alleen maar met de landing bezig bent.
Je zal al over geschikt gebied zijn.
Met motor vliegen hoor je dat ook te doen maar iedereen heeft boter op zijn hoofd, ik ook. 60-70% van de tijd ben ik in glij bereik van een geschikte crash locatie want een mooie landing zal het niet worden.
Terug naar dit incident.
Het zal me niet verbazen als de piloot vervolgd zal worden voor dood door schuld.
Een buiten landing heeft een hele grote kans op lichte schade en eigenlijk altijd een kleine kans op total-loss. Maar….
Met een beetje goede wil loop je wel altijd weg van een voorzorgslanding under power.
Je hebt namelijk wel de mogelijkheid om een aantal low-passes te maken om de beste richting te vinden voor je landing.
Zelfs als daar geen tijd of zicht meer voor is kan je met motor vermogen een veel betere soft field landing doen dan zonder.
Onder de oude CAA (Engelse) PPL syllabus moest je een ‘bad weather circuit’ leren oftewel een circuit op halve hoogte.
Nu is dat in NLD door alle regels nauwelijks te oefenen.
Een voorzorgslanding, gegarandeerd schade aan je kist maar het redt je leven en dat van je passagier.
Denk er eens over na.
Aanleiding hiervoor is het volgende incident waar een passagier omgekomen is.
Accident Boeing-Stearman E75 (PT-13D) Kaydet N4712V, Friday 30 August 2024
A Boeing-Stearman E75 (PT-13D) Kaydet biplane impacted the ground near Nettersheim, Kreis Euskirchen, North Rhine Westphalia. One occupant perished and the other was seriously injured and...
asn.flightsafety.org
Flugzeug bei Nettersheim abgestürzt: Frau tot, Mann schwer verletzt
Beim Absturz eines Kleinflugzeugs bei Nettersheim-Engelgau kam am Freitagnachmittag eine Frau ums Leben. Der Flieger soll gegen ein Windrad gekracht sein.
m.bild.de
1943 Boeing Stearman E75 Military Aircraft (SOLD)
Undoubtedly the finest example of a Boeing Stearman. Perfect in every way, N4712V is the latest restoration from legendary warbird restorer Maurice Hammond.
avpay.aero
Het is nog niet duidelijk of dit de nieuwe eigenaar was maar de kist is recent verkocht.
Continued VFR in IMC, scud running zoals dit ook wel heet.
Terrein variërend in elevatie van 800-1800’, zweefvliegveld in de buurt.
Iedereen leert tijdens zijn PPL met motor storing om te gaan en een “emergency” of noodlanding te doen?
Hoeveel leren we een ‘voorzorgslanding’ te doen met werkende motor?
Er zijn een aantal scenario’s te bedenken maar verslechterende weersomstandigheden liggen nu even het meest voor de hand.
Tenzij het een (zee) mistbank is gaat zicht over het algemeen op een sluipende manier , 10km dan 9…8..7…iets lager gaan vliegen…7…6..nog iets lager…5km?
Een 180 graden course reversal heeft dan over het algemeen geen zin meer.
En nu?
Zweefvliegers noemen dit een buitenlanding. Je neemt een minimum hoogte en als je die bereikt maak je een mentale note dat je vanaf dat moment alleen maar met de landing bezig bent.
Je zal al over geschikt gebied zijn.
Met motor vliegen hoor je dat ook te doen maar iedereen heeft boter op zijn hoofd, ik ook. 60-70% van de tijd ben ik in glij bereik van een geschikte crash locatie want een mooie landing zal het niet worden.
Terug naar dit incident.
Het zal me niet verbazen als de piloot vervolgd zal worden voor dood door schuld.
Een buiten landing heeft een hele grote kans op lichte schade en eigenlijk altijd een kleine kans op total-loss. Maar….
Met een beetje goede wil loop je wel altijd weg van een voorzorgslanding under power.
Je hebt namelijk wel de mogelijkheid om een aantal low-passes te maken om de beste richting te vinden voor je landing.
Zelfs als daar geen tijd of zicht meer voor is kan je met motor vermogen een veel betere soft field landing doen dan zonder.
Onder de oude CAA (Engelse) PPL syllabus moest je een ‘bad weather circuit’ leren oftewel een circuit op halve hoogte.
Nu is dat in NLD door alle regels nauwelijks te oefenen.
Een voorzorgslanding, gegarandeerd schade aan je kist maar het redt je leven en dat van je passagier.
Denk er eens over na.