PPL theorie via Orbit naar Belgie

Devatu92

New member
Hi Allemaal,

Zojuist kom ik terug van poging 1 bij de theorie-examens van het PPL in Brussel.

Omdat ik voorafgaand best veel vragen had bij hoe dit allemaal zou gaan lopen en ik op de meeste van die vragen nu antwoord heb, wil ik dit met toekomstige deelnemers delen.

Orbit

Ik heb mij aangemeld bij Orbit groundschool, waarbij je zelf de theorie thuis moet leren volgens een computer based training programma. Je krijgt per vak een aantal hoofdstukken en voor ieder hoofdstuk dien je de progress test te voltooien met een minimale score van 75%.

Als je alle progress tests gehad hebt, dan moet je ook nog naar verplichte lesavonden. Dit zijn er 5 in totaal, die van maandag tot en met vrijdag gegeven worden. Dit gebeurt maar 1x in het kwartaal, dus zorg dat je planning erop afgestemd is.

Deze lesavonden heb ik zelf opgedeeld in 2 delen. Ik wist dat het nog even zou duren voordat ik deel zou gaan nemen aan de examens en ik had het druk qua werk. Gelukkig denkt Orbit daarin mee en je kunt dus het ene kwartaal het ene avonddeel volgen en het andere kwartaal het andere.

Nadat je alle 5 de lesavonden hebt gevolgd, krijg je een GO om naar het CBR, De Austo examens, of naar België te gaan.

Ik heb het laatste gedaan, uit financieel oogpunt en vanwege de voertaal Engels.

Je geeft jouw gewenste data op waarop je examen kan doen en mailt dit aan Orbit.

Je krijgt een betaallink en na de betaling krijg je binnen een week een reactie met daarop jouw examendatum.

Belgie

Vervolgens ben ik naar Brussel gegaan. (Vergeet je paspoort/id-kaart niet trouwens, ik heb die altijd bij me, maar je hebt hem hier ook echt nodig)Mijn examens waren vandaag (Maandag) en ik ben gisteren (Zondag) met de auto vertrokken en heb een hotel in dezelfde straat gepakt als waar het examencentrum zit. Overnachting was €80,-. Ik heb ook goedkopere hotels gevonden, maar deze sprak me meer aan.

Één van de vragen die ik had, was: waar laat ik mijn auto. Die zoektocht wil je niet gaan doen op de dag van het examen zelf, want overdag vond ik Brussel echt een chaos. In de straat van het examencentrum (Rue de Progres / Vooruitgangstraat) kun je parkeren, echter het volgende: Je mag er maximaal 2 uur staan en kan alleen met muntjes betalen.

Ik heb uiteindelijk mijn auto geparkeerd in de CCN parkeergarage, die zit onder het station. (Het station ligt op ca. 2 minuten loopafstand van het examencentrum). Ik heb daar gestaan van ca. 20:00 'savonds tot 13:45 de volgende dag en dat kostte mij €22,-

Dan het examencentrum zelf.
Het bevindt zich op nummer 56 en lopend kun je dit eigenlijk niet missen. Het staat duidelijk in het Nederlands aangegeven.

Eenmaal binnen, meld je je bij de balie. De dames hier spraken gewoon Nederlands, ten opzichte van heel veel andere plekken in Brussel.

Je krijgt een aanmeldformulier, waarna je je bij een aanmeldzuil kunt gaan aanmelden. En je krijgt een toegangsbadge, want je moet door een poortje heen als jouw naam groen verschijnt in een display in de wachtruimte beneden. Bij het aanmelden selecteer je de taal waarin je je examen wil afleggen en zie je welke vakken je gaat laten examineren.

Daar werd het spannend voor mij. Ik ging er vanuit dat ik in België zelf kon bepalen welke examens ik zou volgen die dag. Niets is minder waar, want je volgt ze alle 9 tegelijk, tenzij je dit expliciet met Orbit hebt overlegd.

Het kost je niet meer of minder, maar je kan daarmee wel 1 van jouw 4 kansen op het behalen van het examen verspelen.

Ik wilde NAV, Meteo en Flight Performance de volgende keer pas doen, maar ik heb ze dus alle 9 moeten maken.

Het examen wordt gemaakt in een soort computerlokaal, waarbij je een tafeltje hebt met muis en toetsenbord en wat beperkte ruimte voor het maken van aantekeningen. Je krijgt 2 aantekeningen bladen, die je aan het eind weer in moet leveren. Ook geven zij jou een rekenmachine waar je al je Cosinus formules op los kan laten gaan. Het is echter geen Grafische rekenmachine.

Na 7 vakken, kreeg ik een pop-up in mijn scherm, dat ik verplicht pauze moest houden. Ik denk dat dat komt, omdat het be-eindigen van vak 7, na 12 was. Je wordt verplicht om pauze te houden beneden tot 12:55. Beneden kun je echter niets eten, dus als je geen eigen eten/drinken mee hebt dan moet je het doen met kraanwater.

Dan het resultaat van de toets. Ik heb geleerd via Orbit en via de E-Gle app. In totaal heb ik 4 van de 9 toetsen behaald, waarbij grappig genoeg Flight performance er 1 was (die ik eigenlijk de volgende keer wilde maken). Het resultaat zie je pas na de laatste toets en haal je op bij de balie.

Ik vond E-gle alleen niet voldoende lading dekken voor het examen, eigenlijk alleen voor communications VFR.

De overige 5 vakken heb ik er 3 van met 1 fout teveel en de andere 2 wilde ik de volgende keer maken.

Ik ga voor de volgende keer de BAFA CBT proberen. Ik heb BAFA gemaild en gevraagd om wat gegevens toe te sturen.

Ik hoop dat jullie vragen voor deze theorie route wat minder zijn geworden!
 
Bedankt voor het delen! Enkele bedenkingen:

* het is heel heel erg dapper (maar misschien niet super-verstandig) om met de auto tot in Brussel-Centrum te willen trekken. Beter is om te parkeren ergens aan een station met direkte treinen naar Brussel. Benoorden Antwerpen heb je bv. Ekeren, maar ook Essen. Of je kunt natuurlijk ook van in Nederland ineens de trein nemen, de Benelux-treinen stoppen in Brussel-Noord, vlakbij dus.
* ook voor een hotel kan men nauwelijks slechter kiezen dan de ongeving van het Brusselse Noordstation: de hotels zijn daar gericht op zakenreizigers, en zijn dus duur en ongezellig. Zo verneem ik toch als ik al eens een beroepshalve bezoeker ontvang.
* Dat men aan het onthaal vlot Nederlands sprak hoeft niet te verbazen: Franstalige Belgen leren amper nog Nederlands, dus waar tweetaligheid vereist is (zoals hier) komt men bijna steeds bij Nederlandstaligen, die ook goed Frans geleerd hebben. Schilderachtig accentje moet men er soms wel bijnemen :) Op de trein treft men af en toe een Franstalige begeleid(st)er die erg haar/zijn best doet maar toch niet zoveel bakt van dat Nederlands...
* "Autro" moest wellicht "Austro" zijn? Dat snapte ik niet zo best.
* BAFA is, voorzover ik kan inschatten, erg gericht op mensen die een ATPL willen behalen, en ziet de PPL dan ook enkel als een eerste stap. Voor wie recreatief wilt gaan vliegen is het misschien niet het ideale adres.
 
Back
Top