PPL met onderbeensamputatie?

rikkert

New member
Hallo,

Ik zou graag mijn ppl brevet behalen, maar ik heb helaas een incident meegemaakt in het leger waarbij ik mijn onderbeen ben kwijtgeraakt. Ik vroeg me af of iemand me iets kan vertellen over mijn kansen voor de klasse 2 medische keuring voor een ppl brevet, en of ik eventueel een specifieke vliegschool zou aan moeten schrijven om te leren vliegen met een dergelijke beperking?
Ik kan het been gewoon gebruiken om evt pedalen te bedienen, ik rij ook gewoon een schakel auto en bedien de koppeling er mee, maar ik was toch wel erg benieuwd wat de regelgeving hiervan is in het behalen van een ppl brevet.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en reacties! Hartelijk bedankt alvast!
 
Hallo Rikkert,

kijk eerst eens op https://www.handflight.be/. Daar hebben ze het voor elkaar met aangepaste vliegtuigen. Medische keuring gaat volgens Europese regels en als het daar mag zou het hier ook moeten mogen. Neem anders contact op met die Belgische club om te vragen hoe ze dat geregeld hebben.

Medische eisen voor een Europees vliegbrevet zijn o.a. dat je lichaam het vliegen niet in de weg mag zitten. Krijg je ook mee te maken als je nogal groot bent. Verder moet je kunnen aantonen dat je vanaf je stoel in met gesloten deuren in 20 seconden buiten kunt staan als daarom gevraagd wordt. Dat moet een instructeur testen en daar een standaard formuliertje voor invullen en ondertekenen.

Ik zou kiezen voor een vliegschool/vliegclub die met hoogdekkers vliegt. Anders moet je op de vleugel klimmen om binnen te komen. Misschien kan je dat wel, maar binnen 20 seconden weer op de grond staan wordt dan misschien wel een probleem.

Maar zoals gezegd: die Belgische club heeft het goed voor elkaar. De regels zijn in de hele EU gelijk, dus als je weet waar ze daar allemaal tegenaan zijn gelopen kan dat hier ook geregeld worden.
 
Ik kan alleen maar algemeen advies geven, als je schakel auto rijdt zal het geen probleem moeten zijn.
Je zal eenmalig aan moeten tonen dat je aan de eisen kan voldoen.
Heel veel succes en plezier gewenst!
 
Hey Rikkert,

Welkom op het forum! Wanneer je gaat vliegen zal het nodig zijn om een medisch certificaat te halen. Dit medisch certificaat wordt door de autoriteiten afgegeven. De vraag is in eerste instantie niet of er een vliegschool is die je wilt opleiden. De vraag zou in eerste instantie moeten zijn of je die medische keuring kunt halen. Jouw situatie is helaas zo specifiek dat ik denk dat je hier op het forum geen zinnig antwoord kunt krijgen. Je zult hiervoor een keuring moeten ondergaan. Ik kan me voorstellen dat er grondig gekeken zal worden naar het functioneren van je been en eventuele beperkingen. Er was een keuringsarts op dit forum actief, maar ik heb al een aantal jaren niets meer gezien. Wanneer je de keuring hebt ondergaan en hopelijk goedgekeurd bent, kan ik me voorstellen dat vliegscholen of vliegclubs mogelijk aanvullende eisen hebben, vanwege de verzekering maar dat weet ik niet zeker.

Succes!
 
Meestal kun je een keuringsarts zo'n vraag ook wel telefonisch of per e-mail vooraf stellen, of dat (in principe) een probleem is. Voordat je investeert in de volledige keuring.

De volgende stap is dan een vliegschool vinden met aangepaste toestellen die voor jou bereisbaar is. Het zou best kunnen dat handflight.be ook meteen de enige is in de Benelux. Zo veel vliegscholen zijn er nu ook weer niet.

Het lijkt er dus op dat het gewoon kan. Maar sowieso is eerst keuren voor je daadwerkelijk begint met vliegen wel verstandig natuurlijk.
 
We weten nog helemaal niet of een aangepast toestel wel nodig is.
Als je auto kan rijden kan je vliegen. Remmen in een vliegtuig werkt iets anders, je remt onafhankelijk van elkaar linker en rechter wiel(en). Dit kan op met ‘teen’ remmen of met ‘hiel’ remmen of in enkel geval met een handrem. Dat hangt van fabrikanten en typen af.
Het gaat dus om een andere beweging van je voet en enkel dan met een rempedaal in een auto.
Je kan natuurlijk altijd een introductie les nemen en het van te voren rustig uitgelegd krijgen en op de grond met de instructeur even oefenen.
In elk geval voor de inspiratie:
 
Hallo Rikkert,

Woensdag zag ik een meneer in een rolstoel naar een vliegtuig (PH-ZEE) op Hilversum gaan. Ik herinnerde me jouw vraag, dus had ik hem even aangesproken.
Zijn roer en rem bedient hij met z'n handen middels twee soort van hendels. De rem zit tussen zijn benen en roer naast zijn rechterbeen. Hij wist te vertellen dat Vliegschool Hilversum een aangepaste P28 heeft om mee te lessen. Dus mocht blijken dat de gebruikelijke voetpedalen niet handig zijn, is dit misschien wel de moeite om te checken.

Heel veel plezier met je PPL opleiding!
 
Volgens mij heb je helemaal geen aangepast toestel nodig. Wat meestal gebeurt, is dat de keuringsarts je mee stuurt met een instructeur. Die instructeur stelt dan vast of je alle stuurorganen goed kan bedienen, daarna krijg je dan jouw medical. Check het even met een keuringsarts in de buurt en heel veel plezier met je opleiding!
 
Topic starter is wel een kandidaat dan om een Ercoupe te gaan vliegen he. Heb je helemaal geen benen voor nodig.
 
Zo jammer he.
Zijn er 7 man(of vrouw, of anders, je weet t nooit tegenwoordig) zo behulpzaam geweest om Rikkert te adviseren en antwoord te geven op de vraag. Maar heeft nooit meer ingelogd na zijn vraag gesteld te hebben.

Aan de andere kant, mocht er nou nog iemand dit forum vinden en zijn/haar benen missen of niet/verminderd kunnen gebruiken weet die in ieder geval wel dat het kan. En zo moeten we het glas maar weer half-vol beschouwen na dit draadje.
 
Ik vind het wel tijd hier een spaak in het wiel te steken, de grappen rollen hier hard omlaag en dat kan zo niet langer.
Het is hier altijd een leuk en gezellig forum en we willen natuurlijk niemand in de wielen rijden.
Zou vervelend zijn als rikkert zijn weg terug naar dit forum vind en dan van de ene verbazing in de andere rolt.
 
Ik neem aan dat hij via de mail wel meeleest en nu zeker niet meer terugkomt.
 
Back
Top