PPL, LAPL, MLA? En waar kan ik het beste snuffelen?

Courgette

New member
Hoi iedereen! Ik ben Courgette (33). Ik wil graag leren vliegen. In het verleden ben ik een beetje zweefgevlogen en ik heb altijd veel tijd in simulators toegebracht. Maar voor het zweefvliegen heb ik geen tijd, en ik wil het toch eindelijk in het echt doen dan op de studiekamer. Ik heb enkele vragen om duidelijker te krijgen wat ik eigenlijk precies nodig heb.


Wat maakt in Nederland zin: MLA, LAPL, PPL?
Mijn eerste vraag is welke vliegopleiding het meeste zinvol is. Ik snap dat je met een PPL meer interessante vliegtuigen kan besturen, er meer mee kan doen, en er eventueel ooit nacht-/instrumentvluchten kan leren. Maar ik vraag me af of dat echt zoveel toegevoegde waarde voor privepiloten heeft. Aan de andere kant wil ik niet een opleiding doen die niet gangbaar is en waar je geen toestellen voor kan vinden in Nederland.

Liefst zou ik gewoon bij het 'laagste' niveau beginnen en dan bij behoefte upgraden. Is dit een zinvolle aanpak? Wat is in Nederland gebruikelijk?


Hoe vindt ik een goede school / club?
Mijn regio is Gelderland. Als ik op Google naar vliegscholen zoek, dan zie ik er welke in Lelystad, Venlo, Teuge, en meer. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om opleidingen in andere regio's, zoals bijvoorbeeld Oost-Europa te doen. Daar heb ik op zich ook niets tegen, maar ik stel me voor dat je onder het streepje ook niet erg veel goedkoper uitkomt (je moet daar per slot van rekening ook ergens wonen).

Hoe vindt ik een school/club die bij me past? Zijn er scholen / clubs die met een bijzonder slechte of goede reputatie?
 
Mijn eerste vraag is welke vliegopleiding het meeste zinvol is. Ik snap dat je met een PPL meer interessante vliegtuigen kan besturen, er meer mee kan doen, en er eventueel ooit nacht-/instrumentvluchten kan leren. Maar ik vraag me af of dat echt zoveel toegevoegde waarde voor privepiloten heeft.

Nachtvliegen wel. Voor maar een paar extra uurtjes training kun je na het einde van de daglichtperiode nog thuiskomen. Dat verruimt je vliegmogelijkheden nogal en het kost nauwelijks tijd en geld. Instrumentvliegen wil je misschien in de toekomst ook, misschien niet. Als je LAPL doet moet je eerst je PPL halen voordat je verder mag. Voor PPL moet je 45 uur maken, maar iedereen heeft meer nodig. Voor LAPL moet je 30 uur maken (als je dat al haalt), maar daarna 10 uur solo vliegen voordat je passagiers mag meenemen. Zo groot is het verschil in investering dus niet. Ik zou voor PPL gaan.

Mijn regio is Gelderland. Als ik op Google naar vliegscholen zoek, dan zie ik er welke in Lelystad, Venlo, Teuge, en meer.

Vergeet Stadtlohn niet. Dat ligt bij Winterswijk één kilometer de grens over. Kun je vanuit Gelderland met de auto naar toe en de prijzen schijnen laag te zijn. Het brevet is Europees, dus in Nederland ook geldig.

Hoe weet je of een vliegschool bij je past? Denk niet aan de vliegschool, maar aan de instructeur. Die moet met je klikken. Er is nog veel meer waar je aan moet denken: vliegschool of vliegclub, gecontroleerd of niet gecontroleerd vliegveld, enzovoorts. Tips & tricks vind je in http://privatepilotblueprint.com/. Veel info over waar je op moet letten, wat belangrijk is en wat niet.
 
Liefst zou ik gewoon bij het 'laagste' niveau beginnen en dan bij behoefte upgraden. Is dit een zinvolle aanpak? Wat is in Nederland gebruikelijk?

Een beetje wat PPP al meldde. PPL is het meest gangbare. LAPL is een soort PPL "light" met een lager aantal minimum uren en wat restricties. Weinig mensen doen dit omdat het verschil in inspanning klein is.

MLA is een volledig ander brevet en upgraden naar LAPL/PPL kan niet (of andersom). Het is nationaal ipv EASA. Dit geeft (ook binnen de EU) afwijkende regels. MLA heeft een maximale massa. Dat beperkt de mogelijkheden.


Hoe vind je een school die bij je past? Een goede vraag. Ik ben het wel met PPP eens dat vooral de instructeur belangrijk is. Alleen is het gebruikelijk dat je met meerdere instructeurs te maken krijgt. Maw de school is ook belangrijk.
Mijn ervaring het afgelopen jaar is dat het erg druk is. Mensen hebben tijd en geld (geen vakantie uitgaven) over. De beschikbaarheid van instructeurs en vliegtuigen is een uitdaging.
 
Ik heb zelf mijn PPL bij Nimbusair in Lelystad gehaald. Dat was de goedkoopste optie in Nederland. Je neemt dan een participatie in een Katana DA20. Daardoor betaal je 88 euro per vlieguur. Als je daar de instructie bij optelt dan ben je minder dan 150 euo per uur kwijt. Ze hebben goede instructeurs en de beschikbaarheid is ook goed. Mocht je meer willen weten dan kun je me dat laten weten. Veel succes gewenst!
 
Nimbusair is zeker een goede optie.

Overigens heb ik mijn bedenkingen bij de nadruk op de prijs die er in dit soort topics vaak wordt gelegd. Het is nou eenmaal een dure hobby.
Kwaliteit vind ik belangrijker. Dat bevordert de veiligheid.
 
Iedereen, ik wil me graag alvast voor de reacties bedanken. Ik weet dat heel veel informatie in principe online beschikbaar is maar het is erg waardevol om dingen eens in een gesprek duidelijk uitgelegd te krijgen. Jullie aanbevelingen zjin daarom erg behulpzaam.

Ik denk dat ik dit weekeind een lijstje maak met de vliegscholen en -velden die comfortabel bereikbaar zijn, en dan daaruit probeer de meest betrouwbaar uitziende eruit te plukken. Of degene met de mooiste kisten ;). Dan zal ik waarschijnlijk nog een keer met vragen terugkomen. Misschien is het namelijk mogelijk om de wat minder goed passende scholen alvast weg te filteren.

Nachtvliegen wel. Voor maar een paar extra uurtjes training kun je na het einde van de daglichtperiode nog thuiskomen. Dat verruimt je vliegmogelijkheden nogal en het kost nauwelijks tijd en geld. Instrumentvliegen wil je misschien in de toekomst ook, misschien niet. Als je LAPL doet moet je eerst je PPL halen voordat je verder mag. Voor PPL moet je 45 uur maken, maar iedereen heeft meer nodig. Voor LAPL moet je 30 uur maken (als je dat al haalt), maar daarna 10 uur solo vliegen voordat je passagiers mag meenemen. Zo groot is het verschil in investering dus niet. Ik zou voor PPL gaan.

Vergeet Stadtlohn niet. Dat ligt bij Winterswijk één kilometer de grens over. Kun je vanuit Gelderland met de auto naar toe en de prijzen schijnen laag te zijn. Het brevet is Europees, dus in Nederland ook geldig.

Hoe weet je of een vliegschool bij je past? Denk niet aan de vliegschool, maar aan de instructeur. Die moet met je klikken. Er is nog veel meer waar je aan moet denken: vliegschool of vliegclub, gecontroleerd of niet gecontroleerd vliegveld, enzovoorts. Tips & tricks vind je in http://privatepilotblueprint.com/. Veel info over waar je op moet letten, wat belangrijk is en wat niet.

Dank. Ik heb Vreden airport op mijn lijstje gezet. Ze lijken daar twee vliegscholen te hebben.

Ik besefte me pas bij het lezen van je reactie dat nachtvliegen inderdaad enorm je mogelijkheden vooral in de winter verruimd omdat je anders een harde tijdstip hebt waarop je terug moet zijn. Aangezien er blijkbaar echt niet zo'n dramatisch verschil in opleiding achter zit, denk ik dat ik inderdaad dan maar voor de PPL ga.


Archer4 said:
MLA is een volledig ander brevet en upgraden naar LAPL/PPL kan niet (of andersom). Het is nationaal ipv EASA. Dit geeft (ook binnen de EU) afwijkende regels. MLA heeft een maximale massa. Dat beperkt de mogelijkheden.
(...)
Mijn ervaring het afgelopen jaar is dat het erg druk is. Mensen hebben tijd en geld (geen vakantie uitgaven) over. De beschikbaarheid van instructeurs en vliegtuigen is een uitdaging.

Had niet verwacht dat 2020 zoveel drukker zou zijn. Lijkt natuurlijk logisch dat mensen hun vakantiebudgetten misschien in een nieuwe hobby gooien.


FredFlinstone said:
Ik heb zelf mijn PPL bij Nimbusair in Lelystad gehaald. Dat was de goedkoopste optie in Nederland. Je neemt dan een participatie in een Katana DA20. Daardoor betaal je 88 euro per vlieguur. Als je daar de instructie bij optelt dan ben je minder dan 150 euo per uur kwijt. Ze hebben goede instructeurs en de beschikbaarheid is ook goed. Mocht je meer willen weten dan kun je me dat laten weten. Veel succes gewenst!
Archer4 said:
Overigens heb ik mijn bedenkingen bij de nadruk op de prijs die er in dit soort topics vaak wordt gelegd. Het is nou eenmaal een dure hobby.
Kwaliteit vind ik belangrijker. Dat bevordert de veiligheid.

Dank voor die aanbeveling.

Ik ben overigens niet op zoek naar per se de goedkoopste. Maar als je nieuw bent in een veld dan moet je eerst een gevoel krijgen voor wat gangbare en redelijke prijzen zijn. Ik had eerder de beleving dat er echt een factor 3-4 in de licenties in verschillende landen zit, maar dat lijkt helemaal niet zo te zijn. Ik hoef niet de goedkoopste school, ik wil een school waar je goede en effectieve instructie krijgt. Soms correleert dat ook uiteindelijk; een goedkope opleiding waar je bijna niks leert, kan heel veel kosten voordat je het einde bereikt.
 
Ik ben overigens niet op zoek naar per se de goedkoopste. Maar als je nieuw bent in een veld dan moet je eerst een gevoel krijgen voor wat gangbare en redelijke prijzen zijn. Ik had eerder de beleving dat er echt een factor 3-4 in de licenties in verschillende landen zit, maar dat lijkt helemaal niet zo te zijn. Ik hoef niet de goedkoopste school, ik wil een school waar je goede en effectieve instructie krijgt. Soms correleert dat ook uiteindelijk; een goedkope opleiding waar je bijna niks leert, kan heel veel kosten voordat je het einde bereikt.

Los van de prijs dan: je hebt ruwweg de keuze tussen een vliegschool, een vliegclub of een participatiestichting. De vliegschool regelt een toestel en een instructeur, zet het toestel meestal buiten klaar en zet het aan het eind van de dag weer binnen. Huurtarieven zijn gebaseerd op het aantal uren dat de motor gedraaid heeft, dus ze willen niet dat je te lang stilstaat. Naar Texel gaan is prima, maar daar fietsen huren en het hele eiland rondfietsen kost de verhuurder nogal wat geld. Een deel van het uurtarief is voor de vaste lasten, dus je hebt regels als 1 uur vliegen = maximaal 2 uur huren of iets soortgelijks.

Een vliegclub hoeft geen winst te maken, maar ook daar is het uurtarief deels voor de vaste lasten. De uurtarieven zijn vergelijkbaar met die van een vliegschool, maar de regel zal dan wat ruimer zijn, bijvoorbeeld 1 uur vliegen = maximaal 3 uur huren. Bovendien moet je het toestel zelf uit de hangar halen en aan het eind van de vlucht schoonmaken voordat je hem weer terugzet. Ze hebben geen personeel. Verder wordt er wat corveewerk van je verwacht. Een dagje bardienst draaien, clubgebouw schoonmaken, enzovoort. Je krijgt er soms wel clubavonden met presentaties en georganiseerde clubvluchten naar verre bestemmingen voor terug.

De derde optie is een participatiestichting. Je wordt participant (zeg maar aandeelhouder) in een stichting en kan tegen kostprijs met de toestellen vliegen. De vaste lasten betaal je dan jaarlijks aan de stichting. Het uurtarief is daardoor veel lager en de beperkingen ook. Fietsen op Texel wordt dan mogelijk. Wel moet je de toestellen zelf naar buiten en naar binnen zetten en schoonmaken. Het is even een hogere investering, maar de lessen zelf zijn goedkoper omdat je met je eigen vliegtuig lest. En als je je brevet eenmaal hebt kun je tegen kostprijs blijven doorvliegen, dus die investering komt vanzelf weer terug.

Welke keuze je maakt hangt af van je eigen wensen en mogelijkheden. Eerder genoemde Nimbus Air heeft eigen toestellen, maar leidt ook op op toestellen van de vier participatiestichtingen die in hetzelfde gebouw zitten.

Overigens leuk dat je reageert. De meeste mensen die zo'n vraag stellen lezen de antwoorden (neem ik aan), maar nemen nooit meer de moeite om wat terug te zeggen.
 
Half jaar later: dank voor al jullie opmerkingen. Inmiddels heb ik een vliegschool net over de grens gevonden waar ik me lekker voel en een klik met de instructeur heb. Alleen willen ze dat ik graag vooraf al mijn papiertjes (medical enz.) in orde breng. Daar ben ik nu mee bezig en dat duurder allemaal wat langer dan ik hoopte. Ik hoop dat ik dit jaar nog kan beginnen.
 
Half jaar later: dank voor al jullie opmerkingen. Inmiddels heb ik een vliegschool net over de grens gevonden waar ik me lekker voel en een klik met de instructeur heb. Alleen willen ze dat ik graag vooraf al mijn papiertjes (medical enz.) in orde breng. Daar ben ik nu mee bezig en dat duurder allemaal wat langer dan ik hoopte. Ik hoop dat ik dit jaar nog kan beginnen.
Dag Courgette, heeft u toevallig al een update? Om welke school gaat het, bent u hierover tevreden? Hoor het graag!
 
Back
Top