Piloten van HV dreigen met staking

76-er

Active member
Piloten Transavia dreigen met staking


BADHOEVEDORP (ANP) - Piloten bij luchtvaartmaatschappij Transavia dreigen nog deze week het werk neer te leggen, omdat het maar niet lukt tot nieuwe cao-afspraken te komen.


Afgelopen vrijdag is opnieuw tevergeefs onderhandeld en het geduld van de vliegers is op, aldus een woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

De piloten bij de goedkopere dochtermaatschappij van KLM zitten al meer dan een jaar zonder cao. Belangrijkste struikelblok in de onderhandelingen is de roostervoering. De werktijden voor de vliegers zijn zo onvoorspelbaar, dat het haast onmogelijk is het werk te combineren met bijvoorbeeld gezinstaken of hobby’s. „Je kunt bijna niks plannen. Dat zorgt voor veel stress bij gezinnen”, aldus de zegsman.
De piloten delen dinsdag flyers uit op de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam waarin zij passagiers waarschuwen voor mogelijke acties in de tweede helft van februari. „Wij doen dat met pijn in het hart”, aldus de woordvoerder.


https://www.telegraaf.nl/financieel/1664736/piloten-transavia-dreigen-met-staking


Zet 'm op guys!
 
Ik werk niet voor HV, maar zit wel in een vergelijkbare situatie. Kan iemand zeggen waar HV mensen concreet naar op zoek zijn met de punten die ze beter willen? Salarisverhoging snap ik, benieuwd naar de details van de andere punten.

Bedankt
 
Grootste probleem is rooster stabiliteit, het onbeperkt kunnen wijzigen van het rooster. Wat afgelopen 2 jaar dan ook veelvuldig werd gedaan.
En specifiek voor de Amsterdamse crew, de vroeg laat wisselingen en daardoor bioritme verstoringen.
 
Grootste probleem is rooster stabiliteit, het onbeperkt kunnen wijzigen van het rooster. Wat afgelopen 2 jaar dan ook veelvuldig werd gedaan.
En specifiek voor de Amsterdamse crew, de vroeg laat wisselingen en daardoor bioritme verstoringen.

Hoeveel dagen van te voren wijzigen ze het rooster dan? Nemen ze ook (zonder te vragen) OFF dagen in?
 
Bijzonder airlines als Ryanair of easyJet wel een stabiel rooster kunnen publiceren. En dat piloten roosterwijzigingen kunnen weigeren. Als ik de woorden van de CEO van Trans mag geloven is een onstabiel rooster de normaalste zaak van de wereld. Niet dus.

Waarom zijn jullie roosters zo instabiel? Is het zo'n chaos?
 
Vermoedelijk heeft HV hier nadeel van ‘economies of scale’. Met net wat minder dan 40 kisten in de vaart verdeeld over drie bases gedurende de zomer moet HV verhoudingsgewijs meer personeel in dienst hebben om dezelfde stand-by coverage te hebben als de grote low-cost jongens. Dat drukt zwaarder op hun kosten per stoelkilometer en omdat (helaas voor het personeel) HV niet zelf bijvoorbeeld hun handlingcontracten kan uitonderhandelen is personeelskosten een van de weinige posten waar ze geld uit kunnen knijpen...
 
Dat drukt zwaarder op hun kosten per stoelkilometer en omdat (helaas voor het personeel) HV niet zelf bijvoorbeeld hun handlingcontracten kan uitonderhandelen...

Redelijk off-topic maar om het beeld juist te houden: HV onderhandelt wel degelijk hun eigen afhandelingscontracten (en sluit deze ook zelf af). Dat dit niet zou gebeuren is dus ook onjuist.
 
...maar niet op hun thuisbases AMS/RTM/EIN, en dat bindt dus je handen voor de helft van de handling fees. Op Schiphol heeft HV geen andere keus dan afhandeling door KLM grondpersoneel. Dat was mijn punt.
 
...maar niet op hun thuisbases AMS/RTM/EIN, en dat bindt dus je handen voor de helft van de handling fees. Op Schiphol heeft HV geen andere keus dan afhandeling door KLM grondpersoneel. Dat was mijn punt.

Op RTM & EIN worden wel degelijk de eigen contracten onderhandeld.
Ook op AMS overigens; dat de KLM de afhandelaar van HV is betekent niet dat er geen discussies plaatsvinden :biertje:
 
Op RTM & EIN worden wel degelijk de eigen contracten onderhandeld.
Ook op AMS overigens; dat de KLM de afhandelaar van HV is betekent niet dat er geen discussies plaatsvinden :biertje:

Ik denk (vrees) dat jullie allebei gelijk hebben, of dat het zo gaat worden:



Als je op de afbeelding klikt ga je gelijk naar de juiste pagina in de presentatie.
 
Vermoedelijk heeft HV hier nadeel van ‘economies of scale’. Met net wat minder dan 40 kisten in de vaart verdeeld over drie bases gedurende de zomer moet HV verhoudingsgewijs meer personeel in dienst hebben om dezelfde stand-by coverage te hebben als de grote low-cost jongens. Dat drukt zwaarder op hun kosten per stoelkilometer en omdat (helaas voor het personeel) HV niet zelf bijvoorbeeld hun handlingcontracten kan uitonderhandelen is personeelskosten een van de weinige posten waar ze geld uit kunnen knijpen...

Misschien mis ik het punt, maar ik zie in de tekst nog geen verklaring waarom dit zou moeten leiden tot rooster instabiliteit.

Bedoel je te zeggen dat Transavia probeert te 'besparen' door minder mensen op standby te zetten? Leidt dit tot rooster-disruptie? Ik meen (ben niet 100% zeker) dat er een soort wettelijk verplicht minimum percentage standby-ers moet zijn.
 
Voor de beeldvorming:

HV: 600 piloten in dienst. Zeg, 10% op standby is 60 man networkwide.

EZY: 3000 piloten in dienst. 10% daarvan is 300 man networkwide.

Mijn punt is dat een grotere maatschappij dus meer personeel achter de hand heeft bij disruption (tenzij die disruption ook networkwide is, maar dat gebeurt niet vaak).

Wat de laatste tijd veel gebeurt is dat Schiphol slot restricted is en er ineens veel crew van standby nodig is voor het rondbreien van de dienstregeling en crew die uit hun uren loopt aan het einde van de dag. HV heeft dan sneller last van knock-on effecten. Dan moet je gaan goochelen met de schema's van crew voor de volgende dag omdat crew anders geen minimum rest heeft enz.

Een maatschappij die 5 keer zo veel crew op standby heeft kan die klappen makkelijker opvangen zonder dat er veel gesold moet worden met roosters voor de dag(en) erna.
 
Meen dat ze bij Cor en Don op een 4/3 schema zitten. Is nou niet bepaald een grote maatschappij. Verder ook niet helemaal eens met je redenering, want je moet het mijn inziens meer per base bekijken ipv network wide. Easy heeft echt niet 123 een standby uit Porto in Lissabon staan. Er moet toevallig nog een vlucht zijn of anders 3+ uur per taxi. Om maar een voorbeeld te geven. Ze hebben wel weer het voordeel dat ze vanwege de vele basissen misschien een reverse rotation kunnen doen, maar dat betekent dus wel aanzienlijke vertragingen.
 
Vanuit Porto niet, maar wel vanuit de vele EZY bases die ook op Lissabon vliegen. Als er iets gebeurt zet je eerst een lokale SBY in en als je verwacht dat er later meer nodig is stuur je meer crew op. Een grote club met veel bases heeft zo echt wel schaalvoordelen.
 
Back
Top