Piloot en ZZP, wat komt daar bij kijken?

Mach 1

New member
Hallo, ik heb geprobeerd in de databank te zoeken maar kom niet echt tot bevredigende antwoorden.

Ik ben al jaren beroepspiloot en zoals velen onder ons helaas onlangs mijn baan kwijtgeraakt vanwege Corona.

Nu heb ik een werk gevonden voorlopig als safety pilot op oproepbasis in Belgie. Mondjesmaat werk en vooralsnog té weinig voor levensonderhoud maar het is tenminste iets en ik kom nog eens in de lucht om mn skills bij te houden. Ik wil het naast mijn UWV uitkering doen waarbij ik tot onder 87,5% van mijn bruto-ww mag bijverdienen.
Het bedrijfje wil geen contract geven maar ik moet als freelance mijn factures naar hun indienen. Ik heb daar helemaal geen ervaring mee, heb sowieso weinig ervaring in ondernemen als ZZP.

Zijn er vliegers hier die graag hun ervaring willen delen waar zoals rekening mee te houden, wat je zelf allemaal moet regelen (Ja alles, maar wat is nu alles :) )Is er een BTW tarief waar ik rekening mee moet houden, zo ja, welke?

Alvast bedankt!

Groetjes,
 
Het bedrijfje wil geen contract geven maar ik moet als freelance mijn factures naar hun indienen. Ik heb daar helemaal geen ervaring mee, heb sowieso weinig ervaring in ondernemen als ZZP.

Zonder contract doe je natuurlijk helemaal niets. Dat is vragen om gedoe achteraf. Ik ben wel zelfstandige, maar niet in de luchtvaart. Je hebt een contract nodig waarin staat wat de afspraken zijn, wat het tarief is per uur of per vlieguur, wat je daarvoor doet, hoe ver voor de vlucht ze je oproepen, of je vluchten kunt weigeren, wat voor verzekeringen je moet afsluiten, factureren per vlucht of per maand, enzovoorts. Daarna schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel. De Belastingdienst gaat dan vanzelf aan de bel trekken omdat ze inkomstenbelasting en omzetbelasting (BTW) willen ontvangen.

Op iedere factuur zet je BTW voor 21% van het totaalbedrag. Voor alle kosten die je zakelijk maakt bewaar je de BTW-bon of factuur. Je houdt daarvan een administratie bij, want in de eerste maand van ieder kwartaal moet je BTW-aangifte doen en de ontvangen BTW minus de betaalde BTW (voor kosten) afdragen, ook als de klant nog niet betaald heeft. Tip: factureer niet op 31 maart, maar op 1 april. Die BTW valt dan onder het tweede kwartaal en dan heeft de klant al lang betaald. Anders moet je het misschien voorschieten.

Inkomstenbelasting is een heel ander verhaal. Ik heb mezelf via een BV in loondienst genomen en dan werkt dat weer heel anders dan bij eenmanszaken.
 
Als je als ZZPer minder dan 20.000 euro omzet per jaar, hoef je sinds 01.01.2020 geen BTW meer af te dragen, en dus ook niet meer in rekening te brengen bij je klanten.
Je moet als ZZPer per jaar minimaal 3 verschillende klanten een rekening te hebben gestuurd.
Even ter aanvulling !

Groet

Ger
 
Als je als ZZPer minder dan 20.000 euro omzet per jaar, hoef je sinds 01.01.2020 geen BTW meer af te dragen, en dus ook niet meer in rekening te brengen bij je klanten.
Je moet als ZZPer per jaar minimaal 3 verschillende klanten een rekening te hebben gestuurd.

Dat eerste wist ik niet, maar ik zit dan ook nooit zo laag. Dat laatste is een veel gehoord misverstand. Het is gewoon niet waar. Je moet duidelijk maken dat je niet een te vaste relatie met je klant(en) hebt, want dan val je onder artikel BW 7:610, oftewel loondienst. Je opdrachtgever moet dan opeens loonbelasting gaan inhouden en als hij het contract beëindigt moet hij een transitievergoeding betalen. Sinds de invoering van de wet DBA is het een gedeelde verantwoordelijkheid van opdrachtgever, opdrachtnemer en een eventuele inhuurketen daartussen om duidelijk te maken dat het om inhuur gaat en niet om loondienst.

ls je ieder jaar drie of meer klanten factureert gelooft de Belastingdienst wel dat je niet bij één van die drie in loondienst bent en zit je veilig. Als je met iedere klant een modelovereenkomst sluit en de werkelijkheid overeenkomt met wat je op papier gezet hebt zit je net zo veilig, ook als je maar één klant hebt. Als je met je bedrijf een eigen website, eigen visitekaartjes, enzovoort hebt en actief klanten werft zit je ook veilig, ook als je in een jaar maar één of twee klanten geworven hebt. De Belastingdienst huurt zelf veel externe IT-professionals voor meerjarige projecten zonder dat die mensen er nog een klant naast hebben. Je moet naar het totaalplaatje kijken. De modelovereenkomst is de duidelijkste aanwijzing dat het om inhuur gaat. Drie klanten is de gemakkelijkste, maar niet per se noodzakelijk. Ik heb nog nooit drie klanten in één jaar gehad en ook nog nooit problemen met de Belastingdienst.
 
Zonder contract doe je natuurlijk helemaal niets. Dat is vragen om gedoe achteraf. Ik ben wel zelfstandige, maar niet in de luchtvaart. Je hebt een contract nodig waarin staat wat de afspraken zijn, wat het tarief is per uur of per vlieguur, wat je daarvoor doet, hoe ver voor de vlucht ze je oproepen, of je vluchten kunt weigeren, wat voor verzekeringen je moet afsluiten, factureren per vlucht of per maand, enzovoorts. Daarna schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel. De Belastingdienst gaat dan vanzelf aan de bel trekken omdat ze inkomstenbelasting en omzetbelasting (BTW) willen ontvangen.

Op iedere factuur zet je BTW voor 21% van het totaalbedrag. Voor alle kosten die je zakelijk maakt bewaar je de BTW-bon of factuur. Je houdt daarvan een administratie bij, want in de eerste maand van ieder kwartaal moet je BTW-aangifte doen en de ontvangen BTW minus de betaalde BTW (voor kosten) afdragen, ook als de klant nog niet betaald heeft. Tip: factureer niet op 31 maart, maar op 1 april. Die BTW valt dan onder het tweede kwartaal en dan heeft de klant al lang betaald. Anders moet je het misschien voorschieten.

Inkomstenbelasting is een heel ander verhaal. Ik heb mezelf via een BV in loondienst genomen en dan werkt dat weer heel anders dan bij eenmanszaken.

Bedankt voor je positieve reactie, daar kom ik verder mee! Goede tip ook!

Dat lage start bedrag van Ger zal mij wel lukken om er onder te blijven, zoals ik eerder al vermelde is het sporadisch werk zijn. Ik zal in ieder geval met ze in conclaaf gaan over een soort van contract of afspraken op papier, daar hebben ze zelf ook baat bij lijkt me. Dat van die 2 of meerdere klanten lijkt mij ook niet zo ingewikkeld. Kwestie van iemand anders die je kent en ingeschreven staat een factuur voor iets sturen en iedereen blij!

Ik heb komende dinsdag afspraak bij kvk om de zzp te regelen. Je krijgt dan een kvk nummer, krijg je via kvk ook je btw nummer of gaat dat weer via belastingdienst?

Als mijn werk maar héél sporadisch is, zeg bijvoorbeeld 5 vluchtjes per maand, volstaat het dan om ze simpelweg een factuur te sturen via Excel gemaakt en een kopietje in een map voor de belastingdienst of doe ik er beter aan om er een hele boekhouding op na te houden? Misschien denk ik wel te simpel?

Heb wel een lijstje gezien waar een factuur allemaal aan moet voldoen, onderstaande klinkt jullie bekend?
  • Naam, adres en btw-identificatienummer
  • KvK-nummer
  • Uniek opvolgend factuurnummer
  • Datum waarop de factuur is gemaakt
  • Naam en het adres van klant
  • Datum (of tijdvlak) waarop goederen of diensten zijn geleverd
  • Aantal geleverde goederen of diensten
  • Omschrijving van de geleverde diensten/goederen
  • Btw-tarief dat in rekening wordt gebracht 0%, 9% of 21%)
  • Bedrag dat in rekening wordt gebracht, exclusief btw
  • Het btw-tarief in procenten en btw-bedrag in euro’s: bij verschillende btw-tarieven voor diensten of producten moet duidelijk onderscheid worden gemaakt per onderdeel.
Groetjes,
 
Als je als ZZPer minder dan 20.000 euro omzet per jaar, hoef je sinds 01.01.2020 geen BTW meer af te dragen, en dus ook niet meer in rekening te brengen bij je klanten.
Opgezocht, dit is de "KOR" regeling en inderdaad tot 20.000,- Dit kan je doen voor 3 jaar of totdat je 20.000,- hebt bereikt, vanaf dat punt moet je weer BTW verrekenen.

...de btw op kosten (voorbelasting) mag je ook niet aftrekken.
Dat kan een nadeel zijn, hangt er natuurlijk van af wat je allemaal wilt aftrekken.
 
Dat van die 2 of meerdere klanten lijkt mij ook niet zo ingewikkeld. Kwestie van iemand anders die je kent en ingeschreven staat een factuur voor iets sturen en iedereen blij!

Het gaat wel om een klant waar je diensten aan levert, dus met je kersverse vliegbedrijf moet je wel voor ze vliegen, of desnoods vliegopleidingen verzorgen of zo. Iemand een factuur sturen voor iets kleins voldoet denk ik niet. Vraag dat eerst na bij je accountant voordat het mis gaat.

Ik heb komende dinsdag afspraak bij kvk om de zzp te regelen. Je krijgt dan een kvk nummer, krijg je via kvk ook je btw nummer of gaat dat weer via belastingdienst?

Zodra je je inschrijft bij de KvK wordt de Belastingdienst vanzelf gealarmeerd. Die nemen dan contact op. Mochten ze dat vergeten, dan ben je zelf verantwoordelijk, maar volgens mij vergeten die niet zo veel.

Als mijn werk maar héél sporadisch is, zeg bijvoorbeeld 5 vluchtjes per maand, volstaat het dan om ze simpelweg een factuur te sturen via Excel gemaakt en een kopietje in een map voor de belastingdienst of doe ik er beter aan om er een hele boekhouding op na te houden? Misschien denk ik wel te simpel?

Die lijst klopt wel. Je administratie moet volgens de regels van de Belastingdienst overzichtelijk zijn en aan een controleur inzicht geven van al je financiën, voor zover die aan het bedrijf gerelateerd zijn. Je eigen accountant kan aanvullende eisen stellen als hij voor al zijn klanten hetzelfde systeem wil zien. Een Excel sheet is voor de Belastingdienst in principe genoeg, zolang je alle verschillende inkomsten en uitgaven in verschillende kolommen zet met een totaaltelling eronder. Je accountant zal met je bespreken hoe hij het wil zien. Als het door de omvang onoverzichtelijk wordt moet je een betere manier van administratie voeren verzinnen.
 
Het gaat wel om een klant waar je diensten aan levert, dus met je kersverse vliegbedrijf moet je wel voor ze vliegen, of desnoods vliegopleidingen verzorgen of zo.

Niet correct. Je kan je activiteiten altijd uitbreiden. Inkomsten kan je van gelijk waar halen. Kosten moeten in het algemeen gerelateerd zijn aan je inkomsten.



Ivm de BTW discussie: als je als Nederlands bedrijf/ondernemer aan een Belgisch bedrijf factureert, hoef je geen BTW aan te rekenen. De BTW kan dan verlegd worden als intra communautaire levering. Je hebt op belastingsvlak geen enkel voordeel om geen BTW aan te rekenen als je aan bedrijven levert. Een bedrijf kan het niet schelen of ze BTW moeten betalen, ze trekken het toch (meestal) terug. En jij kan BTW terugtrekken van de kosten die je maakt. Als je particulieren hebt als klant, dan kan het wel belangrijk zijn.

BTW plichtig zijn, kan wel je administratiekosten verhogen, dat moet je dan zelf bekijken of het voordelig is of niet.
 
Allemaal bedankt voor jullie reactie, ik ben er uit, we gaan aan de slag.

Groetjes en succes in deze uitdagende tijden!
 
Back
Top