De 912* oliedop is een simpele kwartslag sluiting. Deze zit op een los olietankje naast de motor. Het is een drysump systeem (ook de nieuwe), vandaar het burpen. Vergeet je dat, dan doe je er veel te veel in. Bij stilstand loopt het olietankje langzaam leeg de motor in. "Burpen" pompt dat terug. Mij is destijds geleerd om de dop in de canopy goot of op de left seat te leggen tijdens het peilen, zodat je niet kunt vertrekken zonder.
Onder de dop zit een korte hals met daarin alleen een los peilstokje. Dat steek je door een klein gaatje in de daadwerkelijke olietank. In die tank zitten geen bewegende delen, zoals in een motorblok wel het geval is. Het lijkt me niet dat daar veel olie uit komt als je de dop verliest, in coordinated +G flight.
Als ik het goed versta parkeert ie hem (na een korte inspectie door de brandweer) zelfs naast de taxibaan in het gras om de motor direct af te kunnen zetten. Maarja, als ie z'n olie in het Veluwemeer geloosd heeft, en niet naar een peilmeter maar naar een drukmeter kijkt als hij roept dat het bijna op is, is het kwaad natuurlijk allang geschied.
Op de Dutch Mil opname lijken de militaire laagvliegers die je op de screenshot van PPP ziet (ROGUE*), te melden dat ze iets of iemand in hun vaarwater gezien hebben. Dat kan de ZVD geweest zijn. De rest van het VFR verkeer zit er ruim boven, op dat moment. Even later nog een hoop geroep naar de ZVD, ik denk dat de mayday communicatie op Dutch Mil begon. Allemaal slecht te verstaan, vooral omdat ie zo laag zit denk ik.
Door de hoge QNH (1029) moet je bij alle transponder getallen nog ~450vt bijtellen. Dan nog was het wel windmolen-slalom, waar ie weer opdook bij Dronten.