PH-ZVD Lelystad

Europe-American

Well-known member
Zie net op mijn Flightradar24 dat de ZVD op Lelystad is geland met een 7700 code.
Vliegveld gehaald dus succesvol afgelopen maar weet iemand wat er aan de hand was?
Korte online search leert dat het een nieuwe kist betreft die dit jaar vanuit de fabriek geleverd is.
 
Misschien heeft de oefening vlakbij Harderwijk (-2100 voet in 1 minuut) iets met olieverlies te maken, maar dat is natuurlijk speculatie.
 
Misschien heeft de oefening vlakbij Harderwijk (-2100 voet in 1 minuut) iets met olieverlies te maken, maar dat is natuurlijk speculatie.

Toestel van Zelf Vliegen. ADS-B Exchange raakte hem om 9:33 kwijt vlak boven Nunspeet en vond hem om 9:47 terug ten oosten van Dronten terwijl hij de draai maakt terug naar het veld. Na de landing zegt hij inderdaad over de radio dat zijn olie bijna op is. Dan zal er toch wel iets weggelekt zijn tijdens de vlucht lijkt me.

1726602718301.jpeg

Volgens P2000 gelijk hoog opgeschaald:

1726603036027.png
 
Een klassieker met leerlingen is de olie vuldop niet goed vast.
Heb ooit een Tecnam gevlogen maar kan me niet meer herinneren waar die vuldop zat op een Rotax
Wij kregen uitgelegd dat we de motor moesten ‘burpen’ voor de start.
Weet niet of dat nog steeds moet.
Maar als instructeur was het in elk geval altijd olie en olie peilstok checken en brandstof doppen.
 
De 912* oliedop is een simpele kwartslag sluiting. Deze zit op een los olietankje naast de motor. Het is een drysump systeem (ook de nieuwe), vandaar het burpen. Vergeet je dat, dan doe je er veel te veel in. Bij stilstand loopt het olietankje langzaam leeg de motor in. "Burpen" pompt dat terug. Mij is destijds geleerd om de dop in de canopy goot of op de left seat te leggen tijdens het peilen, zodat je niet kunt vertrekken zonder.

Onder de dop zit een korte hals met daarin alleen een los peilstokje. Dat steek je door een klein gaatje in de daadwerkelijke olietank. In die tank zitten geen bewegende delen, zoals in een motorblok wel het geval is. Het lijkt me niet dat daar veel olie uit komt als je de dop verliest, in coordinated +G flight.

Als ik het goed versta parkeert ie hem (na een korte inspectie door de brandweer) zelfs naast de taxibaan in het gras om de motor direct af te kunnen zetten. Maarja, als ie z'n olie in het Veluwemeer geloosd heeft, en niet naar een peilmeter maar naar een drukmeter kijkt als hij roept dat het bijna op is, is het kwaad natuurlijk allang geschied.

Op de Dutch Mil opname lijken de militaire laagvliegers die je op de screenshot van PPP ziet (ROGUE*), te melden dat ze iets of iemand in hun vaarwater gezien hebben. Dat kan de ZVD geweest zijn. De rest van het VFR verkeer zit er ruim boven, op dat moment. Even later nog een hoop geroep naar de ZVD, ik denk dat de mayday communicatie op Dutch Mil begon. Allemaal slecht te verstaan, vooral omdat ie zo laag zit denk ik.

Door de hoge QNH (1029) moet je bij alle transponder getallen nog ~450vt bijtellen. Dan nog was het wel windmolen-slalom, waar ie weer opdook bij Dronten.
 
Last edited:
Die Hercules (ROGUE11) meldt dat hij een small airplane visual heeft op 1500 voet, "not squawking, not on TCAS". Er zitten dan zes van die Hercules toestellen vlak bij elkaar op dezelfde hoogte. Kan me voorstellen dat ze die situatie niet leuk vinden.

Dit lijkt te kloppen met de screenprint hierboven. Dutch mil roept de ZVD dan twee keer op, maar krijgt geen reactie. Gaat dan andere toestellen voor hem waarschuwen. Een paar minuten later komt hij toch (onverstaanbaar) op de frequentie. Klinkt alsof hij een elektrische storing gehad heeft.
 
Misschien zelf de hele boel uitgezet en later opnieuw opgestart.

Vziw hebben alle Mentors een full glass cockpit (G3X), dus alles hangt aan elkaar en duurt ook even om weer op te starten, als het vergelijkbaar is met de G1000 waar ik het PPL examen mee gedaan heb.

Twee keer kon ik niet weg met dat ding omdat de G1000 na een spanningsdip niet meer met de transponder wilde praten, en de transponder niet afzonderlijk bediend kon worden.

Sindsdien is de liefde voor dergelijke volledig geïntegreerde systemen wel een beetje bekoeld. Leuk als het werkt, maar als bron van AOG's... Mwah.
 
Geeft zo'n ding ook aan dat je te weinig olie hebt? In dat geval kan het zijn dat ze die melding hebben proberen te resetten door de glass cockpit even uit en aan te zetten. En dan ben je een kwartier onzichtbaar voor o.a. die zes Hercules vliegtuigen die op dezelfde hoogte langskomen. Dat is dan gelijk het nadeel van zo'n glass cockpit. Geef mij maar metertjes.
 
Ja dat bedoel ik. Oliedruk meter én melding zit ongetwijfeld in de G3X. Maar peil? Ik weet niet of er 912's met peilsensor bestaan. Ik ken er geen.
 
Alléén een snelle reset duurt nou ook weer geen kwartier, ook niet bij de oudere G1000. Dus wat er nou precies gebeurd is, kan denk ik alleen de PIC vertellen.
 
Back
Top