Persoonlijk verslag PO-2 van een kandidaat

Diana

Active member
Zoals gebruikelijk was ik rond 7:30 al in Soesterberg. Je weet het met de Nederlandse wegen nooit, dus ik rijd altijd maar vroeg weg en ben er dan ook steevast veel te vroeg, maar doe ik dat niet dan pik ik misschien net een stel files mee en kom ik te laat. Dus dan maar wat vroeger op staan en een tijdje in de auto muziek luisteren alvorens het CML binnen te gaan.
Daar binnen gekomen zag ik allereerst de jongen waar ik GVSS mee had gehaald, dus ff kletsen, er kwam om 8:25 nog een derde binnen, en vervolgens werden we met z'n drieën opgehaald en gingen we naar de vertrouwde GVSS briefing room. Dat leek me eigenlijk vrij weinig man, maar een andere gast zat daar al en er kwamen er nog twee van boven waardoor we uiteindelijk met z'n zessen waren.
Er kwamen naast de vrouw die ons meegenomen had nog twee dames en een heer bij die ons gingen observeren (en later interviewen). We kregen te horen dat we eerst een groepsopdracht zouden krijgen, daarna een presentatie moesten doen, en vervolgens weer een groepsopdracht, om tot slot de interviews te krijgen.

En zo begonnen we aan de eerste groepsopdracht, het aanleggen van het vliegveld. Na even de instructie door gelezen en (op één na) weer ingeleverd te hebben kregen we een grote kaart voor de neus en mocht het geheel van start gaan. Het is belangrijk dat je niet stil een hoekje blijft, want er wordt met name gelet op verbaal gedrag (voor zover ik weet). Alleen maar instemmend knikken en intelligent "hmm" doen levert niet echt punten op denk ik. Als een kip zonder kop in 't wilde weg roepen natuurlijk ook niet.
Hier moesten we dus besluiten over het al dan niet in zee aan leggen, de verplaatsing van recreatieparken, het opblazen van bergen, dempen van moerassen of kappen van bossen etc. Nadat we een oplossing bedacht hadden en een van ons (not me) die gepresenteerd had, werd ons verteld dat ze het geen goede oplossing vonden en mochten we het in 5 minuten nog een keer proberen (of dat standaard is weet ik niet). Toen hebben we het plan over een andere boeg gegooid, en heeft weer een andere jongen dat gepresenteerd.

Daarna even in de kantine kopje thee drinken en weer terug voor de presentaties (yay!). Ik heb uiteindelijk gezegd dat ik wel wilde beginnen, iemand moet als eerst, ik denk, why not? Toch een beetje durf tonen. Je hoeft je geen zorgen te maken dat het over quantum-mechanica gaat ofzo, er liggen een stuk of tien kaarten op z'n kop op tafel, je pikt er een uit en daar staan dan twee onderwerpjes op, kies er eentje, en in drie minuten voorbereidingstijd mag je bedenken hoe je het gaat doen en dan presenteer je drie minuten. Ging wel OK geloof ik, en daarna mocht ik even een beetje relaxen terwijl de andere vijf hun presentaties op ons los lieten. Hierna alleen even naar de gang en vervolgens weer terug naar binnen voor de laatste groepsopdracht.

We kregen te horen wat het inhield, een opdracht over vikingen. Iedereen kreeg een aantal kaarten met gegevens, en door de gegevens van de groep samen te voegen moest je bepalen op welke datum, welk jaar en waar een viking-aanval plaats vond. Maar allereerst kregen we 5 minuten de tijd om de kaarten door te lezen, een leider te kiezen en strategie te bepalen.

Nou ja, toen ik de kaarten al snel vijf keer bekeken had, had nog niemand iets gezegd en aangezien ik vorige keer (2003) op leiderschapvaardigheden (gebrek aan) was afgekeurd dacht ik, boeie, ik neem in ieder geval even het woord van: "Jongens, ik neem aan dat we allemaal het wel een paar keer gelezen hebben, wat gaan we doen en wie gaat leiden?" Waarop een van de anderen zei: "Nou, je neemt mooi het woord, wil jij het niet doen?" Ik dacht dus maar van, oké, nu kan je op je bek gaan maar je kan ook tonen aan de KLu dat je echt veranderd bent dus, hell yeah we gaan ervoor.

Nou, uiteindelijk in de 15 minuten daarna net binnen de tijd tot een conclusie gekomen en het antwoord was goed dus de oefening was succesvol (phew!) en ik kreeg later tijdens het gesprek nog commentaar dat ik het goed gedaan had.

Daarna weer even in de kantine zitten, eerst werd mijn "GVSS buddy" gehaald voor z'n interview en ik mocht een minuut of tien daarna als tweede mee. Het gesprek op zich was harstikke relaxed bij mij, ik had een aardige blonde vrouw, en het was geen moment een stroef gesprek of een ongemakkelijke vragensessie. Ik begon gewoon te vertellen over wat ik allemaal ben gaan doen na mijn vorige afwijzing. Het was gewoon een plezierig praatje haast. Paar keer goed gelachen en na een aantal verplichte vragen (neem ik aan) over softdrugs en harddrugs, motivatie, inzet van wapens etc. dacht ze dat ze wel genoeg wist en dat was dat.

Toen zei ze nog dat ik waarschijnlijk maandag gebeld zou worden. Op mijn opmerking dat het dan een lekker stress weekendje zou worden kwam een antwoord waar ik, misschien ingebeeld, een subtiel positieve ondertoon bespeurde: "Ach, je hebt meestal zelf wel een idee hoe het gegaan is toch?" (waarop ik dacht: inderdaad, goed!!). Dat bleek te kloppen want ik werd om 15:15 al gebeld dat het allemaal OK was en dat ik begin volgende week gebeld word om een afspraak te maken voor VMO-1, en anders zelf maar even moet bellen.

Al met al was ik binnen drie kwartier met het gesprek klaar, daarbij inbegrepen 5 minuten van nog even invullen over een evaluatie over wat ik van de dag vond.

De jongen van de GVSS bijvoorbeeld kwam pas een kwartier daarna terug (en was eerder gehaald) en het kwam op me over dat zijn gesprek wat moeizamer was geweest, ook nog ingaan op die tien karakterpunten etc. Ik hoop dus dat hij het gewoon gehaald heeft maar ik weet het niet. En hij kreeg ook vragen over deployments van de KLu, iets wat bij mij niet eens aan de orde gekomen was dit keer (2003 wel, weet niet of ze daar notities van bewaren?), maar ik denk dat ze uit de rest van het gesprek wel had opgemaakt dat ik dit soort kennis op verzoek wel kon leveren, want als ze het gevraagd had had ik haar tijden kunnen vervelen, van Eagle Assist tot Joint Forge en andere obscure operaties en oefeningen... haha.

Daarna kon ik 's middags nog even een fijn tentamen maken aan de universiteit.

Vermoeiend dagje al met al... En nu is eind van de middag ook m'n stem bijna verdwenen... Had al paar dagen last van keelpijn/beetje hoesten maar ik wilde absoluut niet ziek zijn vandaag. Had er eerder op de dag nog geen last van ook maar nu is m'n stem half aan gort... Maar ja, boeie! PO2 is in de pocket...
 
Back
Top