persoonlijk verhaal

mackenzie

New member
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum omdat ik sinds kort interesse heb om voor de pilotenopleiding van de Klu te gaan.

Ik ben in 2005 na mijn middelbareschool al eens naar Eindhoven geweest voor een voorlichting, maar toen uiteindelijk besloten om eerst te studeren. We zitten inmiddels in 2012 (ben 26 jaar oud en dus is het a.s. februari blok mijn enige kans) en heb bijna twee studies afgerond (Geschiedenis en Bestuurskunde). Ik heb al heel lang interesse voor het leger (niet specifiek voor de Luchtmacht) en was al lang van plan om voor de opleiding Offcier Zeedienst bij de KM te volgen.

Ik heb een infodag bijgewoond in Den Helder waar ook Mariniers waren. Dit heeft mij aan het denken gezet en heb daarna mijn visie bijgesteld van Officier Zeedienst naar Offcier der Mariniers. Ik ben ook al heel lang hiervoor aan het trainen, maar ben er min of meer achtergekomen dat het misschien toch niet iets voor mij is...

Daarna heeft de KMar een tijd door mijn hoofd gespeeld en sinds kort de Klu. Dit omdat meerdere mensen zich afvroegen of piloot niet iets voor mij was. Inmiddels weet ik redelijk wat van alle defensieonderdelen aangezien ik 1. mijn scriptie erover schrijf, maar ook omdat ik 2. veel informatie heb opgedaan voor de verschillende opleidingstrajecten :)

Ik heb echter een aantal vragen: ik zie heel veel jongens die graag F-16 piloot willen worden die dat hun hele leven al wilden worden. Bij mij is dat nooit zo geweest aangezien ik in eerste instantie voor andere defensieonderdelen interesse had. Mijn vraag is dus: moet je je hele leven dat hebben willen worden? Is dat min of meer een vereiste of kun je ook later interesse hebben gekregen?

Ten tweede, over de opleiding zelf: wat is slagingspercentage? Ik las ergens 1%? Kun je ook uit de opleiding vallen terwijl je in Amerika wordt opgeleid? Ik las ergens dat je een huis krijgt in de VS. Is dat waar?

Over de KMA: als je in februari begint, word je dan direct op de KMA opgeleid? De officiersopleiding begint toch alleen in augustus? En krijg je vakantiedagen en vrije tijd? Ik vind dat de Luchtmacht website vrij schraal is m.b.t. informatie in vergelijking met de Marine website.

Over de selectie: hoe streng zijn ze met allergieen? Ik heb namelijk huismijt- en nikkelallergie. Alvast bedankt!

gr. mackenzie
 
Naar ik heb gehoord erg streng. Iemand hier heeft ook selectie gedaan, en mocht je neergehaald worden, en je werd gezocht, hebben ze niet iemand nodig die moet niezen in de bosjes.(of ergens anders natuurlijk) Anderen zullen je vast en zeker nog meer kunnen vertellen.
 
Beste mackenzie,

Ik zelf heb ook selectie gedaan, ik heb 't tot de VFS geschopt (helaas niet gehaald dus).
De selectie is vrij streng, maar niet onhaalbaar in mijn ogen! Ik heb er zelf achteraf spijt van dat ik het op zo'n jonge leeftijd geprobeerd heb. (weinig ervaring met vliegen) Dit is wel een pré als je de vliegselectie rondes wil halen.

Nu in jou geval zou ik eerst maar eens nog lekker veel zweefvliegen/ een paar uurtjes maken met een gemotoriseerd vliegtuig.

Er zijn veel programmaatjes te vinden waarmee je kunt oefenen op de eerste test.
Evt. kan ik er wel 1tje mailen.

PM maar voor meer vragen, wat ook een aanrader is, is om de kennisbank te checken -> selecties -> KLu

Daar staat elke selectieronde uitvoerig omschreven. Ik kan je helaas geen antwoord geven op je vraag over je allergie. (Ik zou gewoon even bellen/mailen naar soesterberg.)


mvg,
 
Oja, weet wel.

De KLu wil echt alleen hét beste! Wat ze mij vertelden toen ik te horen kreeg dat ik de VFS niet gehaald had, is dat als ze me al 'met hak over de sloot' door zouden laten gaan naar de volgende ronde dat er geen kans voor mij meer in zou zitten.
(ongeacht of ik alle rondes daarna nog zo goed zou presteren)

Ze hadden toen namelijk al 40 'neusjes van de zalm' op de bank zitten die stonden te springen om te beginnen, elk half jaar starten er 9 met de opleiding.

Dus er zouden nu nog 4 wachtende voor u zijn mits er de afgelopen 2 jaar niemand de selectie gehaald zou hebben. Wat niet echt realistisch is.

moraal: Niet alleen elke ronde halen, maar elke ronde halen met een zo een perfect mogelijk resultaat.
 
Last edited:
@Swieber, maar het is toch juist zo dat je beter geen ervaring kan hebben aangezien ze een leercurve willen zien? Als je al ervaring hebt, zullen ze een hogere leercurve willen zien toch?


Trouwens, als er nu nog 4 wachtenden voor mij zijn, heeft het dan nog wel zin uberhaupt te solliciteren? Ik heb geen 2 jaar wachttijd aangezien ik in mei al 27 word. Ik moet dus met het februari blok mee....Wie zou ik het beste kunnen bellen om informatie hieromtrent over te krijgen?

gr. mackenzie
 
Ik zou me geen zorgen maken om die 'wachtrij'
Zoals ik als schreef is hij volgens mij nu nog steeds veek langer dan 4 pers.

Als je door bent ben je door. En met die 2 studies kan ondertussen een baan ergens anders vervullen?

Gewoon even bellen!
 
@Swieber, begrijp ik, maar ik ben al 26. Ik kan wel een baan gaan zoeken, maar dan ben inmiddels te oud voor de Luchtmacht....
 
Besef je wel dat defensie kapot wordt bezuinigd. Tientallen f-16's weg, alle cougar heli's en nog andere toestellen. Hierdoor ontstaat een piloten overschot binnen de luchtmacht zelf. Ga er ook maar van uit dat de JSF NIET komt.

Verder het bekende verhaal van de 1tjes, 2tjes en 3tjes. Er zijn honderden door de selectie gekomen de afgelopen jaren, maar die liggen "op de plank". Aangezien ze amper piloten nodig hebben nemen ze alleen de aller beste, de 1tjes. En volgens de instructeurs is het bijna onmogelijk om een 1tje te krijgen.

Ook wordt de kennisbank wat irrelevant voor PO-1 omdat ze die radicaal aan het veranderen zijn (misschien is dit al wel gebeurd, iemand die recent po-1 heeft gedaan?).

Al met al ziet het er niet goed uit voor de "wannabe's", het zou me niet verbazen als er nog meer bezuinigd gaat worden, helemaal als ik de eerste peilingen zie waar de SP bijna zo niet de grootste partij van Nederland gaat worden.

Je kunt het natuurlijk proberen. Zorg zoals anderen al hebben gezegd voor een perfecte voorbereiding. Je zult OVERAL uitmuntend moeten presteren.
 
Nou dat motiveert ook! Waarom maken ze dan nu zoveel reclame voor vlieger bij de Luchtmacht als ze zoveel overschot hebben?
 
Mackenzie,

Staar je niet blind op het vliegen als je zowiezo al interesse hebt in defensie. Binnen de landmacht, luchtmacht en marine zijn genoeg mooie officiersfuncties. Vliegen ernaast kan altijd nog als hobby (ik ben nu bezig met FAA MEL)!

Groet!
 
Last edited:
Nou dat motiveert ook! Waarom maken ze dan nu zoveel reclame voor vlieger bij de Luchtmacht als ze zoveel overschot hebben?

Herkenbaar verhaal. Hoog opgeleid. Jaartje ouder. Interesse en affiniteit met de krijgsmacht in het algemeen. Bijzondere aandacht voor het vliegen. Er zijn er zat binnen de KLu met hetzelfde pakket.

Op je vragen;

Moet je je hele leven dat hebben willen worden? Is dat min of meer een vereiste of kun je ook later interesse hebben gekregen?

Nee zeker niet. Ik ken vliegers die op de KMA niet wisten hoe een PC-7 eruit zag -en het wel tot operationeel vlieger hebben geschopt. Inzicht en affiniteit is een pre, maar geen vereiste. 100% gemotiveerd zijn; dat is een vereiste.

Ten tweede, over de opleiding zelf: wat is slagingspercentage? Ik las ergens 1%? Kun je ook uit de opleiding vallen terwijl je in Amerika wordt opgeleid? Ik las ergens dat je een huis krijgt in de VS. Is dat waar?

Slagingspercentage tot operationeel vlieger is heel laag (1% wordt wel eens genoemd). Maar aan percentages heb je niets. Je kunt altijd -maar dan ook altijd- ontslagen worden. Dat is nou eenmaal in het militair recht vastgelegd. Je kansen op ontslag nemen echter bij het operationeel worden sterk af. In opleidingsperiode is ontslag vrij eenvoudig. Houd rekening met de gevoelige situatie van Defensie in crisistijd; bezuinigingen kunnen snel en hard aankomen -dat is niet direct van belang in opleiding, maar houd wel rekening met de bijbehorende onzekerheid.

Over de KMA: als je in februari begint, word je dan direct op de KMA opgeleid? De officiersopleiding begint toch alleen in augustus? En krijg je vakantiedagen en vrije tijd? Ik vind dat de Luchtmacht website vrij schraal is m.b.t. informatie in vergelijking met de Marine website.

Februari kan een lichting hebben. In het verleden waren er zelfs vier lichtingen per jaar. Of in 2013 een lichting begint zul je met iemand van de KMA moeten overleggen. Jij gaat een eenjarige opleiding volgen (kort model) en zal reguliere vakantie genieten (4 weken zomer, twee weken kerst). Vrije tijd zal beperkt zijn tot avonden en weekenden. Je bent immers vanaf dag één in dienst.

Ten slotte. Wil je weten of je überhaupt kan beginnen, doe dan gewoon de keuringen. En bovendien, als je geen vlieger kan worden dan staan er nog heel veel functies voor je open.

Good luck.
 
Ik heb echter een aantal vragen: ik zie heel veel jongens die graag F-16 piloot willen worden die dat hun hele leven al wilden worden. Bij mij is dat nooit zo geweest aangezien ik in eerste instantie voor andere defensieonderdelen interesse had. Mijn vraag is dus: moet je je hele leven dat hebben willen worden? Is dat min of meer een vereiste of kun je ook later interesse hebben gekregen?

Antwoord is nee. Je moet echter als je solliciteert 100% gemotiveerd zijn en het dan echt willen.
Bij mij, lang geleden, kwam het vliegvirus pas begin laatste klas gymnasium.
Daarvoor nooit over vliegtuigen, laat staan vliegen, nagedacht.
3 Maanden na eindexamen begon ik in Gilze-Rijen met de vliegopleiding en heb ik nooit meer achterom gekeken.
 
Iemand van Werving vertelde dat ze wel degelijk nog mensen zochten en dat als ze er nog genoeg op de plank hadden liggen, ze geen reclame maakten en vacatures open stelden. Moet ik dit met een korrel zout nemen of niet?

Gr. mackenzie
 
Last edited:
Iemand van Werving vertelde dat ze wel degelijk nog mensen zochten en dat als je er nog genoeg op de plank hadden liggen, ze geen reclame maakten en vacatures open stelden. Moet ik dit met een korrel zout nemen of niet?

Gr. mackenzie

Ja, met een 'klein beetje' maar.
 
Wat bedoel je precies met 'een klein beetje maar'? Bedoelde je dat cynisch?

Ten tweede, met het oog op de toekomst: is er voor de Marine niet meer toekomst weggelegd in Nederland? Oftewel is het toekomstperspectief niet beter de Marine dan bij de Luchtmacht?

Gr. mackenzie
 
Back
Top