PC-7 aan de grond

mac

New member
Luchtmachtlesvliegtuigen tijdelijk aan de grond

Den Haag, 05 Mrt 2004
De Koninklijke Luchtmacht heeft besloten haar dertien Pilatus PC-7 Turbo Trainers tijdelijk aan de grond te houden. Bij periodiek technisch onderhoud is een interne breuk van de bekabeling van de brandstofindicatie ontdekt. Onderzoek moet uitwijzen wat de breuk veroorzaakt heeft. De Zwitserse fabrikant van de Pilatus PC-7 is nauw bij dit onderzoek betrokken

De Koninklijke Luchtmacht gebruikt dertien Pilatus PC-7 Turbo Trainers als lesvliegtuig. Deze tweezitsvliegtuigen zijn gestationeerd op de Vliegbasis Woensdrecht. De Pilatus PC-7 wordt onder meer gebruikt tijdens de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding (EMVO) en de voortgezette vliegeropleiding.

bron: luchtmacht.nl

Gelukkig hebben ze het ontdekt tijdens de onderhoud. Er lijkt me niks erger dan verongelukken met een kist terwijl je net bent begonnen met je opleiding. Absoluut geen goede start (als je het dan nog overleeft).

Zijn er eigenlijk al wel is Nederlanders verongelukt tijdens de training?
Dan niet alleen in Woensdrecht, maar ook bijvoorbeeld op Sheppard

PS Ligt de hele EMVO nu ook een tijdje stil, aangezien er niet meer gevlogen kan worden?
 
FANTAA!!!!!


;)


Mac, de klas van Fanta zit nu (neem ik aan, lol) nog in het theorie gedeelte, dus die zal geen hinder ondervinden lijkt me.

Een klas die wel met praktijk bezig is, tja, ik denk dat het een beetje er aan ligt hoe lang het duurt voordat het opgehelderd wordt... Maar die zullen tijdelijk wel even wat meer theorie doen en dan later weer even wat meer praktijk.

Nu we het toch over training hebben. Ik geloof dat ik ergens las dat de Euro Nato Joint Jet Pilot Training (geloof dat dat de naam is) agreement over twee jaar afloopt. Heeft iemand enig idee of Nederland, USA (en anderen) hem gaan verlengen of dat Nederland bijv. bij de Nato Flying Training in Canada zal gaan?

http://www.nftc.net/

of deel uit gaat maken van het (nog te ontwikkelen) Eurotrainer concept?


Verder geloof ik (als ENJJPT verlengd wordt) dat de amerikanen al hun T-37 Tweets aan het vervangen zijn door T-6 Texan IIs

texan.jpg


Verder krijgen (alle?) T-38s een update naar T-38C met glass cockpit:

oude cockpit (analoog):

T-38-old.jpg


nieuwe cockpit (met HUD etc.):

T-38C.jpg



Ik vroeg me af, als nederland in sheppard blijft, gaan "onze jongens" dan ook Texan II en T-38C vliegen?

Iemand die enig idee heeft over de toekomst van onze vlieger training? (En is de EMVO daar nog voor nodig!?)

hier staat wat meer over ENJJPT:

http://www.aetc.randolph.af.mil/pa/AETCNS/Apr2000/00-106.htm

Lijkt erop dat ze idd Texans krijgen en T-38C. ENJJT contract (huidige) loopt af in 2005, maar het zal wel gewoon verlengd worden denk ik.

Ben benieuwd wie van dit forum als eerste zo'n T-6 Texan II vliegt ;) :grijns:

Als dit niet in dit topic past maak ik wel een nieuwe thread, maar het gaat allebei over training, toch? :)
 
ben benieuwd hoe 't nu dan loopt met planning van opleidingen op de PC-7, aangezien ik weet dat er al een aantal klassen waren die achterliepen etc.... Als iemand dat weet.........graag hier posten :D!
Greetz mattijn
 
normaal zijn er twee klassen tegelijk bezig met de EMVO, 1 met de grondschool en de oudere klas met het praktijk gedeelte. Op die manier is er continue doorstroming. nu is het zo dat de klas van augustus nog niet klaar is met vliegen, de klas van oktober net (niet) begonnen is met vliegen en de klas in de grondschool is nog maar net begonnen.
 
plus daarnaast ook nog een marineklas van 5 man die ongeveer een maand geleden is begonnen en een marineklas die eind juni/begin juli komt! Oftewel........topdrukte!
Greetz Mattijn!
 
ho ho 6 man he mattijn.
Ik heb nog de eer gehad dat ik vorige week dinsdag nog heb mogen vliegen maar sommige mensen kwamen niet verder dan full power in de t/o toen ze werden terug gefloten door de toren.
Sinds woensdag hebben we eigenlijk geen ruk meer gedaan en is het een kwestie van kijken hoe ver je vinger in je neus kan.
Ben benieuwd wat we morgen te horen krijgen over hoe lang dit geintje gaat duren.

Mvg
S.
 
sorry pizza!
6..........ff verkeerd geteld :D! Enne........keep me informed over de verdere plannen.
greetz Mattijn!
 
Re: PC-7 aan de grond

Oorspronkelijk gepost door mac


Zijn er eigenlijk al wel is Nederlanders verongelukt tijdens de training?
Dan niet alleen in Woensdrecht, maar ook bijvoorbeeld op Sheppard


Volgens mij is er een keer een nederlandse vlieger geweest in de states die een G-LOC had, en met 80 graden nose down in de woestijn is gecrasht...
 
Volgens mij stond in de 'Vliegende Hollander' ook een keer een verhaal over Nederlandse vliegers die tijdens de Apache-opleiding in het bos zijn 'geland'.
 
De F-16 vlieger die aanwezig was bij de voorlichting op vlb Leeuwarden waar ik een tijdje geleden was, vertelde dat een maatje van hem tijdens de opleiding in de VS gecrashed was en daarbij is omgekomen. Ik geloof dat hij in botsing was gekomen met een ander lestoestel, maar dat weet ik niet meer zeker. En of het om een Nederlander ging weet ik ook niet, er zitten nogal wat nationaliteiten daar natuurlijk. Dit zal zo'n 3 of 4 jaar geleden geweest zijn denk ik, deze vlieger was net combat-ready.

Lijkt me echt vreselijk om mee te maken... :(
 
De apache was neergestort in Ft Rucker tijdens de opleiding. Zat 1 Nederlander en 1 Amerikaanse instructeur aan boord. De staartrotor hield ermee op terwijl ze stilhingen op een behoorlijke hoogte. Zijn met een hoge draai-rate tussen de bomen neergestort. Kist is bijna gelijk de fik in gegaan en bijna helemaal uitgebrand, maar niet voordat de 2 vliegers eruit konden komen. Deze hadden gelukkig alleen maar wat schrammetjes. Ik twijfel of er een andere helicopter is waarmee je zo'n crash had kunnen overleven. Overigens is de Amerikaanse instructeur een paar jaar later weer met een apache gecrashed (tijdens zeer slecht weer tegen een heuvel aangevlogen) en toen wel verongelukt.
 
ENJJPT

ENJJPT

Om ff terug te komen op het hele Sheppard verhaal (ENJJPT):
Ja NL blijft op Sheppard om de jetmannen op te leiden.
De AT-38's van de IFF zullen de eerste zijn op Sheppard die naar de C-modellen zullen overstappen, daarna volgt de UPT.
Sheppard is wel een van de laatste plaatsen die overstappen van de Tweet naar de T-6. Dit zal voor de NL-ers nog makkelijker zijn omdat de cockpit setup basically hetzelfde is dan de PC-7. Dit was in de Tweet wel ff wennen, wat een grafbak was dat!

laters,

"Hans"
 
Luchtmachtlesvliegtuigen gaan extra vliegen
Den Haag, 06 Apr 2004
Het 131 Elementaire Militaire Vlieger Opleidings (EMVO) Squadron van de vliegbasis Woensdrecht zal van dinsdag 6 april tot en met donderdag 27 mei extra uren gaan vliegen. Om een opleidingsachterstand in te halen, wordt in deze periode op dinsdagavond en donderdagavond tot 19.00 uur met de Pilatus PC-7 lesvliegtuigen gevlogen.

De opleidingsachterstand is veroorzaakt door de slechte weersomstandigheden in januari en februari. Daarnaast hebben de lesvliegtuigen in maart een week aan de grond gestaan vanwege vermeende problemen met de bekabeling van de brandstofindicatie. Na onderzoek bleek dat het om een oppervlakkige, niet schadelijke verkleuring van de kabels ging.

Het 131 Elementaire Militaire Vlieger Opleidings (EMVO) Squadron verzorgt de voorbereidende vliegopleiding van de Koninklijke Luchtmacht en de Koninklijke Marine. Helikoptervliegers, jachtvliegers en marinevliegers krijgen hier hun initiële vliegeropleiding.

luchtmacht.nl

;)
 
Back
Top