PBN Initial waar?

V1Rotate

Well-known member
Goeie dag,

Ik heb een vraagje.
PBN Theorie heb ik afgerond via mijn huidige werkgever.
Mijn brevet is Litouws. Litouwse CAA erkend dit certificaat van mijn theorie.

Dit betekend dat ik nog een PBN Training en Skilltest moet doen.
Ik had initieel georganiseerd om dat op een C172 te doen met Garmin 650. Die club waar ik het wil doen is voor PBN training en skilltest gecertificeerd.

Nu vroeg ik na bij mijn CAA in Litouwen of dan dit OK is voor mijn B737 rating of dat ik het PERSE moet doen op een MPA Sim, wat uiteraard duidelijk duurder is dan wanneer ik het dus op die Cessna zou doen.

Het volgende antwoord krijg ik:

For PBN endorsement with MPA/IR type rating please use form´“ Application and report form for ATPL(A), MPL, MP or SP HP Complex aircraft Type rating, skill test and proficiency check on airplane Proficiency check for IR(A) Revalidation or Renewal (PBN) „ which you can find on above mentioned website.



Please be aware that for initial PBN endorsement with MPA/IR type rating you need to comply with Article 4(a) requirements of EU Regulations:



(a) the pilot has successfully completed a course of theoretical knowledge including PBN, in

accordance with FCL.615 of Annex I (Part-FCL); (Certificate of course completion)

(b) the pilot has successfully completed flying training including PBN, in accordance with

FCL.615 of Annex I (Part-FCL); (Certificate from ATO or aircompany. a) and b) could be included in one certificate).

(c) the pilot has successfully completed either a skill test in accordance with Appendix 7 to

Annex I (Part-FCL) or a skill test or a proficiency check in accordance with Appendix 9 of

Annex I (Part-FCL). (Use above mentioned form for MPA).

Kan iemand mij duidelijk maken of ik dit moet interpreteren als zijnde ja ik kan het op de Cessna doen en kan dan achter mijn B737 wat voorheen B737 IR was nu B737 PBN wordt?

Anders iemand tips waar het eventueel te doen? Dus ALLEEN praktijk training en Skilltest?

Ik hoor graag. Bij voorbaat dank.:biertje:
 
Ik heb zelf geen idee, maar als je operator geen PBN approval heeft dan heb je zelf ook niks aan 737 PBN of mis ik iets?
 
Ik heb zelf geen idee, maar als je operator geen PBN approval heeft dan heb je zelf ook niks aan 737 PBN of mis ik iets?

Ja goed, momenteel vliegen we idd nog zonder PBN certificering, maar vanaf 25 aug 2020 moet het in het brevet staan. Vandaar dat ik nu naastig op zoek ben om het toch geregeld te krijgen.

Ondanks dat ik niet perse weg moet bij mn huidige club sta ik wel open voor andere banen elders ;) . En dan is het wel prettig als ik PBN in mn brevet heb ;) .
 
Hey V1Rotate,

informeer even bij de KLM flight Academy. Dagje cursus en dan krijg je een PBN certificaat mee om je brevet aan te vragen, dat was voor mij genoeg volgens KIWA.

Succes,

EG
 
Klein updatje.

Daar ik PBN in mn brevet moet hebben voor B737 en niet op mijn SEP, moet ik de checkride doen op een HP MPA. Kan het dus helaas niet voordelig doen op een SEP helaas.

Maar Bobo, thanks voor de tip.
 
A great tool to support our training is the Elite S812 Flight Simulation Training Device (FSTD). It is used in all our courses, from PPL to CPL. It offers great possibilities for specific scenarios based on your training need.

An affordable option for brush up training, advanced training to improve your personal skills or for training with a group of people on a specific topic.

The Elite S812 FSTD is certified as an FNPTII and can be used in all our courses. Thanks to an impressive visual system with 220º visual field, the FSTD is extremely realistic and great for training scenarios at any desired location, like in mountainous terrain or at a challenging airstrip.

The FSTD is based on the C172 that we also use in flight training. The ‘RG’ model is equipped with a retractable gear and constant speed prop. Our new fleet standard GPS, the Garmin GTN650, is also installed. The conventional instruments can easily be converted to a glass cockpit, similar to a Garmin G500 PFD.
 
Ik heb de theorie voor PBN hier gedaan voor 60 pond: https://www.oysterair.com/pbn . Dit jaar is de regelgeving nog gewoon gelijk voor de UK en zij zijn erkend ATO. Omdat ik al ervaring heb met PBN naderingen van voor de regelgeving en met instructeur, ga ik ervan uit dat ik zonder praktijk gelijk op kan voor examen als onderdeel van een profcheck. Het totale pakket is denk ik ook betaalbaar hier te regelen: https://www.cycloonholland.nl/pbn-go...ing-ontvangen/
 
Ik heb de theorie voor PBN hier gedaan voor 60 pond: https://www.oysterair.com/pbn . Dit jaar is de regelgeving nog gewoon gelijk voor de UK en zij zijn erkend ATO. Omdat ik al ervaring heb met PBN naderingen van voor de regelgeving en met instructeur, ga ik ervan uit dat ik zonder praktijk gelijk op kan voor examen als onderdeel van een profcheck. Het totale pakket is denk ik ook betaalbaar hier te regelen: https://www.cycloonholland.nl/pbn-go...ing-ontvangen/

Hi Toma,

Dank je wel voor je reactie. Ik had idd contact met cycloon. Ook een goed contact met de vrouwelijke instructrice. Alles zeer aangenaam. Mocht je dus PBN willen hebben voor SEP, dan kan ik zeker Cycloon aanraden. E mail contact was erg goed. Toen contact me de instructrice was ook top. En de prijs is ook gewoon fair. Zeker als je kijkt naar wat een WOH bijvoorbeeld vraagt. Absurde prijzen.


Klein Updatje. Daar ik B737 vlieg en dus niet zo veel heb aan PBN op SEP heb ik besloten om het in Letland te doen in de sim van airBaltic. Ik heb het gelijk gedaan met mn LPC die ik toch al moest doen.
Sky High Hotel op vliegveld voor 51 eu, sim en instructor/examiner 1000p.p.

Tickets worden geregeld. Afhankelijk van welk vliegveld je naar Letland vliegt, maar ik betaalde alleen luchthaven belasting dus niet de ticketprijs met airBaltic.

Alles bij elkaar heeft het mij ongeveer 1200 eu gekost. Wat al hele andere prijzen zijn dan wanneer ik het direct bij bijvoorbeeld airBaltic moet doen. Dan betaal je rustig 1800 eu. Zelfde verhaal bij FSC.

Theorie had ik al via Flyco wat bedrijf waar ik nu werkzaam ben gebruikt voor online training. Maar goed jouw optie voor 60 Pond is ook een goede. Veel scholen vragen al gauw 200 eu. Zwaar overpriced.

Mochten er mensen zijn met interesse voor de weg die ik bewandeld heb kunnen jullie mij een PMetje droppen. Examiner is een zeer ervaren instructor examiner en test pilot.

Voor diegene die LPC moeten doen B737, dan is dit natuurlijk perfect te combineren.
 
Een TRI/TRE kan gewoon een PBN notitie bijschrijven tijdens je OPC/LPC check lijkt me toch dat je maatschappij daar verantwoordelijk voor is of mis ik iets
 
Ja dat klopt, dat was oorspronkelijk ook de bedoeling om alles tijdens mijn OPC te doen. Echter is het onzeker of ik die OPC ging krijgen daar we momenteel helemaal geen werk hebben als bedrijf. Ik wilde niet in situatie komen dat mijn brevet expires en dan afhankelijk bent van een ATO die dan mij wil vrijgeven voor alleen skilltest. Uiteraard zou je die trainingssessie voor OPC kunnen gebruiken als die nodige training. Wij hebben namelijk altijd een trainingssessie en daarna OPC Skill test, maar stel dat die OPC niet zou plaatsvinden door evt. ontbinding van mn werk contract kom ik zonder geldig brevet te zitten, vandaar dat ik gekozen heb om het te doen voor einde van afloop van mn brevet, om een hoop heisa te voorkomen.

Nu in ieder geval is mn brevet weer geldig voor een jaar met een frisse PBN erop.
 
Back
Top