Part 135 SIC loggen.

A

a$x

Guest
Logboeken invullen heb ik altijd al een vrij lastige bezigheid gevonden (tenminste na het behalen van mijn PPL), PICUS loggen bijvoorbeeld, geen idee.

Ik vraag me af of je als je onder FAR PART 135 opereert in een kist die ook Single Pilot geopereerd mag worden, je als SIC mag loggen als je in de rechter stoel zit en PM/PF afwisselt per leg. Het gaat hier om de operaties die Ameriflight uitvoert.

Ben zelf nog niet zo bekend met de FAR-AIM dus weet ook nog niet alles te vinden.

FAR-AIM Part 135.109. Each certificat holder shall designate a second in command for each flight requiring two pilots.

Het zou dus niet verplicht zijn, maar of het dan verboden is?
 
Daar zijn eindeloze discussies over gevoerd Naud, niet hier wel te verstaan op andere fora.
In het kort:

Als in de OPS manual (= FAA approved) twee piloten vereist zijn (type kist maakt niet uit) mogen twee piloten loggen. Een PIC de ander SIC.
Staat in het OPS manual dat maar EEN pilot nodig is mag maar 1 piloot loggen.
Het zal de FAA een worst wezen dat er iemand naast zit de stoel warm te houden, zolang de operatie maar legaal is.
Een Navajo of Chieftain is Single Pilot en de operation van Amriflight is Single Pilot, die gaan echt niet voor twee piloten betalen, laat staan dat ze het in hun OPS manual zetten.
Vroeger hadden ze het over een "Faa approved SIC program".
Zullen het aan de FAA gevraagd hebben: Joh vinden jullie het erg als we een tweede piloot mee nemen die we niet betalen..?"
FAA zal gezegd hebben.." da's fijn, mag van ons.."

Betekent alleen nog niet dat dit SIC time is.(volgens de regels)
Ik neem aan dat je dit al allemaal gedaan hebt?
En niet je vluchten heb af laten tekenen door je "captain"?
 
Beste Imo,

Bedankt voor de snelle reactie. Zoiets dacht ik al, jammer dat het allemaal zo'n grijs gebied is. Ik kan namelijk niet in de Be99/B1900 OPS-Manual kijken voordat ik erheen ga. Eaglejet regelt dit en vertelt de potentiele klanten (zo ook ik) dat ik PM mag loggen als SIC en PF mag loggen als PIC.

Misschien Amflight maar even een belletje geven.
 
Hey bud,
Over de 1900 hoef je je geen zorgen te maken... onder 135 is een SIC required voor elk vliegtuig met meer dan 10 pax, en kun je die tijd natuurlijk loggen. Moet ook een SIC check doen voordat je de lucht in mag...
Have fun!
 
Hey Longdart,

Die 1900's zijn niet de mooie kisten van GIA,GLA etc, het zijn heuse Amerifreighters waar alles uitgehaald is...en verknutseld is, volgens mij zijn die nooit goedgekeurd voor 10 pax :grijns::grijns: Maar ik ben het voor de rest wel met je eens
 
Naudjah, je mag geen PIC loggen. De captain tekent voor de kist en is de enige die PIC mag loggen, ook wanneer jij PF bent. Jij mag wel SIC loggen voor elke minuut dat de kist beweegt. De reden is dat AMF legaal (ops-specs) lagere IFR take-off minima kan hanteren als er een gekwalificeerde (training + checkride) F/O aanwezig is. Aangezien je nooit weet wanneer het IFR wordt, ben jij dus een vereiste om volgens de ops-specs van AMF te opereren. Ze kunnen ook single-pilot vliegen (waar de 1900 voor gecertificeerd is), maar dan kan er niet ten volle van de ops-specs gebruik gemaakt worden.

Geloof me, dit is de enige legale loop-hole om SIC te loggen op een single-pilot gecertificeerde kist waar geen of minder dan 10 passagiers (en dan ook geen autopilot) in zitten of waar via de company ops-specs twee vliegers vereist zijn. De ops-specs zijn de bijbel voor de vliegoperaties van een bedrijf en worden door de FAA afgestempeld en zijn als zodanig heiliger dan de FAR's. Als de FAA het nodig vind dat er twee vliegers nodig zijn, dan kunnen zij dat vereisen. Dit laatste is bij AMF niet het geval.

Hoe weet ik dit? Zelf daar gezeten
 
Last edited:
Metro, bedankt voor het goede antwoord. Dat was ook het antwoord wat AMF me gaf. Ik mag inderdaad geen PIC loggen want dan zouden er 2 captains zijn. Eaglejet vertelt dat dit kan maar daar heb ik nooit in geloofd. Wanneer heeft U hier eigenlijk gezeten :)?

Kudos voor Eaglejet trouwens: een jongen die voor 100 uur had getekend en betaald wilde zijn CFI doen ivm een wet die er wellicht gaat komen na de Colgan Crash etc.
Eaglejet heeft hem al zijn geld teruggegeven zonder te zeuren. Dat had ik dan weer niet verwacht.
 
U ???? Nu voel ik me oud.... (maar bedankt voor de eerbied!).
Ik zat er in 95/96 als f/o en in 98 als capt.
 
Tja ik heb de gewoonte U te zeggen tegen mensen die ik niet ken, vandaar! Zal vanaf nu je zeggen als dat op prijs gesteld wordt.
Mag ik vragen wat jij vond van de FO operatie, heb je er veel dingen van geleerd? Daar zit ik er namelijk voor, in het andere topic wordt er door veel mensen toch wel gezegd dat ik er niets aan heb.
 
Hey Naud! Het beste wat je kan doen is in contact komen met een captain daar in het bedrijf en dan de vraag stellen of hij/zij een single pilot type rating heeft.. dat moet op een simulator met een autopilot gebeurd zijn. Indien niet het geval dan is een SIC required omdat het toestel certified is voor meer dat 10 pax, ook al vliegen zij zonder stoelen in cargo configuration.
 
longdart, single pilot zonder autopilot. AMF doet de metro training in de sim, ik denk de 1900 ook. Mijn single pilot metro type ride was in een vliegtuig, zonder autopilot, met de FAA. De 1900-en en metro's hadden geen autopilots bij AMF, behalve de 10 metro's die van DHL kwamen. Later hebben ze er een simpele autopilot ingezet. De a/p is vereist voor pax operaties.

BTW, waar heb je de DC8 gevlogen?
 
AMF had op de Be99 ook een paar B models uitgerust met zeer simpele Alt -and Hdg hold A/P's. Op de meest onverklaarbare momenten gaven die dingen de geest.
AMF heeft toen besloten om de overige Be99's niet uit te rusten met deze A/P's.
 
Hey Metro...hoop dat alles goed gaat. balen hier van de situatie. Niet leuk dat de Sheriff je staat op te wachten om het vliegtuig dat je vliegt te re-possessen!! Ha..Only in de US! DC-8 typerated maar nooit gevlogen, na de training in furlough meteen net voor ik bij Gemini kwam.
 
Back
Top