papierwerk

Yokebox

New member
Ik vroeg me af welke papieren er allemaal in de cockpit worden ingevuld? Naast de weerkaarten, routes, dispatch en loadsheet. Wat schrijven jullie zoal op vanaf de klaring t/m het deboarden?

Ook ben ik benieuwd naar het niet al te vaak voorkomende papierwerk zoals slot gemist of een passagier die je van boord moet zetten. Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren als je een slot mist? Regelt OCC alles daarvoor of moeten de piloten hiervoor ook nog enig papier werk voor afhandelen?

alvast bedankt :rt:
 
ik gok zo dat ik er minder verstand van heb dan jij, maar ik neem aan dat een vlieger die iemand een toestel uit zet zelf ook nog wel even een rapportje mag tikken. En ik denk vooral dat die eer aan de captain is.
 
W0LF, je geeft zelf al aan dat je er zelf minder verstand van hebt. Volgende keer: weersta de drang om op de reply knop te drukken en lever je inzicht als je hier wel iets van af weet en laat het beantwoorden van dergelijke vragen over aan diegenen die hier wel ervaring mee hebben. Dit advies geldt overigens voor iedereen!
 
Nu werk ik niet bij Transavia.com maar ik denk dat het redelijk hetzelfde zal zijn.

Bij een Ierse maatschappij:

Flightplans, Weer en notams moeten gecheckt.
Performance calculaties gaan op een bruine envelop waar al het papierwerk in gaat aan het eind van de dag.
Er moet een voyagereport worden bijgehouden: start- en aankomst tijden, brandstof, passagiersaantallen, vracht.
Een loadsheet, ook wel mass and balance sheet genoemd.
Branstofbonnen moeten worden ondertekend.
En dan nog het tech-log, dit is een soort logboek.
Aan boord moet er gekeken worden of alle checklisten er zijn, alle jeppessen kaarten en alle manuals (vliegtuighandboeken en het operations manual).
Er is ook nog een map met alle boordpapieren, ook hier moet even naar gekeken worden om te zien of alles er nog is.

Als er bijzondere gebeurtenissen zich voordoen kan de captain kiezen een Captains special report in te dienen. Als het veiligheids gerelateerd is dan moet dit een SAIR zijn, dit is een flight safety report.

Als we vervelende passagiers hebben dan kan de Nr. 1 een disruptive passenger report indienen, een is er bij ons genoeg dus de captain hoeft dit niet nog eens dubbel te doen. Voor alle andere dingen kan cabine bemanning een cabin special report gebruiken. Daarnaast is er voor de Nr. 1 het cabin defect log. Dit is hetzelfde als het tech-log maar dan voor de cabine. Als items hieruit van invloed zijn op de veiligheid worden deze gekopieerd naar het techlog.

Het kan zijn dat ik nog wat vergeet maar het meeste heb ik wel zo geloof ik.
 
Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren als je een slot mist? Regelt OCC alles daarvoor of moeten de piloten hiervoor ook nog enig papier werk voor afhandelen?

alvast bedankt :rt:

wij missen geen slots *ahum*.

belletje naar de homebase volstaat meestal wel. Of die paar keer dat je in de gaten hebt dat je em gaat missen kan je delivery vragen om een delay message in 't systeem te laten zetten. Sommige werken mee, andere laten je alsnog je company bellen.
 
Back
Top