Paarse bemanning

Skyhigh

Member
Iemand enig idee hoe het zit met de paarse cockpit van Marine en KLu. Dit was eerst alleen van toepassing op de Dornier maar ik heb gehoord dat dit ook voor de NH-90 gaat gelden. En heb zelfs gehoord dat Marine lui in de toekomst ook op Apache en Chinook stoelen kunnen komen te zitten..
 
Op de NH90 wordt er inderdaad paars gevlogen, maar denk hierbij vooral aan trainingsvluchten.

Apache? Chinook? Dat is dan toekomstmuziek, het is momenteel nog niet mogelijk om als marinevlieger op die twee types te gaan vliegen. Het is momenteel alleen one-way traffic van de KLu naar een maritieme omgeving.
 
Hoe denk jij hier dan over? Als dat in de toekomst inderdaag gaat gebeuren kan je beter met één vliegdienst opereren. Wat heeft het dan voor nut om KLu en KM gescheiden te houden...
 
Het vliegen boven water en boven land is wel een wereld van verschil, zeker tijdens nachtoperaties. Die expertise heeft de KLu gewoonweg niet, ook al denkt men soms van wel.

Wij leiden onze vliegers op om single-pilot te kunnen opereren. Vanaf de start op de EMVO tot aan het afronden van je boordvliegeropleiding wordt je hier constant op beoordeeld. Dit vergt dus een andere mindset van de vlieger en daardoor is het denk ik wenselijk dat je altijd vliegers 'van de marine' opleidt. Veel van onze luchtvarenden komen van de vloot, hebben meer affiniteit met het leven aan boord en dat kan efficiënter werken op uitzending (key-functionarissen zijn vaak jaargenoten etc.). Voordat je bovengenoemde expertise volledig geïntegreerd hebt bij de KLu ben je jaren verder. Daarom heeft het in mijn ogen geen zin om alle luchtvarenden lichtblauw te maken.

Wij zijn overigens al wel 1 vliegdienst (sinds 2008), maar we dragen soms een ander pak.
 
Back
Top