Na een turbulente 4,5 week (zie mijn topic onder Luchtvaart algemeen) ben ik weer terug op Nederlandse bodem, met, jawel, alle papiertjes die ik nodig heb om mijn Engelse JAA PPL aan te vragen.
Aangezien ik heb gemerkt dat hier in Nederland vrij weinig bekend is over OBA, afgezien van de OBA thread op PPrune (die zwaar vervuild is), leek het me een goed idee mijn ervaringen even op een rij te zetten voor andere potentiële Amerika-gangers.
OBA is goedkoop. Afgezien van de 100$ verzekering die je bij aankomst door je neus krijgt geboord is het niet eens te mooi om waar te zijn. Je moet overigens wel 160$ borg betalen voor je appartement, en 100$ voor de leenheadset. Bij aankomst krijg je een contract voor je neus, een wurgcontract als je het mij vraagt, waarbij je verklaart te weten wat je allemaal wel en niet mag doen. Er staan flinke boetes op het vergeten van het "tie-downen" van je toestel, en als je een keer (onbewust) niet komt opdagen moet je alles gewoon betalen, in tegenstelling tot een percentage wat bij andere scholen vaak het geval is. De appartementen (gedeeld) moet je zelf schoonhouden. Voor mij allemaal geen probleem, maar ik ergerde me wel een beetje aan de manier waarop dit werd gebracht door de niet bepaald vriendelijke secretaresse.
Daarna begon het vliegen. De instructeurs zijn over het algemeen erg aardig en gezellig. De meesten zijn echter alleen maar aan het lesgeven om uren te maken, en bij sommige instructeurs merk je dat aan hun lesgeefstijl (lees: geen uitleg geven, gewoon zeggen doe dit en doe dat). Mijn eerste instructeur was van het laatste type maar door wat mazzel kon ik na twee dagen al veranderen van instructeur en toen kreeg ik een instructeur die echt heel goed was, alles uitlegde en zelfs op de grond tijd nam om alles door te nemen (daar krijgen ze niet voor betaald bij OBA!). De vliegtuigen, ook niet onbelangrijk, vliegen. Daar is alles mee gezegd. Ik leste op de Cessna 150's, en voor een beginnende leek is het best schrikken als je je realiseert dat je daarin moet vliegen. Gelukkig was ik al gewaarschuwd, en wist ik dat de dingen prima vlogen, maar echt goed zien ze er niet uit. Radioproblemen e.d. doen zich ook veel voor op de oude Cessnavloot van OBA, maar dat beschouw ik meer als goede oefening...
Toen kwamen echter de problemen met mijn FAA medical (zie dat andere topic, het kwam er op neer dat ik mijn FAA medical nog niet had, niet OBA's schuld), waardoor ik niet solo kon vliegen. Door het ondertekenen van het contract verplicht je je echter om binnen 18 uur solo te vliegen, anders wordt het pakket stopgezet en moet je alle uren tot aan het solo gaan zelf betalen, buiten het pakket om. Op die manier biedt meneer OBA dus zijn "guaranteed pass" aan. Dus heb ik 2 weken niet kunnen vliegen, wachtende op mijn medical. Bepaalde mensen op de school hebben wel hun best voor me gedaan om me te helpen bij dat medical, dat moet gezegd worden.
In de tijd dat ik nog 'grounded' is er een Belg gecrasht, in een van de nieuwe Liberty's die de school bezit. Hij probeerde een doorstart te maken in een landing die niet goed zou gaan verlopen maar zat in zijn doorstartpoging opeens met de knop van de flaps in zijn handen (had losgelaten van het paneel). Voeg daaraan toe een motor die niet reageerde zoals het hoort en je hebt een total loss toestel en een Belg met een op meerdere plekken gebroken knie en flink wat open wonden. De Belg gaat er gelukkig goed vanaf komen maar dit toestel stond bekend om de motorproblemen en de flapsknop die soms losliet, dus dan is het vrij ernstig om daar studenten solo mee te laten vliegen. Het allerergst was nog wel dat de baas van de vliegschool, meneer T, een paar minuten later op de crashsite arriveerde en alleen maar oog voor het toestel had, en niets heeft gezegd tegen de Belg, zelfs geen blik op hem geworpen. Nog erger is dat hij nooit meer iets van de school vernomen heeft, enkel een paar huisgenoten die hem bezochten in het ziekenhuis. De school heeft nog steeds zijn geld en al zijn spullen.
Goed. Ik kreeg mijn medical en toen kon ik weer verder vliegen. In een week heb ik de resterende uren gevlogen en mijn skills test gehaald. Al met al heb ik mijn hele PPL dus in een dikke 2 weken gehaald, met gemak. Drie weken is dus met gemak haalbaar. Enige vervelende einde was dat meneer de baas ons op vrijdagmiddag de R/T test moest afnemen. Hij was echter in een slechte bui dus heeft hij ons allemaal laten zakken, zogenaamd vanwege "persistent use of non-standard R/T". Gek genoeg was hij degene die de toren niet volgens het boekje naspeelde, en gek genoeg kapte hij de testen af precies op het moment dat hij klaar was met het papierwerk van de vorige student. Maandagmiddag moest ik echter weg, dus kreeg ik maandagochtend nog een kans. En ik slaagde uiteraard, zonder het wezenlijk anders te doen dan die vrijdag ervoor. En meneer de baas durfde te concluderen dat ik het stukken beter deed dan de keer ervoor. Ach ja, als hij dat vindt.
Achteraf heb ik een geweldige tijd gehad, vooral omdat de sfeer onder de studenten er geweldig is, ondanks het management, en alle instructeurs en andere medewerkers die er werken zijn ook vrijwel allemaal vriendelijke mensen. Het vliegen is geweldig, Ormond Beach airport is een heerlijk vliegveldje, en ik heb daar heerlijk gevlogen (heb maar een keer een radioprobleem gehad). De accomodatie is redelijk, maar toch vrij duur (30$/night) als je bedenkt dat je je kamer deelt en alles zelf moet schoonmaken, en te maken hebt met half functionerende WC's, kranen, en magnetrons.
Uiteindelijk bieden ze wat ze beloven voor het bedrag dat ze adverteren, afgezien van de 100$ extra verzekering die je bij aankomst moet afsluiten. Ze geven je echter niet het gevoel een klant te zijn die ruim 5800 dollar spendeert, meer iemand die ze om een gunst vraagt. En dat vind ik niet helemaal zoals het hoort.
Achteraf gezien zou ik denk ik niet meer naar OBA gaan. En als ik wel zou gaan zou dat alleen maar zijn voor de prachtige tijd die ik daar heb gehad met alle andere studenten.
Als er nog vragen zijn hoor ik het graag!
Aangezien ik heb gemerkt dat hier in Nederland vrij weinig bekend is over OBA, afgezien van de OBA thread op PPrune (die zwaar vervuild is), leek het me een goed idee mijn ervaringen even op een rij te zetten voor andere potentiële Amerika-gangers.
OBA is goedkoop. Afgezien van de 100$ verzekering die je bij aankomst door je neus krijgt geboord is het niet eens te mooi om waar te zijn. Je moet overigens wel 160$ borg betalen voor je appartement, en 100$ voor de leenheadset. Bij aankomst krijg je een contract voor je neus, een wurgcontract als je het mij vraagt, waarbij je verklaart te weten wat je allemaal wel en niet mag doen. Er staan flinke boetes op het vergeten van het "tie-downen" van je toestel, en als je een keer (onbewust) niet komt opdagen moet je alles gewoon betalen, in tegenstelling tot een percentage wat bij andere scholen vaak het geval is. De appartementen (gedeeld) moet je zelf schoonhouden. Voor mij allemaal geen probleem, maar ik ergerde me wel een beetje aan de manier waarop dit werd gebracht door de niet bepaald vriendelijke secretaresse.
Daarna begon het vliegen. De instructeurs zijn over het algemeen erg aardig en gezellig. De meesten zijn echter alleen maar aan het lesgeven om uren te maken, en bij sommige instructeurs merk je dat aan hun lesgeefstijl (lees: geen uitleg geven, gewoon zeggen doe dit en doe dat). Mijn eerste instructeur was van het laatste type maar door wat mazzel kon ik na twee dagen al veranderen van instructeur en toen kreeg ik een instructeur die echt heel goed was, alles uitlegde en zelfs op de grond tijd nam om alles door te nemen (daar krijgen ze niet voor betaald bij OBA!). De vliegtuigen, ook niet onbelangrijk, vliegen. Daar is alles mee gezegd. Ik leste op de Cessna 150's, en voor een beginnende leek is het best schrikken als je je realiseert dat je daarin moet vliegen. Gelukkig was ik al gewaarschuwd, en wist ik dat de dingen prima vlogen, maar echt goed zien ze er niet uit. Radioproblemen e.d. doen zich ook veel voor op de oude Cessnavloot van OBA, maar dat beschouw ik meer als goede oefening...
Toen kwamen echter de problemen met mijn FAA medical (zie dat andere topic, het kwam er op neer dat ik mijn FAA medical nog niet had, niet OBA's schuld), waardoor ik niet solo kon vliegen. Door het ondertekenen van het contract verplicht je je echter om binnen 18 uur solo te vliegen, anders wordt het pakket stopgezet en moet je alle uren tot aan het solo gaan zelf betalen, buiten het pakket om. Op die manier biedt meneer OBA dus zijn "guaranteed pass" aan. Dus heb ik 2 weken niet kunnen vliegen, wachtende op mijn medical. Bepaalde mensen op de school hebben wel hun best voor me gedaan om me te helpen bij dat medical, dat moet gezegd worden.
In de tijd dat ik nog 'grounded' is er een Belg gecrasht, in een van de nieuwe Liberty's die de school bezit. Hij probeerde een doorstart te maken in een landing die niet goed zou gaan verlopen maar zat in zijn doorstartpoging opeens met de knop van de flaps in zijn handen (had losgelaten van het paneel). Voeg daaraan toe een motor die niet reageerde zoals het hoort en je hebt een total loss toestel en een Belg met een op meerdere plekken gebroken knie en flink wat open wonden. De Belg gaat er gelukkig goed vanaf komen maar dit toestel stond bekend om de motorproblemen en de flapsknop die soms losliet, dus dan is het vrij ernstig om daar studenten solo mee te laten vliegen. Het allerergst was nog wel dat de baas van de vliegschool, meneer T, een paar minuten later op de crashsite arriveerde en alleen maar oog voor het toestel had, en niets heeft gezegd tegen de Belg, zelfs geen blik op hem geworpen. Nog erger is dat hij nooit meer iets van de school vernomen heeft, enkel een paar huisgenoten die hem bezochten in het ziekenhuis. De school heeft nog steeds zijn geld en al zijn spullen.
Goed. Ik kreeg mijn medical en toen kon ik weer verder vliegen. In een week heb ik de resterende uren gevlogen en mijn skills test gehaald. Al met al heb ik mijn hele PPL dus in een dikke 2 weken gehaald, met gemak. Drie weken is dus met gemak haalbaar. Enige vervelende einde was dat meneer de baas ons op vrijdagmiddag de R/T test moest afnemen. Hij was echter in een slechte bui dus heeft hij ons allemaal laten zakken, zogenaamd vanwege "persistent use of non-standard R/T". Gek genoeg was hij degene die de toren niet volgens het boekje naspeelde, en gek genoeg kapte hij de testen af precies op het moment dat hij klaar was met het papierwerk van de vorige student. Maandagmiddag moest ik echter weg, dus kreeg ik maandagochtend nog een kans. En ik slaagde uiteraard, zonder het wezenlijk anders te doen dan die vrijdag ervoor. En meneer de baas durfde te concluderen dat ik het stukken beter deed dan de keer ervoor. Ach ja, als hij dat vindt.
Achteraf heb ik een geweldige tijd gehad, vooral omdat de sfeer onder de studenten er geweldig is, ondanks het management, en alle instructeurs en andere medewerkers die er werken zijn ook vrijwel allemaal vriendelijke mensen. Het vliegen is geweldig, Ormond Beach airport is een heerlijk vliegveldje, en ik heb daar heerlijk gevlogen (heb maar een keer een radioprobleem gehad). De accomodatie is redelijk, maar toch vrij duur (30$/night) als je bedenkt dat je je kamer deelt en alles zelf moet schoonmaken, en te maken hebt met half functionerende WC's, kranen, en magnetrons.
Uiteindelijk bieden ze wat ze beloven voor het bedrag dat ze adverteren, afgezien van de 100$ extra verzekering die je bij aankomst moet afsluiten. Ze geven je echter niet het gevoel een klant te zijn die ruim 5800 dollar spendeert, meer iemand die ze om een gunst vraagt. En dat vind ik niet helemaal zoals het hoort.
Achteraf gezien zou ik denk ik niet meer naar OBA gaan. En als ik wel zou gaan zou dat alleen maar zijn voor de prachtige tijd die ik daar heb gehad met alle andere studenten.
Als er nog vragen zijn hoor ik het graag!